` BOEKRECENSIE: Hoogsensitiviteit als KRACHT - Carolina Bont - Boost your Health

BOEKRECENSIE: Hoogsensitiviteit als KRACHT – Carolina Bont

Bijna heel mijn leven weet ik al dat ik hoogsensitief ben, maar ik heb er nooit een label van gemaakt of mij druk gemaakt om het feit dat dit weleens voor uitdagingen kon gaan zorgen. Ik ben heel open en vrij opgevoed en mocht daarbij altijd mijn emoties de vrije loop tonen. Dat heeft er zeker aan bij gedragen. Ook ben ik heel gevoelig en kan zich zeer goed inleven in anderen, wat het soms wel eens moeilijk heeft gemaakt. Maar toen ik dit boek zag, moest ik erover lezen want ik zie het daadwerkelijk ook als kracht. In een maatschappij waarbij veel mensen geen “echt” contact meer maken en de prikkelgevoeligheid hoog is, is het een groot geschenk om hoogsensitief te zijn. Ben je ook nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder!

Hoogsensitiviteit is een bijzondere eigenschap

Ben jij ook hoogsensitief? Dan mag je erkennen dat het een bijzondere eigenschap is. Licht en geluid komen harder binnen, maar ook bijvoorbeeld emoties van anderen. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar dit kan juist je kracht worden wanneer je weet hoe je jezelf kunt beschermen. In dit boek legt Carolina Bont uit hoe je optimaal om kunt gaan met je emoties, je gedachten en de signalen van je lichaam. Maar ook hoe je, juist als hoogsensitief persoon, het inzicht en de rijkdom van je intuïtie ten volle kunt benutten.

Prachtige oefeningen

In het gehele boek kom je oefeningen tegen die je kunt toepassen. Heel fijn en handig, maar vooral ook leerzaam en het geeft je nieuwe inzichten.

De vijf intuïtieniveaus

Er zijn maar liefst 5 intuïtieniveaus:

• Fysieke intuïtie
  • Emotionele intuïtie
  • Mentale intuïtie
  • Omgevingsintuïtie
  • Spirituele intuïtie

Deze worden in het boek uitgebreid toegelicht en zelf wist ik niet dat er zoveel soorten intuïtie zijn.

Grote ontdekkingsreis

Het boek bevat ook herkenning, informatie en voorbeelden om hoog sensitiviteit toe te passen in een relatie en daarnaast wordt hoog sensitiviteit ook bij kinderen verder uitgelicht. Voor mij heel handig, aangezien mijn dochter ook hoog sensitief is en gevoelig is voor prikkels. Het boek is lastig uit te lichten, omdat het zoveel informatie is en ik het liefst alles zou willen vertellen, maar dat gaat niet. Hieronder zal ik aangeven waarom ik het boek zo waardevol vindt.

Het boek is voor mij één grote berg informatie wat voor herkenning zorgt. Toch kom ik zo ontzettend veel te weten hoe ik hoog sensitiviteit als kracht ik kan zetten. Zo leer ik beter hoe ik met grenzen en tegenslagen kan omgaan en hoe ik beter op dingen kan reageren zonder gelijk in emotie te schieten. Het boek bevat handige oefeningen die je makkelijk kunt oefenen en die je heel veel nieuwe inzichten zullen geven. Het boek heeft ook handige ervaringen van hoog sensitieve personen erin geplaatst, zo kun je jezelf erin verplaatsen of herkennen en hier eventueel mee aan het werk. Dit boek houd ik naast mijn bed liggen, als ik dan tegen iets aan loop dan kan ik het erbij pakken en kijken hoe het beter of anders kan. Een echte aanrader!

Hoogsensitiviteit als KRACHT | Carolina Bont | Kosmos Uitgevers | Prijs € 20 | Te koop bij o.a. Bol.com