Er kunnen wat dat betreft niet genoeg familiekookboeken zijn, want soms heb ik als moeder gewoon even wat minder inspiratie en wil ik toch eens wat anders op tafel zetten. Dit kookboek zit boordevol tips, heel veel makkelijke, gezonde recepten die ontzettend lekker zijn voor zowel kinderen als hun ouder(s) en/of opvoeder(s). Ik nam gauw een kijkje en vertel je er alles over, lees je mee?

Als moeder van twee zorgenkindjes weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om goed te slapen, te bewegen, goed gezond te eten en af en toe te ontspannen om zo minder stress te ervaren. Dit benadrukt Ellemieke ook in het voorwoord van haar boek. Het is misschien nu nog meer een uitdaging en ook is het soms gewoon even een bal laten vallen en niet alle 5 de ballen hoog houden. Dit boek helpt je op weg naar een gezond en lekker eetpatroon welke ook zeer geschikt is voor kinderen.

Maar ik lust dat niet

Ik heb zelf 2 kinderen van het uiterste. De één vind nieuw eten spannend, eet heel slecht avondeten en worstelt elke dag met veel weerstand of hij nu wel of niet gaat proeven. De ander heeft een syndroom en is onverzadigbaar en heeft na elke 5 minuten alweer trek en ik doe dan ook standaard de voorraadkast dicht. Doordat ze beide zo verschillend zijn is het heel lastig om eten klaar te maken wat ze beide lekker vinden en daadwerkelijk ook op gaan eten. Dit is met zorgkinderen een grote uitdaging en daarom vind ik het heel fijn om dit boek te ervaren en te kijken hoe ze het op gaan pakken.

Begin bij de basis

Hoe begin je nu met een gezonde(re) levensstijl voor je gezin. Door je keukenkastjes en voorraad onder de loep te nemen. In het boek gaat Ellemieke hier verder op in en laat je kennismaken met gezonde vervangers. Probeer ook niet in één keer alles radicaal om te gooien, maar doe het stap voor stap, dat werkt vaak beter en de rest van je gezin komt dan minder in opstand.

Praktisch, tips en wat te doen bij allergie

Het boek staat vol met tips om meer groenten en fruit te eten, tips voor het lezen van etiketten, weetjes voor de lunchtrommel, het belang van nachtrust en wat te doen bij allergie. Het is echt een fijne introductie om gezonder te eten met het gezin en een ideaal naslagwerk als je het even kwijt bent.

Heerlijke gezonde, lekkere en voedzame recepten

Het boek zit vol met heerlijke, gezonde en lekkere recepten voor het hele gezin. Makkelijk om te maken, veelal weinig ingrediënten en ook veel van te voren al klaar te maken. Zo kun je ontbijt-, lunch-, snack-, diner-, drankjes- en bakrecepten terugvinden en voor ieder wat wils.

Ondanks dat wij al redelijk gezond eten, is dit boek een mega fijne toevoeging. Ik heb weer wat tips erbij gepakt en wat dingen laten proeven. Ook de recepten zijn makkelijk te maken, maar bovenal lekker en gezond. Mijn kinderen hebben heerlijk zitten smullen en het boek blijft dan ook nog wel even in de keuken liggen, want we hebben nog zat recepten om uit te proberen. Ik vind het een must voor iedere ouder en/of verzorger en ook mijn moeilijk etende kinderen kreeg ik met de meeste dingen wel zover dat ze het echt wilden eten en/of drinken. Aanrader!

Lekker Gezond | Het makkelijke familiekookboek | Ellemieke Vermolen | Kosmos Uitgevers | Prijs € 25,99 | Te koop bij o.a. Bol.com
Deel deze post!