Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BOEKRECENSIE: Beter in je vel met self-care van Suzy Reading

Self-care, we weten allemaal dat we het meer zouden moeten doen, maar vaak voelt het een beetje egoïstisch om echt met jezelf bezig te zijn. Tijdens mijn burnout en de sessies die ik met een psychosomatische fysiotherapeut heb gehad kwam ik er achter hoe ontzettend gezond self-care is en dat je daardoor ook een leuker mens voor je omgeving kunt woorden. Als je niet van jezelf houdt, hoe kan je dan van een ander houden? Suzy Reading schreef er een ontzettend open en inspirerend boek over waar ik jullie graag meer over zou willen vertellen; lees je mee?

Het boek begint met een introductie van Suzy. Ze vertelt wat ze allemaal heeft doorgemaakt rondom haar zwangerschap en dat deze heftige gebeurtenissen haar vermoeid, neerslachtig, depressief en intens verdrietig hebben gemaakt. Suzy is psychologe en yogadocente en snijd aan dat hoe krachtig je ook in je zijn bent, of je nou psycholoog bent of niet, je jezelf volledig kunt verliezen. Er werden haar twee opties geboden die ze beide niet wilde aannemen. Dit waren antidepressiva, of de stress in haar leven verminderen. Ze wilde en kon tenslotte niet ophouden met met moeder zijn en ook wilde ze de chemie in haar hersenen met medicatie niet veranderen. Vanuit dit alles ontstond het idee om een boek te schrijven over self-care en wel aan de hand van een heel belangrijk vitaliteitswiel.

De paden van het vitaliteitswiel zijn:
1. Slaap, rust, ontspanning en ademhaling

In dit hoofdstuk legt Suzy uit wat het belang van slaap is, geeft ze tips om je te helpen in slaap te vallen, vertelt ze hoe je meer rust en ontspanning creëert, geeft ze super handige tips voor eenvoudige meditaties en wijd ze een stuk aan ontspannen zonder je bureau te verlaten. Ideaal voor mensen die op kantoor werken.

2. Beweging en voeding

Ik denk dat wij allemaal wel weten hoe belangrijk beweging en goede voeding is. Helaas gaat het hier toch vaak mis. Dit hoofdstuk verteld je de principes van gezond sporten en hoe jij ervoor kunt zorgen dat je meer sport. Bij het onderwerp voeding geeft ze duidelijke handvatten hoe jij ervoor kunt zorgen dat je gezond eet.

3. Copingvaardigheden

Dit vond ik een heel waardevol hoofdstuk. Tijdens mijn burnout kreeg ik “kortsluiting” van de meest vreemde dingen, ook zij had hier last van. Als super tip geeft ze “trek ergens een cirkel omheen”. Alles binnen de cirkel ligt binnen je controle van dat moment, alles wat daarbuiten ligt doet er even niet toe. Verder komt er een groot stuk mindfulness naar boven. Hoe kun je omgaan met nutteloze gedachten? Er is plaats voor alle soorten emotie, ook negatieve gedachten en gevoelens.

4. Fysieke omgeving

Dit hoofdstuk gaat over je omgeving waar je in leeft.Over de helende kracht van de natuur en hoe je bijvoorbeeld de therapeutische kracht van de natuur kunt gebruiken.  Maar ook hoe je kunt werken met je interieur en geeft ze eenvoudige manieren om te worden gevoed door je thuis-en werkomgeving.

5. Sociale relaties

Dit hoofdstuk legt uit hoe belangrijk sociale relaties zijn en dat iedereen een team van mensen om zich heen nodig heeft die aan je kant staan. Dat je moet laten zien dat je erom geeft en dat je prioriteit moet geven aan je relaties.

6. Opkikkers voor je humeur

Ik vond dit een ontzettend leuk hoofdstuk. Het geeft je tips en tricks om je humeur op te kikkeren. Bijvoorbeeld d.m.v. muziek, kleding, geur en lachen. Maar ook dat je je geest kunt verruimen, creatief bezig te zijn,op zoek gaan naar de schoonheid om je heen. Het wijdt een stuk aan hoe je kunt leren te genieten, dankbaar kunt zijn en…. hier komt het…dat we moeten proberen wat aardiger te zijn. Leer dat je genoeg bent!

7. Doelen stellen en verwezenlijken

“Er is tijd voor alles, maar we kunnen het niet allemaal tegelijk doen” is de quote waar dit hoofdstuk mee opent. En dat is precies waar het over gaat. Hoe stel je haalbare doelen, en hoe bereik je die doelen dan? Weet wanneer je hulp moet en mag vragen, erken de veranderingen en zeg hallo tegen je toekomstige zelf.

 8. Waarden en bestemming

Dit hoofdstuk gaat over het begrijpen van je waarden. Hoe creëer je evenwicht in je leven. “In contact komen met je waarden is het magische ingrediënt dat alle verschillende onderdelen van het vitaliteitswiel bij elkaar brengt”

 

Ieder hoofdstuk eindigt met Pareltjes van wijsheid. Deze “pareltjes” brengen het hoofdstuk echt tot leven vind ik Na deze pareltjes heeft ieder hoofdstuk zijn eigen yoga oefeningen die gelinkt staan aan het onderwerp waar je net over hebt gelezen.

Ik vind Self-Care een ontzettend inspirerend boek wat mij de juiste handvatten kan geven die ik nodig heb in mijn leven. Het geeft duidelijke inzichten en is begrijpelijk en laagdrempelig geschreven. Suzy schrijft veel over zichzelf waardoor situatie herkenbaar worden. Mocht jij jezelf beter in je vel willen voelen, dan is dit boek zeker een must!

SELFCARE IS NIET IK EERST, MAAR IK OOK

 

Beter in je vel met Self-Care | Suzy Reading | Uitgeverij Deltas | ISBN 978-90-447-5241-0 | Prijs € 24,95 | Te koop bij o.a. Bol.com

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .