BOEKRECENSIE: Bevrijd je demonen – het oplossen van innerlijke conflicten

Je demonen loslaten kan wat zweverig klinken. Toen ik het boek van Tsultrim Allione in handen kreeg wist ik ook niet precies wat ik mij erbij kon voorstellen. In dit boek doelen ze op persoonlijke demonen zoals bijvoorbeeld angst, jaloezie, verslaving en perfectionisme. Allemaal demonen waar iedereen wel eens tegen vecht. Maar heeft dit gevecht wel zin? Het zijn tenslotte schaduwkanten van jezelf. Maar hoe laat je je demonen los? Dit boek vertelt het en ik deel de review van dit boek graag met jullie, lees je mee?

Het boek is onderverdeeld in 4 delen namelijk; de oude beoefening, je demonen voeden, soorten demonen en je demonenwerk verdiepen. Ieder deel heeft weer zijn eigen sub hoofdstukken waardoor je ook makkelijk naar het onderwerp op zoek kunt waar je op dat moment behoefte aan hebt om te lezen.

Deel 1 De oude beoefening en je demonen ontmoeten

Ik vond dit eerste deel enorm interessant. Het gaat over je demonen echt onder ogen te komen. Probeer oog in oog te gaan staan met de issues die je hebt. probeer hardop uit te spreken wat het probleem is zonder direct maar een toevlucht te zoeken in excuses. Een goed voorbeeld was het feit dat Amerikanen tientallen miljarden dollars per jaar uitgeven aan afslankproducten en programma’s om af te vallen. Mensen die vaak lijnen komen gemiddeld 2 tot 5 kilo aan na elk dieet dat ze volgen. Zo overlijden er elk jaar duizenden mensen aan eetstoornissen als gevolg van deze cyclus van eetbuien en zichzelf weer uithongeren wat het gevolg is van veelvuldig lijnen. Men denkt niet meer na. Je hebt een probleem met voeding, dus ga je naar een afslankclub, koop je dieetpillen, neem je een personal trainer. Maar wat je eigenlijk in eerste instantie zou moeten doen is je demonen ontmoeten. Ga na waarom je eet zoals je eet, zoek het probleem dat je hebt op zonder direct te grijpen naar wat jij denkt de “oplossing” is.

Deel 2 Het voeden van je demonen

Het voeden van je demonen gaat volgens Tsultrim in 5 stappen.

• Vind de demon. Aan welke demon wil je werken? wat vreet het meeste energie, wat trekt mij naar beneden, wat maakt mij van streek?
  • Persofineer de demon en vraag wat hij nodig heeft.
  • word de demon en stel hem de volgende vragen; wat ik van je wil is…, wat ik van je nodig heb is…, als in mijn behoefte voorzien, zal ik me… voelen.
  • voed de demon en ontmoet de bondgenoot
  • rust in aanwezigheid

De stappen worden in het boek uitgebreid uitgelicht. Hoe kom je in een bepaalde staat en hoe omarm ik deze demon zodat ik ermee door kan komt duidelijk aan bod en geeft verschillende aha momenten.

Deel 3 Soorten Demonen

Dit deel vond ik een van de interessantste van het boek. Het gaat over de verschillende demonen die je kunnen remmen in je zijn.

Zo zijn er ziektedemonen , Angstdemonen, liefdesdemonen, verslavingsdemonen, misbruikdemonen, familiedemonen, demonen van de geest, demonen van euforie en  de demon van het egocentrisme. Per demon omschrijft ze welke vormen er allemaal onder vallen. Bij demonen van de geest moet je bijvoorbeeld denken aan woede, perfectionisme en depressie. Het boek legt goed uit hoe je hiermee om zou kunnen gaan en geeft handvatten hoe je vorderingen kunt maken in het aanpakken van dit “probleem”.

Deel 4 Je demonenwerk verdiepen

Dit deel begint met een krachtige spreuk.

“Als je een demon aanziet voor een demon, zal hij je kwaad doen.

Als je weet dan een demon in je geest woont, zul je er vrij van zijn”.

Ik vond dit een hele mooie spreuk. Toen ik in het najaar van 2017 met een burnout thuis kwam te zitten, zaten er ook echt demonen in mijn hoofd. Toen wist ik daar totaal niet mee om te gaan. Nu ik weet dat ze er zitten, en nu ik weet hoe ik met mijn “nieuwe ik” om moet gaan zie ik het totaal niet meer als een belemmering. Het is een hele nieuwe fase, die ook gewoon ok is.

Eindconclusie over het boek; het is een boek dat niet heel makkelijk weg leest. Het is best “zware” kost. wel vind ik de boodschap van het boek heel erg mooi en de onderwerpen mateloos interessant. In ons hoofd zit zo ontzettend veel waar we de vinger niet op kunnen leggen, en dit boekt richt zich veel op over onze denkwijzen en onze “demonische” gedachtengangen. Zeker de moeite waard dus om aan te schaffen als hier je interesse ligt!

Titel: Bevrijd je demonen
Ondertitel: Het oplossen van innerlijke conflicten
Auteur: Tsultrim Allione
Prijs: € 22,50
Uitgever: Kosmos Uitgevers
ISBN: 9789021569765

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.