Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BOEKRECENSIE: Beter Slapen – Nick Littlehales

Het is inmiddels al enigzins bekend dat ik slecht slaap. Dit komt voornamelijk omdat de nachtrust van mijn dochter te wensen overlaat en zij vaak hoofdbonkend met regelmaat wakker wordt en standaard om 4 uur ‘s-nachts klaar wakker is. Ondanks dat ik weet dat ik dan ook op tijd naar bed moet, schiet dit er weleens bij in en wordt ik dus zeker niet uitgerust wakker. Eigenlijk de laatste 2 jaar al niet meer en dat terwijl ik minimaal 8-9 uur slaap nodig hebt en kan genieten van een goede slaap en meer aankan. De effecten van slecht slapen zijn dus echt zichtbaar en ik ben dan ook heel benieuwd naar dit boek van dé slaapcoach van topsporters. Misschien kan ik met wat tips toch beter tot rust komen. Ook beter slapen? Lees dan gauw verder!

Gemiddeld slapen we iets meer dan 6,5 uur per nacht. Ongeveer 30% van de mensen houdt zich staande met amper 5 tot 6 uur per nacht en dat aantal neemt over het aantal jaren toe. Helaas geldt dit voor heel de wereld. Ook in Amerika, Japan, Canada en Duitsland doen we het niet veel beter. De meeste mensen proberen hun slaap in te halen in het weekend. Hun dagelijkse werk verhindert een goede nachtrust en bijna de helft van de mensen ligt wakker van stress en zorgen. Ook niet gek als je de vreselijke drukke planning van veel mensen bekijkt. Ook topsporters hebben het zwaar, naast slaapproblemen hebben ze vaak ook depressies, relatieproblemen en burn-outs.

In het moderne tijdperk wordt het ook niet gemakkelijk gemaakt om goed te slapen. Denk hierbij aan kunstlicht, technologie, ploegendienst, slaappillen, reizen, je telefoon checken bij het ontwaken, tot laat werken en zelfs het huis uit rennen en je ontbijt overslaan om op tijd te komen. Al deze dingen drijven ons verder weg van een goede slaaprust dan ooit. Zo komen we niet aan rusten en herstellen toe en krijg je ook nog een grote kans op gezondheidsproblemen.

Circadiaanse ritmes
Een circadiaans ritme is een interne cyclus van 24 uur die door onze biologische klok wordt gestuurd. Die klok zit diep in onze hersenen en reguleert onze interne systemen als slaap- en en eetpatronen, hormoonproductie, lichaamstemperatuur, alertheid, humeur en spijsvertering. Dit alles gebeurd in een tijdsbestek van 24 uur en in harmonie met de rotatie van de aarde. Onze biologische klok wordt ingesteld door invloeden van buitenaf, hoofdzakelijk door daglicht, maar ook door andere factoren zoals temperatuur en eettijden. Deze ritmes zitten natuurlijk vastgebakken in ons systeem. Je kunt dit ritme dan ook zeer moeilijk veranderen.

7 tips om slimmer te slapen

  1. Ga naar buiten, zet je biologische klok gelijk met het daglicht van buiten en niet van binnen (kunstlicht);
  2. Leer je ritmes kennen en ontdek hoe ze je beïnvloeden – schakel ook vrienden en familie in;
  3. Ken je pieken en dipjes: ga na of alles wat zou moeten gebeuren in die tijdmomenten ook daadwerkelijk gebeurt. Gebruik een draagbare activity tracker om je lichaamswaarden te meten;
  4. Je slaap piekt tussen 2 en 3 uur s’nachts. Als je pas gaat slapen als de zon opkomt, vecht je dus tegen je eigen biologische klok;
  5. Doe het in de ochtend rustig aan en ga niet haastig naar je werk. Dit kan echt je lichaam verstoren. Een goede nachtrust begint met alles wat je doet vanaf het moment dat je wakker wordt;
  6. Blauw licht in de avond is geen goed idee, dim het als dat mogelijk is. Ga eerder voor rood of geel licht of zelfs kaarslicht;
  7. Zie jezelf rondom het kampvuur zitten op ons eiland: welke dingen doe je die niet in dat beeld passen? Hoe ga je dat veranderen? Probeer je huidige gewoonten om te gooien zodat je beter afgestemd bent op het tempo van je circadiaanse ritmes.

Wat vind ik van dit boek?
Dit boek is een must voor alle mensen die worstelen met slaap. Die te laat naar bed gaan of te vroeg wakker worden, maar ook mensen die niet in diepe slaap komen of iedere nacht veel wakker worden. Het boek bevat heel handige tips, volop informatie over slapen, je eigen slaapkit, wat je kunt doen om gewoonten te doorbreken en hoe je beter kunt slapen als je wisselende diensten hebt of regelmatig last hebt van jetlegs. Alles komt in dit prachtige boek samen en je kunt heel handig de tips op jezelf toepassen en je slaappatroon blijvend veranderen. Mits je je volledig inzet natuurlijk. Dit boek gaat mij helpen bij meer balans tussen drukke dagen en slaap en mijn dochter bijstaan in het proces om haar bioritme te veranderen naar normale tijden dat zij slaapt, zodat ze niet iedere ochtend om 4 uur wakker wordt.

Beter slapen – Nick Littlehales – de slaapcoach van topsporters
Uitgeverij Deltas
Prijs: € 22,50 te koop bij o.a. Bol.com

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .