BOEKRECENSIE: Dit boek is gezond – Tijn Elferink

Kun jij door de bomen het bos nog zien in gezondheidsland? Er wordt helaas nog heel veel onzin verteld en geschreven over gezondheid en iedereen heeft er weer andere opvattingen of ervaringen mee. Dit boek is er speciaal voor deze mensen, want Tijn Elferink – de schrijver van dit boek – ging zelf op onderzoek uit en ging langs bij artsen, wetenschappers en deskundigen om te praten over het veelomvattende onderwerp “gezondheid” en vroeg hun visie over bewegen, voeding, slaap en sociale activiteiten. Ook kun je interviews lezen met bekende Nederlanders in dit boek. Ik ben heel nieuwsgierig naar de bevindingen in dit inspirerende nononsense boek. Lees je mee?

Het boek is opgedeeld in handige hoofdstukken met thema’s die horen bij de ochtend, middag, avond, nacht en het weekend. Zo weet je precies waar jij het meeste moeite mee hebt en op welk moment van de dag ( of het weekend) jij wat hulp nodig hebt met betrekking tot een gezonde levensstijl.

Koffie

Sommige dingen zijn geheel duidelijk, maar andere dingen zullen ergens in het midden blijven. Neem bijvoorbeeld koffie. Het is niet goed, maar ook niet slecht. Als je niet meer dan 5 koppen per dag drinkt zonder extra toevoegingen (melk, suiker, speciale koffie’s) is het prima. Drink je meer dan dit per dag, dan is wat minderen met koffie wel zo handig.

Het grootste verschil tussen een dieet en een leefstijlaanpassing? Met een dieet wil je stoppen, een aanpassing van je leefstijl is verslavend.

Misverstanden aangekaart

Er worden in dit boek heel wat misverstanden aangekaart, ontkracht en weerlegd. Dit biedt jou heel veel duidelijkheid. Zo is het natuurlijk goed om onze stress te verminderen en dit kan met meditatie. Maar wie zegt dat je dit alleen moet doen op een kussentje in je huis? Je kunt ook een stiltewandeling maken zonder je telefoon ( wel is het dan handig om te weten waar je precies bent 😉 ), zo kun je het toepassen zoals jij zou willen. Daarnaast wordt er natuurlijk gesproken over zuivel, multitasken, of vitamines nu wel of niet ingenomen moeten worden, vetten, e-nummers en of je biologisch moet eten of niet.

Iedereen kijkt anders naar gezondheid

In het boek komen spraakmakende interviews over gezondheid voorbij met Bekende Nederlanders (sporters, acteurs etc.). Ik vind dit erg inspirerend en dat houd je ook nieuwsgierig om verder te lezen. Heel leuk om dit samen met alle huidige informatie te combineren.

Eindelijk een boek met duidelijkheid, heldere uitleg en bij ieder thema heb je de kans om jouw eigen levensstijl hierop aan te passen en nog meer energie te krijgen in je dagelijks leven. Een boek met heldere informatie over gezondheid, no nonsense en daarbij ook nog inspirerende interviews met bekende mensen over hun eigen gezondheid, tips en motivatie naar een gezonder leven. Ik vind het een aanrader en zeker geschikt voor mensen die enorm twijfelen over alles wat met gezondheid te maken heeft en niet weten wat ze nu wel of niet moeten geloven.

TIJN ELFERINK | DIT BOEK IS GEZOND | HANDBOEK VOOR MEER ENERGIE EN MINDER STRESS | 208 PAGINA’S INCLUSIEF CA. 20 RECEPTEN | FULL COLOUR | ISBN 978 90 5956 863 1 | € 19,99 | TE KOOP BIJ O.A. BOL.COM