BOEKRECENSIE: Eet Goed – Johan Rockström

Wat een heerlijk boek! De prachtige voorkant maakt mij gelijk erg blij en nieuwsgierig naar de inhoud.
Eet Goed heeft een uniek uitgangspunt. Het laat zien hoe je duurzaam, gezond en lekker kunt koken en hoe je daarmee kunt bijdragen aan een betere wereld. En dat gewoon thuis! Een boek met 60 heerlijke gerechten en duidelijk uitleg en toelichting wat betreft duurzaam eten. Met zowel vegetarische als vlees&vis gerechten.

Eerlijk is eerlijk

Ook ik ben soms totaal het spoor bijster in het web van duurzaam, vegan en gezond eten. Vleesvervangers, soya, bijzondere kruiden of planten, plastic verpakkingen, onnodig voedselverspilling. Allemaal onderwerpen die regelmatig op mijn tijdlijn voorbij komen. Het eerste wat mij opvalt is dat in dit boek vega en vegan recepten staan, maar ook vlees en vis recepten. Dit vind ik erg fijn, ik denk namelijk dat door complete vegan boeken uit te brengen je ongeveer 80% van de Nederlanders afschrikt of overslaat. Met dit evenwicht tussen de recepten hoopt de schrijver je toch te stimuleren vaker voor vegetarisch te kiezen in het dagelijkse leven of tijdens feestjes. Persoonlijk ben ik het hier volledig mee eens, met kleine stapjes bereik je soms veel meer mensen en daag je mensen uit zelf na te denken over hun vlees inname, voedselverspilling en verpakkingsmateriaal.

Duurzaamheid

Het boek bestaat uit 216 pagina’s en ongeveer 3 kwart zijn recepten. De rest van het boek zijn hoofdstukken over duurzaamheid. Er wordt uitleg gegeven over duurzame ontwikkeling, welke rol speelt voedsel, wat is gezond en duurzaam voedsel en hoe kun je je eetgewoonten veranderen naar een duurzaam eetpatroon.
De hoofdstukken zijn overzichtelijk en duidelijk en geschreven en duidelijke begrijpelijke taal. Er worden illustraties gebruikt om een beeld te geven wat voedsel en broeikassen doet voor onze wereld en welke keuze’s je het beste kun maken.

Recepten

Er staan hoofdstukken in van ontbijt tot feestdiners en desserts. Wat een heerlijke recepten met fijne gezonde producten. Weer word ik verrast door nieuwe dingen en krijg er weer inspiratie van. Heerlijke salades en combinaties die ik zeker eens wil proberen. Wat dacht je van bietenspaghetti met appel en walnoten? of in bier gekookte mosselen met mayonaise en citroenaardappel? Basis tomatensaus, vegasteak, gevulde zoete aardappel en zelf crackers maken. De meeste ingrediënten zijn gewoon te koop bij de supermarkt of groenteboer, dat is voor mij altijd een groot pluspunt want we hebben vaak geen tijd om 6 bio winkels af te zoeken naar dat ene product.

Eet Goed. Een prachtig boek met mooie foto’s die je uitdagen om duurzamer te eten. Geen belerend en ingewikkeld verhaal maar gewoon puur eten met een extra boodschap. Zeker een aanrader om wat bewuster in het leven te staan en weer nieuwe recepten uit te maken. Recepten waarbij jij je goed voelt en je de wereld een klein beetje helpt!

Eet Goed | Johan Rockström | Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Prijs € 24,99 | Te koop bij o.a. Bol.com