BOEKRECENSIE: Broodbijbel

Als een echte thuisbakker stralen in de keuken? Met dit boek is dat binnen handbereik! Zelf brood bakken of croissants maken lijkt altijd idyllisch maar voor velen ook een ver van je bed show. Want zeg nou zelf, het lijkt en klinkt vaak erg ingewikkeld allemaal. Met dit boek vol met heldere instructies en duidelijke stap-voor-stapfoto’s kan je eigenlijk niet de mist in gaan.  Dit boek heeft bij mij het bakvirus aangewakkerd en ik kan je vertellen, na het proeven van zelfgemaakte pain au raisin wil je nooit meer anders! Benieuwd wat ik gemaakt heb en hoe het boek eruit ziet? Lees dan gauw verder!

In dit boek, de broodbijbel, neemt broodbakker Hiljo Hillebrand je mee in de betoverende wereld van brood. Bij het doorkijken van het boek krijg ik gelijk honger en zie ik zo een stuk of 10 recepten die ik MOET maken. Er staan recepten in zoals chocoladebroodjes, focaccia, een tal van verschillende broden van zuurdesem tot wit vloerbrood en midden oosterse wereldbroden.

Zelf kan ik in restaurants altijd smullen van de verschillende speciale broden waarvan ik vaak de naam niet weet. Zo kwam ik er door dit boek achter dat ik Lavash altijd erg lekker vind bij het wereldrestaurant en dit gemakkelijk zelf kan maken. Hier gaat mijn hart sneller van kloppen!

Met mijn liefde voor eten en uren die ik in de keuken sta ben zelfs ik niet echt een thuisbakker. Brood ga ik altijd een beetje uit de weg en ik durf mij er niet zo goed aan te wagen. Super vind ik dan ook de stap-voor-stap foto’s en uitleg (zie foto rechts) en bij elk recept de plaatjes bovenaan wat je nodig hebt.

Hoe is het boek opgebouwd?
Het boek begint direct met een overzicht van alle benodigdheden die je zult tegenkomen in het boek. Op een leuke manier weer gegeven waardoor ik gelijk besef dat er zoveel methodes zijn om brood te bakken. Na een overzichtelijke en fijne inhoudsopgave bouwt het boek zich langzaam op. Je kunt rustig de how-to’s doornemen of de basisrecepten. Dit is fijn als je je wat meer wilt verdiepen in het product of je recept. Ben je ongeduldig en wil je gewoon gelijk aan de slag? Je hebt je brood zo uitgezocht per categorie of in de receptenindex achterin.

Aan de slag met dit boek
Vol enthousiasme zijn we aan de slag gegaan. Als eerste recepten koos ik voor witte bolletjes, na een aantal keer kleffe oude broodjes uit de supermarkt te hebben gegeten was ik benieuwd hoe deze smaken als ze echt vers zijn. En wow! Wat een verschil. De recepten zijn overzichtelijk weer gegeven en gelukkig valt de ingrediënten lijst mee en heb ik alles in huis, dat vind ik altijd erg fijn. Zodra ik 4 ingrediënten zie waarvoor ik stad en land moet afzoeken zakt de moed mij meestal in de schoenen.

Zoals je op de foto kunt zien zie je rechtsboven op de pagina wat je voor dit recept nodig hebt. Hieronder staat een duidelijke lijst met ingrediënten.
In het recept word gelijk verwezen naar de eventuele basisrecepten die je nodig hebt of de handige how-to’s zodat je kunt controleren of je goed op weg bent.

Van de foto die erbij staat krijg ik goede moed en ga aan de slag. De bolletjes lukken bij de eerste poging en het resultaat is super! Wat een genot om thuis verse ‘ bakkers’ bollen te eten!

De broodbijbel, een musthave voor iedereen!
Na dit prachtige resultaat gaan we gelijk aan de slag om zelf bladerdeeg te maken en als ook dit ons lukt zijn we helemaal om. Door dit boek heb ik het gevoel dat ik een onverslaanbare bakker ben en waar ik eerder altijd op zoek was naar het perfecte recept lijken hier precies de juiste in te staan. Mijn enthousiasme steekt mensen aan en ik krijg verschillende foto’s van ‘beginnende’ bakkers waarin ook hun resultaat perfect is! Hoe leuk is dat!? Ineens kun je thuis je eigen bagels maken, croissants rollen, heerlijk knapperige broden serveren en je eigen donut voorraad maken.

Broodbijbel | Hiljo Hillebrand | Prijs € 29,99 | Carrera Culinair is een imprint van Overamstel Uitgevers