BOEKRECENSIE: Delicious – elke dag bijzonder!

Elke dag bijzonder! Dat klinkt goed. Bij Delicious hebben ze een prachtig boek uitgebracht met recepten van Phoebe Wood. Een verzameling gerechten met een twist en een boek vol tips & trics om de doordeweekse maaltijden sneller, makkelijker en lekkerder te maken. Lekkere ontbijtjes die je goed kunt voorbereiden, super veel vegetarische gerechten en veel no waste gerechten. Tussen alle mooie foto’s lees ik: ‘Gezond eten is niett meer saai, maar juist verrukkelijk’. Ik krijg super veel zin om met dit boek aan de slag te gaan, lees je mee?

Eerste indruk

Het eerste wat ik doe met een nieuw kookboek is plaatjes kijken! Want die geven voor mij gelijk een toon aan en een sfeer van het boek. En wat krijg ik van dit boek gelijk kookzin! Doordat de foto’s helder, licht en met mooie kleuren zijn krijg ik gelijk zin om lekker gezond aan de slag te gaan. De komkommer knalt van de foto’s en salades zien eruit alsof ik nooit meer anders wil eten. Bij bijna elke pagina denk ik: ‘Dit wil ik maken’.

Inhoud

Na de eerste blader-sessie bekijk ik de recepten die mij aanspreken. Wat een fijne ingrediënten, veel dingen die ik al in huis heb of je gewoon bij de groenteboer kunt halen. Omdat veel recepten voor doordeweeks zijn houden ze de gerechten simpel maar net even anders waardoor het lijkt alsof je net even anders eet. Ik merk zelf dat de inspiratie voor doordeweekse maaltijden er soms bij in schiet. Na een drukke werkdag, kinderen weghalen/opbrengen en dingen als sporten in de avond is er weinig ruimte meer voor culinaire hoogtepunten.

Het boek heeft duidelijke hoofdstukken maar stiekem tussendoor werken ze met: ‘Geniale extraatjes’.
Hier hou ik van! Hoofdstukken tussendoor met bijvoorbeeld als thema: Basis dressings, sorbet & roomijs, Marinades & rubs, partydips. Alleen die hoofdstukken zijn het al waard om dit boek voor aan te schaffen.

Recepten

Met veel kookboeken in de kast voelt het soms overbodig om er nog één aan te schaffen. Maar dit boek voel als een aanwinst in mijn collectie. Door de prachtige foto’s krijg ik zin om aan de slag te gaan en kan mij ineens niets lekkerders voorstellen dan de frisse en verse smaken die je op de foto’s ziet. Geen ingewikkelde langdurige procedures of ingrediënten die je alleen in de grote steden kunt krijgen. Bij veel recepten staan tips om de restjes te gebruiken, hoe de restjes in te vriezen of om bepaalde seizoensgroenten&fruit te vervangen.

De ontbijt recepten bestaan veel uit groenten, laat je hierdoor niet ontmoedigen! Zit jij niet te wachten op een ontbijt met rosti van wortel en haloumi met bloemkoolhummus? Snap ik, maar maak dan zulke recepten als lunch! Hoe lekker. Hoe verder je in het boek komt hoe meer je ook de ‘gewone’ recepten tegenkomt maar dan net wat beter of met een verrassend ingrediënt.

Aanrader

Hoewel mijn hartslag van bijna elk kookboek wel wat harder gaat kloppen vind ik dit echt een dikke aanrader! Ik ga hier zeker veel recepten uit maken en mijn fantasie weer laten prikkelen. Vind je het al heel wat om uit een kookboek te koken? Begin dan lekker in de weekenden met recepten uit dit boek, dan zul je zien hoe leuk koken (en eten) is en na een tijdje zal het boek ook doordeweeks uit de kast komen.

DELICIOUS. ELKE DAG BIJZONDER! – 240 PAGINA’S FULL COLOUR ISBN 978 90 5956 887 7 | € 27,99 te koop bij BOL.COM