BOEKRECENSIE: LEVA minder stress, meer genieten – Mats & Susan Billmark

Minder stress en meer genieten, willen we dat niet allemaal! We leven in een hectische tijd vol met prikkels van buitenaf en raken daardoor geïrriteerd, krijgen meer stress, angsten en voelen ons niet zo happy als altijd. Herkenbaar? Met dit inspirerende boek LEVA ga je op reis om deze stress, prikkels en angsten los te laten en echt te genieten en te leven in het moment. In Zweden is dit boek maar liefst 200.000 keer verkocht en dus een ware bestseller te noemen. Tijd om zelf eens te gaan lezen en mijn bevindingen met jou te delen, lees je mee?

Het boek bestaat uit kleine hoofdstukken met onderwerpen over o.a. het ego, bezorgdheid, angst, schuld, verwachtingen en moeten, communicatie, roddelen, slaap, orde en overzicht en nog veel meer indrukwekkende onderwerpen die zeer bekend zijn en aansluiten bij onze lichamelijke of geestelijke welzijn.

Ondanks dat de hoofdstukken kort zijn, zijn ze des te meer inspirerend. Naast informatie bevatten ze tevens ervaringen, quotes en oplossingen om het anders in te gaan zien of te veranderen.

Dit stukje heb ik eruit gepakt, omdat ik mezelf daarin herkende en met mij vast vele anderen. Dit omdat wij niet anders gewend zijn, maar juist omdat je het ook anders kunt aanleren om meer energie en kracht te ontvangen en minder stress te ervaren:

Dit zijn de wijze woorden van sociaal psycholoog Bosse Angelöw van de Universiteit van Växjö:

We worden van kindsbeen af getraind om probleemgericht te zijn. We moeten kritisch kunnen denken, krijgen probleemgestuurd onderwijs en we brengen alleen dingen ter sprake die slecht gaan op het werk: de conflicten en problemen. Nooit echter concluderen we dat iets positiefs is, want we weten niet hoe dat moet. Kun je na afloop van de werkdag daarentegen nadenken over wat lukte en goed ging in plaats van het tegendeel, dan zul je je vanbinnen goed voelen en is er geen ruimte voor stress. Het gaat erom je werksituatie, gezin en vrije tijd onder de loep te nemen en te proberen te analyseren wat goed respectievelijk slecht gaat, en van daaruit te veranderen; dit alles dus herinterpreteren. Het gevolg van dit omgekeerde denken is dat we vervuld raken van energie en kracht in plaats van stress.

Conclusie:
Ik vind het boek erg inspirerend en oplossingsgericht en omdat je met gemak iedere dag een hoofdstuk kan lezen of dit boek in een middag uit kunt lezen, kun je het zo toepassen in je eigen leven. Het boek is verhelderend en zelfs beter dan sommige andere inspirerende boeken die ik heb gelezen. Juist omdat je niet alleen het probleem of de eigen ervaring leest, maar ook een advies krijgt hoe je dit kunt veranderen of anders kunt toepassen in je leven. Ik ben zeer enthousiast en geloof dat iedereen dit boek in de kast moet hebben staan om er regelmatig uit te lezen of te pakken als je op een bepaald gebied vastloopt of een tegenslag te verwerken hebt.

LEVA minder stress, meer genieten – Mats Billmark & Susan Billmark
Kosmos Uitgevers
Prijs € 14,99 o.a. te koop bij Bol.com