BOEKRECENSIE: Fit & Fabulous. Lijf en leven in balans – Anne Haakmeester

Toen ik dit boek in handen kreeg, werd ik gelijk heel enthousiast! Het boek Fit & Fabulous is de start van jouw lifetime fitjourney en gemaakt en geschreven door Anne Haakmeester. Het is hét no-nonsense handboek voor iedere vrouw die graag “Gelukkig, Gezond én in Good Shape” wil zijn en vooral wil blijven. Het is voor de rest van je leven en je leert dit stap voor stap in dit unieke boek. Je snapt dus wel wel waarom ik zo enthousiast werd van dit boek en ik kon het dan ook niet lang laten liggen en moest het gelijk uitlezen. Benieuwd naar wat ik ervan vindt en of ik nieuwe inzichten gekregen hebt? Lees dan gauw verder!

In het voorwoord vertelt Anne hoe ze onschuldig begon aan een lange reeks van afvallen, aankomen, verkeerd eten en het gevecht met haar lichaam, gewicht en de weegschaal. Ze was slank, maar vond dat toen niet goed genoeg, haar droombeeld zag er namelijk anders uit. Na een hoop teleurstelling wist ze dat ze zo langer niet door kon gaan. Ze ruilde de foto’s van de skinny modellen in voor plaatsjes van gezonde afgetrainde en fitte vrouwen. Zo wilde ze er ook wel uitzien! Ze volgde uit interesse de opleiding tot voedingsconsulente en pas daarna leerde ze wat voeding en training voor een lichaam kunnen betekenen. Al die nieuwe informatie opende haar ogen en later realiseerde ze zich dat dit wellicht haar redding wel was geweest.

We hebben best wat overeenkomsten, allebei een lange weg bewandeld en ook ik heb geworsteld met een eetstoornis. Anne is hier ook heel open en eerlijk over. Helaas heb ik nog steeds een verstoorde relatie met voeding. Vroeger was ik het perfecte plaatje, maar nu ben ik gelukkiger ondanks dat ik (nog steeds) te zwaar ben. Het kwam dan ook even binnen toen bij de inleiding genoemd werd dat als het goed zou gaan met gewicht, voeding en je fit voelen dan zou je dit boek niet lezen. Ik ben dan ook heel benieuwd geworden naar de rest van de inhoud van dit bijzondere boek.

Ik vind het leuk dat het boek niet zoals alle andere fit en weightloss boeken is. Het begint bijvoorbeeld met een chapter zero. Je zou denken dat je hier een bijzondere formule, schema’s of het geheim van haar fit and fabulous life te horen krijgt. Maar niets is minder waar, je krijgt tips en trics over hoe je het beste kunt starten, mindset en hoe je je focus kunt behouden. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen, maar dit boek is een goede hulp!

In dit boek wordt heel realistisch neergezet hoe je je levensstijl op de lange termijn kunt veranderen en vast kunt houden. Veel dingen die je wellicht al weet komen voorbij, maar ook heldere directe adviezen die heel fijn zijn om je nieuwe inzichten te geven en deze op een handige manier stap voor stap te verwezenlijken.

Zo wordt er een groot deel gewijd aan het gezond fit worden van binnen, met daarin mindfull tips maar ook de 10 Fit & Fabulous Do Not Geboden. Deze zijn handig om door te lezen zodat je hierin niet terugvalt of dit toepast terwijl dit geen resultaat biedt. Daarnaast zijn er ook heerlijke gezonde recepten terug te vinden in het boek.

De gym is mijn therapeute geweest, mijn grote liefde en mijn ergste vijand – Anne Haakmeester

Wat ook fijn is aan dit boek is de handige vragen met betrekking tot het trainen. Veel mensen weten hier nog te weinig over en dit biedt mensen nieuwe inzichten en een leidraad om de huidige training aan te passen voor het gewenste resultaat. Er staan zelfs “full body workouts” in het boek die je kunt volgen in de sportschool. Mocht je zelf niet goed weten of je dit aan moet pakken, bieden deze schema’s een mooi voorbeeld die je kunt nemen als je meer resultaat wilt.

Dit boek is met recht een fijne handleiding om de balans weer terug in je leven te brengen en en een gezonde levensstijl nu langer vast te houden dan tijdelijk. Het biedt handige inzichten voor zowel mindset, voeding en beweging en stimuleert je het beste uit jezelf te halen.

Fit & Fabulous, Anne Haakmeester | ISBN 978 90 245 7984 6 | Prijs € 20,- | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff