BOEKRECENSIE: Herstel je hormonen in 10 stappen – Vivian Reijs

Veel vrouwen hebben tegenwoordig hormonale klachten, maar wist je dat deze in bepaalde delen van de wereld gewoon niet voorkomt. Denk aan bepaalde delen van Afrika en de bekende Blue Zones. Ik worstel zelf al jaren met mijn hormonen. Het begon met een veel te zware pil, extreme menstruaties en aankomen in gewicht. Voor de geboorte van mijn tweeling werd het erger en daarna was het ook met veel ups en downs. Inmiddels is het nog niet waar het wezen moet, maar ben ik op de goede weg. Ik was daarom ook blij verrast dat ik het boek “Herstel je hormonen in 10 stappen” van Vivian Reijs mocht reviewen. Benieuwd naar mijn ervaringen? Lees dan gauw verder!

Eerst verteld Vivian haar eigen verhaal in het boek, wat indruk maakt en ik mezelf wel gelukkig mag prijzen met ouders die veel groenten tot zich namen. Maar of je nu wel of niet ouders had die gezond of ongezond aten, het is natuurlijk jouw keus en jouw leven om dit anders of juist hetzelfde aan te pakken. Zo knap hoe zij het heft in handen heeft genomen en alle informatie tot zich heeft genomen om zichzelf ( en vele andere vrouwen) beter te laten voelen. Vivian bereikt vele vrouwen en geeft met dit bijzondere boek ook vele vrouwen een handleiding om hun hormonen aan te pakken en zich beter in hun vel te voelen, minder klachten te ervaren en meer energie te hebben gedurende de dag.

Het boek laat je eerst kennismaken met hormonen en wat ze precies doen en waarom je ze nodig hebt. Daarnaast wordt de vrouwencyclus onder de loep genomen en waarom juist vrouwen zo gevoelig zijn voor hormonen. Daarnaast is er een handige checklist waarbij je jouw klachten kunt inzien en bekijken wat er misschien mis is met jouw hormonen. Heel handig!

Boosdoeners bij homonale disbalans

De 5 grote boosdoeners bij hormonale disbalans zijn:

• Insulineresistentie
  • Oestrogeendominantie
  • Te weinig omega 3-vetzuren
  • Te veel stress
  • Geen goede spijsvertering

Ben jij al bekend met deze boesdoeners, vooral de te weinig omega-3 vetzuren wist ik niet. Ik ga meteen nog meer goede vetten aan mijn voeding toevoegen.

Goede vetten zijn betere energiegevers dan koolhydraten. Als je meer gezonde vetten eet, raak je eerder verzadigd en heb je minder behoefte aan suiker

10 stappen om je hormonen te herstellen

In het boek geeft Vivian je 10 stappen om je hormonen te herstellen. De stappen zijn o.a. gericht op spijsvertering, suikerhuishouding, slimme vetten, slapen, bewegen, supplementen en nog meer. Het is heel handig opgedeeld en makkelijk verwoord, zodat je zelf gelijk aan de slag kunt om je hormonen meer in balans te brengen. Als bonus stap gaat er ook nog een gedeelte over seks, zodat je ook aan de slag kunt om je seksleven te verbeteren door middel van je hormonen.

Voeding en recepten

Voeding speelt een grote rol in het verbeteren van je hormoonhuishouding. Er staat in het boek een handige lijst met beste en slechtste voeding voor je hormonen. Ook is er een groot gedeelte met heerlijke recepten voor ontbijt, lunch en diner. Zo heb je handige voorbeelden voor jezelf om heerlijk te genieten en een gezondere hormoonhuishouding te krijgen.

Het is een heel handig, praktisch en inspirerend boek met alles over hormonen. Met dit boek kun je zelf aan slag om je hormoonhuishouding beter te maken en kijken wat er beter kan in jouw dagelijks leven. Ik vind het boek heel fijn en ga nu gelijk aan de slag met de 10 stappen naar een betere hormoonhuishouding en de recepten zijn heerlijk en superfijn snel en makkelijk te maken. Niets staat jou meer in de weg naar een betere hormoonhuishouding!

Herstel je hormonen in 10 stappen | Vivian Reijs | ISBN: 9789021570624 | € 25,-  te koop bij o.a. Bol.com