BOEKRECENSIE: Het Dreambody plan van Asja Tsachigova

Ik val deze maand met mijn neus in de boter. Het ene boek heb ik pas net uit en het volgende boek ligt alweer op mij te wachten Deze keer kruip ik lekker op de bank met een kopje thee en het Dreambody plan van Asja Tsachigova.

Het leven van Asja is niet altijd even makkelijk geweest. In 2014 kreeg ze, na een ziektebeeld van twee jaar, de diagnose Lyme. In plaats van zich erbij neer te leggen, koos ze ervoor om te vechten tot ze weer fit en gezond was. Toen dat, na hard werken, gelukt was, stelde zichzelf het volgende doel, namelijk haar eigen Dreambody plan. In dit boek legt ze uit hoe dit in z’n werk gaat en inspireert en motiveert ze ons om ook de kracht te vinden om door te zetten.

Normaal gesproken ben ik een beetje huiverig voor health challenges en bodyplannen omdat ze negen van de tien keer gericht zijn op marketing en verkoop in plaats van op onze gezondheid. Gelukkig valt dit boek onder die andere tien procent en is het een heel mooi, informatief en inspirerend boek geworden.

Ik kan natuurlijk niet alle tweehonderd pagina’s gaan bespreken, maar ik kan je verzekeren dat ik ze allemaal woord voor woord verslonden heb. In de eerste hoofdstukken neemt Asja vooral de doelstellingen van haar plan en de definitie van een dreambody door. Vooral haar beeld van een dreambody is wat mij betreft de juiste: “De dreambody waar wij naar op zoek zijn, is het lichaam wat bij jou past. Je kunt het zien als de mooiste versie van jezelf. […] Als je ervan droomt om op iemand te gaan lijken en hetzelfde lichaam te creëren, dan blijft het bij dromen.”

Verderop in het boek komt ook onze stofwisseling, voeding en beweging aan bod. Voor de beginner is er een sectie met praktische tips en handvatten. Voor degene die er geen genoeg van kunnen krijgen en nog dieper op de stof in willen gaan, heeft Asja ook nog een heel hoofdstuk met voedingstheorie toegevoegd.

Ikzelf ga het boek vooral gebruiken als inspiratiebron voor lekkere recepten en als naslagwerk, want zo´n praktisch en objectief boek had ik nog niet in de kast staan. Ben jij op zoek naar jouw dreambody, maar weet je nog niet precies hoe? Of wil je weten hoe ons lichaam werkt en er beter voor kan zorgen? Dan raad ik je zeker aan om dit boek helemaal te lezen en te starten met Asja’s dreambodyplan.

Het dreambody plan – Asja Tsachigova
Uitgeverij Lev.
Prijs: € 20,- en te koop bij o.a. Bol.com