poepdokter

BOEKRECENSIE: De Poepdokter Junior – Nienke Gottenbos

Een gezond leven begint in de darm! Dat is het motto van Nienke Gottenbos, darmfloratherapeut en voedingsdeskundige. Ben je in verwachting, of is je baby net geboren? Of heb je een kleuter rondrennen? Dit boek kan je dan verder helpen als het gaat over bacteriën in de darmen, de invloed van van de darmen op ons immuunsysteem en spijsvertering. Lees je mee wat je van dit boek kunt verwachten?

Eerste indruk

Wat een leuk boek! Dat was het eerste wat ik dacht toen ik het boek binnen kreeg. Met een kleuter thuis en een baby on the way was ik gelijk geïnteresseerd in verschillende hoofdstukken van dit boek. Toeval wil dat ik precies toen het boek binnen kwam mij aan het inlezen was over de werking van darmen bij de geboorte met een keizersnede en mijn zoon werd getest op een gevoelige darm.

Van dit boek heb ik de hoofdstukken gelezen die voor mijn interessant zijn, dit omdat dit een dik boek is met heel veel informatie. Wat super fijn is maar voor mij werkt het het beste om er hoofdstukken uit te pikken die mij op dat moment verder helpen.

Inhoud

Het boek bestaat uit 7 duidelijke hoofdstukken. Beginnend bij de zwangerschap, door naar de baby, de eerste zes maanden, de eerste hapjes en erna eten voor kinderen, kleine darmproblemen en ziek zijn. Een fijne indeling die heel natuurlijk voelt en je de kans geeft snel wat op te zoeken. Alle hoofdstukken zijn namelijk weer onderverdeelt in verschillende onderwerpen. Elk onderwerp wordt besproken en tussen de tekst door staan veel illustraties, sommig informatief en andere gewoon leuk. Dit leest erg fijn want de tekst is soms, hoewel luchtig geschreven, vol met veel termen en informatie. Vooral met mijn zwangere brein merk ik dat ik soms snel afdwaal.

Fijn aan het boek vind ik dat er eerst een ‘probleem’ besproken wordt en je erna duidelijke en handige tips vindt. En dan geen bijzondere diëten of middeltjes maar natuurlijke manieren om bijvoorbeeld te zorgen dat je kindje na een keizersnede genoeg in aanraking komt met bacteriën en hoe je de darmflora kan verbeteren.

Recepten

In verschillende hoofdstukken vind je fijne en gezonde recepten voor jezelf of voor de kids. Er worden verschillende hoofdstukken besteed aan de eerste hapjes en de werking van verschillende groentes&fruit. In die hoofdstukken staan duidelijke schema’s die heel fijn lezen en je in één oogopslag ziet wat je nu kunt maken voor je kinderen. Tevens vind je ook fijne tips om je kind gezond te laten eten, geen bergen appelmoes maar juist net een andere insteek waardoor je kind ongemerkt veel groenten eet.

Fijn vind ik de tips en lijsten voor als je wat mee neemt met een dagje weg of voor naar school. Sommige dingen zijn wat vergezocht maar er staan gelukkig ook prima tussendoortjes in die je kunt gebruiken als je niet vaak en lang in de keuken staat. Omdat ik van koken en eten hou draai ik snel spring rolls in elkaar en is gezonde pancakes bakken met groenten iets wat thuis dagelijks gebeurt. Maar ook voor ouders die zoekende zijn hierin staan fijne tips en hoef je niet gelijk een top chef te zijn.

Ik was erg verrast en merk dat ik toch steeds even een stukje lees. Voor nu heb ik de hoofdstukken gelezen die me aanspreken maar ik weet zeker dat als de baby 6 maanden is ik het boek er weer bij pak. Het is fijn om te lezen hoe voedsel effect heeft op de darmflora en hier kun je dan zelf een weg in vinden. Met de informatie uit het boek in je achterhoofd kun je dan aan de slag en leer je zeker elke keer weer bij. Begin klein en verdiep je langzaam in de wereld van darmflora zo raak je niet overweldigd.

Er zijn onderwerpen die mij wat ver gaan of waarin de eigen mening wel heel erg geventileerd word gelijk aan het begin van het hoofdstuk. Persoonlijk lees ik hierover heen en haal juist de dingen die mij wel aanspreken eruit. Laat je niet ontmoedigen door alinea’s met veel informatie maar lees ze door en kijk erna wat je ervan gaat gebruiken en welke termen jij belangrijk vind. Zo leer je veel en kun je aan de slag met een blije baby of kleuter en raak je zelf niet gefrustreerd. Zeker een aanrader om in de kast te hebben staan en als handboek er bij te pakken als je in een nieuwe fase zit met je kinderen!

De poepdokter Junior | Nienke Gottebos | Splint Media B.V. | Hardcover 224 pagina’s | Prijs € 23,95 te koop bij o.a. Bol.com