BOEKRECENSIE: Eet jezelf beter in 28 dagen – Tamara de Weijer

Ik ben gevraagd het boek “eet beter in 28 dagen” te reviewen. Ik volg Tamara de Weijer via arts & voeding al langer op social media, omdat ik als gewichtsconsulent en vitaliteitscoach het super vind dat doktorren zich ook richten op leefstijl en voeding in plaats van alleen maar op medicatie. Vaak dus eigenlijk het probleem achter de hulpvraag proberen te vinden.

Vormgeving

De cover, uitnodigend en anders als andere kookboeken. Er is gekozen voor een eigen foto en een kast met groentes. Hierdoor lijkt het of je bij haar thuis bent. Ook de lettertypes zijn speelse en gevarieerde, wat het boek een toegankelijke look geeft. Ook de binnenkant van het boek stelt niet teleur. De fotografie en styling is prachtig. Ook vind ik het fijn dat het gerecht met foto op 2 bladzijden staat, dus lekker ruim en overzichtelijk.

Indeling

Ook de indeling is overzichtelijk en wordt bepaald door eetmoment. Er zijn recepten, voor het ontbijt, de lunch, het diner, bijgerecht, soepen en recepten voor salades. Achterin staan deze recepten ook als index. Helemaal voorin het boek zijn pagina’s gereserveerd voor de basis van een gezonde leefstijl. Ook staan er ervaringsverhalen in. Verder staat er meer achtergrondinformatie over voedingsmiddelen en ziektes. Daarna komen de weekmenu’s en die vind ik een tegenvaller. Het zijn geen weekmenu’s naar mijn idee, want er staan alleen 3 maaltijden, zonder de zuivel, zonder fruit, zonder af en toe iets lekkers. Je hebt dus kans dat mensen dit te letterlijk gaan nemen en alleen dit gaan eten. Ook vind ik het jammer dat je als arts niet gewoon kiest voor een keer brood als lunch, want zelfs met brood kun je laag in koolhydraten eten mocht dat nodig zijn. Daarna volgen de recepten in het boek. Wat voor recepten je hier zoal kunt vinden? Veelal koolhydraatarm. Maar ook recept voor homemade broodbeleg voor smoothies, alternatieve pizzabodems en pasta bijvoorbeeld. De recepten zijn ondanks de iets minder standaard ingrediënten makkelijk te maken en erg lekker.

Vegetarische lasagne

Diversiteit

Wat ik zo goed vind aan dit boek is de diversiteit aan recepten. Er staat zoveel in! Het boek bestaat uit 191 pagina’s en bevat meer dan 70 recepten. Van zoete ontbijtjes, tot rijkelijk belegde pizza’s. Maar ook telt het boek recepten voor smoothies, salades, broodjes en soepen. En natuurlijk staan er recepten in die je prima voor het avondeten kunt inzetten. Zoals de vegetarische lasagne bijvoorbeeld. Die laatste heb ik trouwens gemaakt en smaakte heerlijk, De overige recepten die ik uit dit boek geprobeerd heb smaakten heerlijk.

De verhouding tussen vega, vis en vlees vind ik goed, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die er te weinig vleesrecepten in vinden staan.

Mijn vegetarische lasagne uit het boek gemaakt

Puntje van kritiek

Wat ik jammer vind aan dit boek? Eigenlijk niet zoveel, ik vind het echt een geweldig leuk boek. Het enige wat ik oprecht heel spijtig vind is dat het weekmenu zo karig is en dat het zo koolhydraaytarm is. Met gewoon een ouderwetse volkorenboterham is ook niks mis mee bij een gezonde leefstijl. Maar vooruit, er staan zoveel geweldige recepten in dit boek. Ik vind dit kookboek het geld dan ook dubbel en dwars waard.

Meer weten?

Je krijgt bij aankoop van het boek een gratis e-consult van dokter Tamara t.w.v. € 24,95, hoe leuk is dat?
Op de site van Tamara vind je natuurlijk ook nog meer ervaringen, informatie en tips:

Eet beter in 28 dagen met huisarts Tamara de Weijer / Met makkelijke en snelle recepten & weekmenu’s / ISBN 9789021568997 / € 20,- / Kosmos Uitgevers  / Te koop bij o.a. Bol.com

Anoek Staphorst-Meijer (34), woonachtig in Drenthe, geregistreerd partnerschap en moeder van een volwassen zoon. Passies crossfit, hardlopen, zwemmen, fitness, weightlifting, kortom veel sport. En ik houd van het leven dus ook van gezelligheid, uiteten, feestjes. Sinds 2012 heb ik CVS en fibromyalgie na een auto ongeluk en daardoor weet ik hoe belangrijk gezondheid en een goede balans in je leven is. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot gewichtsconsulent met specialisatie sportvoeding en supplementen en vitaliteitscoach io. en is mijn levensmotto: If you can dream it you can do it!