` BOEKRECENSIE: Leef meer, denk minder - Pia Callesen - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

BOEKRECENSIE: Leef meer, denk minder – Pia Callesen

Er komen steeds meer oplossingen en doelgerichte psychotherapieën op de markt om te helpen bij depressie en het veranderen van gewoontes en aangeleerde gedachten. Dit boek speelt hier op in en verteld je over de nieuwe therapievorm “Metacognitieve therapie”en hoe dit je helpt om meer grip te krijgen op je gedachten en je gewoontes te veranderen. Lees je mee?

Je hoeft jezelf niet binnenstebuiten te keren

Het is inmiddels achterhaald om je volledige leven op tafel te leggen bij de therapeut. Althans bij deze nieuwe vorm van therapie is dit niet meer nodig. Therapeuten hebben generaties lang gemeend dat depressies en andere psychische klachten ons van buitenaf treffen wanneer het leven pijn doet. De behandelingswijzen draaiden erom alle trauma’s en slechte ervaringen die zich, dacht men, ophopen in de menselijke geest, te verwerken. Maar dit hoeft tegenwoordig niet meer, je kunt je geest genezen hoe je dit ook bij je lichaam kunt doen. Tenminste in de meeste gevallen.

De geest functioneert op 3 niveaus

Bij Metacognitieve therapie verklaarde Wells dat iedereen van tijd tot tijd negatieve gedachten heeft en dat iedereen daar af en toe in gelooft, maar dat niet iedereen psychische klachten krijgt. Ze gingen op onderzoek uit en dit leidde tot een metacognitief model over de menselijke geest. Het zogenaamde S-Ref-model ( zelfregulerings- en functioneringsmodel voor psychologische klachten), welke laat zien dat de geest opereert op 3 niveaus:

  1. Een laagste niveau dat constant getroffen wordt door impulsen, gedachten en gevoelens. Als we deze impulsen, gedachten en gevoelens laten voor wat ze zijn, blijven ze vluchtig en verdwijnen ze vanzelf weer.
  2. Een beheersbaar middelste niveau, waar we onze strategieën kiezen voor onze omgang met onze gedachten.
  3. Een hoogste metacognitief niveau waar we weten welke strategieën mogelijk zijn.

In het boek worden deze 3 niveaus uitgebreid verder uitgelicht.

Het is normaal om somber te zijn

Negatieve gedachten en somberheid zijn normaal voor alle mensen en leiden op zich niet tot een depressie. Alleen als je je bezig houdt met je gedachten over je somberheid, er dus aandacht aan schenkt en erover piekert gedurende lange tijd, riskeer je dat je depressieve symptomen ontwikkelt. Volgens de medische criteria moet je een aantal symptomen gedurende minstens twee weken gehad hebben voor een klinische diagnose. Heb je verklaarbaar verdriet, zoals na een sterfgeval van een naaste, dan moeten de symptomen minstens twee maanden aanwezig zijn voordat je de diagnose depressie krijgt.

Dit vind ik van het boek

Dit boek is eigenlijk best moeilijk samen te vatten, maar de nieuwe werkwijze gericht op metacognitieve therapie lijkt zijn vruchten af te werpen bij veel mensen met depressieve klachten. Het werkt meer oplossingsgericht en ik denk dat veel mensen er baat bij zouden kunnen hebben om hiermee aan de slag te gaan. Sommigen mensen piekeren enorm veel en hebben zoveel gedachtes, dat ze deze niet meer kunnen ordenen en deze vaak overgaan naar negatieve gedachtes en emoties die hiermee samen gaan. Dus als je iemand bent die hier meer over wilt weten of zelf mee aan de slag wilt gaan dan is dit boek echt een aanrader!

Leef meer, denk minder | grip op je gedachten voor een zorgelozer leven | Pia Callesen | Kosmos Uitgevers | Prijs € 20,99 | Te koop bij o.a. Bol.com

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment