Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BEAUTY: Eerste hulp bij spataderen

De ene heeft er last van de ander niet. Vroeger dacht ik altijd dat het gewichtsgerelateerd was totdat ik een “slank” vriendinnetje in haar ondergoed zag en zij had ze ook. Yes, ik ben gelukkig niet de enige! En zo zijn er ook genoeg curvy vrouwen die er helemaal geen last van hebben. Waar heb ik het nou eigenlijk over? Misschien dat je het al weet, maar ik heb het over spataderen.

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste spatader te pakken had op mijn 17e, eentje in mijn knieholte. Het gekke was, ik voelde hem er zo inschieten. Deze spatader zit er nog steeds, en heb er in de loop van de tijd ook andere spataders in mijn knieholtes bijgekregen. Spataderen komen op verschillende plekken voor, maar de meest voorkomende zijn de onder en bovenbenen en zijn te herkennen aan een blauw/paarse ader die meestal bovenop de huid ligt. In totaal hebben zo’n 25% van Nederlanders last van spataderen, wat niet zo heel erg gek is. Onze benen zijn tenslotte verantwoordelijk voor het dragen van een compleet lichaam.

Ik vind dat spataderen absoluut geen schoonheidsprijs verdienen. Het ontsiert de benen. Nu heb ik geluk dat ik niet tegen de mijne hoef aan te kijken omdat ze in mijn knieholte zitten, maar ik had ze veel liever niet gehad. Nu is er wel wat tegen spataderen te doen, op verschillende manieren. Graag leg ik de mogelijkheden aan je voor:

  1. Beweging is super goed. Door te bewegen stimuleer je de bloedsomloop. Vooral joggen, wandelen, fietsen en zwemmen zijn goed.
  2. Probeer niet te lang achter elkaar te staan of stil te zitten. Heb je een zittend beroep, maar dan regelmatig een ommetje door kantoor. Heb je een staand beroep zorg er dan voor dat je regelmatig je kuitspieren aanspant.
  3. Vermijd knellende kleding en draag steunkousen van Compressiekousen.nl
  4. Spoel na het douchen de voeten en benen af met koud water. Spoel wel altijd vanaf de voeten naar boven toe.
  5. Til niet te zwaar, Dit zet de aderen extra onder druk waardoor ze extra kunnen uitzetten.

Maar wat nou als je, net zoals ik, al spataderen hebt? Wat dan? Dan zou je kunnen overwegen om steunkousen te dragen. Niet het meest charmante, I know, maar het is wel het behoud van je benen. Je hoeft ze niet altijd te dragen, maar bijvoorbeeld alleen aan te trekken als je weet dat je lang moet zitten (tijdens het reizen of op je werk). De elastische kousen geven druk op de aderen en stimuleren daarmee het terugstromen van het bloed naar het hart. Hierdoor kan het de symptomen van de spataderen verminderen en erger worden van de klachten voorkomen.

Het beste is om steunkousen op te laten meten zodat ze perfect passen om de benen. Dit gebeurt meestal bij een deskundige bandagist, maar ze zijn natuurlijk ook te bestellen bij de apotheek, al zijn ze dan niet precies op maat.

Zijn er onder jullie lezers ook vrouwen die kampen met spataders? En wat doen jullie ertegen? Laat je reactie achter in de comments.

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .