BOEKRECENSIE: #MeToo. Over seks, macht en verandering.

In 2017 kwamen er verschillende verhalen naar buiten van bekende en onbekende personen die in hun leven te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag. Deze verhalen maakten veel los op de sociale media, en zo ontstond #MeToo als een ‘geluid’ dat wereldwijd werd verspreid door onder anderen slachtoffers. Met toch wel enige voorzichtigheid begon ik met het lezen van dit boek, want wat kan ik als lezer verwachten van dit boek met zo’n heftig thema?

Je standpunt bepalen
Als ik het boek opensla, begint het met een klein zelfonderzoek hoe ik sta in de #MeToo-kwestie. Zestien stellingen met aantal keuzemogelijkheden geeft mij onder anderen inzicht in mijn betrokkenheid (dader, slachtoffer of toeschouwer) en hoe ik omga met bepaalde situaties en gevoelens. Na het zelfonderzoek lees ik een mooi gedicht geschreven door Elles van Velzen, naar aanleiding van #MeToo in de film- en tv-wereld.

De inhoud van #MeToo
In het boek is te lezen dat ‘MeToo’ begon in 1996, door activiste Tarana Burke als term bedacht. Je leest in het kort de geschiedenis over het ontstaan van deze term, zodat je als lezer weet wat de oorsprong is van het woord. Naast geschiedenis wordt er stilgestaan bij seksualiteit door de jaren heen, het verschil in culturen en de tijdsgeest waarin je leeft en opgroeit.

Door het boek heen lees je verschillende interviews met personen die op hun eigen manier een link hebben met #MeToo of zijn geraakt door de verhalen die zijn gedeeld. De hoeveelheid verhalen kunnen bij jou als lezer van het boek ook allerlei emoties oproepen. Ik merkte bij mijzelf op dat ik soms boos werd maar ook verdrietig als ik een persoonlijk verhaal las waarin iemand schreef wat haar ervaring is met grensoverschrijdend gedrag. Tegelijkertijd is het zo herkenbaar, want ‘grensoverschrijdend gedrag’ is soms zo’n grijs gebied. De schrijvers vragen daarbij terecht om een goede reflectie bij jezelf. De belangrijkste vraag die er aan jou gesteld wordt in het boek en die ook meerdere keren terugkomt is: ‘Wat doe je nu?’. Het is belangrijk om daar inzicht in te krijgen en te weten hoe jij naar de ander kijkt: als object of als persoon? Tegelijkertijd moeten we ook terecht oppassen dat we niet alles bestempelen als grensoverschrijdend gedrag. Daar wordt ook aandacht aan gegeven, want het gevaar is natuurlijk dat we als maatschappij ons helemaal storten op de verhalen van de slachtoffers. Ik vond het ook inzicht gevend om het verhaal te lezen van een man die verslaafd was aan pornografie. Hij vertelde echt de keerzijde van deze verslaving en liet hiermee zien wat de schade voor hem was. Ook de verhalen van mensen die seksualiteit vooral vanuit eigen bevrediging hebben gedaan zonder oog te hebben voor de ander, kun je hierin lezen.

Tijdens het lezen voelde ik ook deze vragen telkens bij mij opkomen, als reflectie:

1. Wat is mijn grens?
  2. Wat is de grens van de ander?
  3. Hoe stel ik mijn grens?

Deze vragen bepaalde me ook bij een belangrijk zin in het boek, namelijk: ‘Het leren omgaan met grenzen gaat ook over leren omgaan met aanraken. Het valt ons op dat veel mensen geen idee hebben wat ze prettig vinden, wat ze onprettig vinden en wat hun grenzen zijn.’

Het boek zwijgt ook niet over situaties waarin je als persoon soms onderworpen bent aan iemand die boven je staat, bijvoorbeeld een therapeut. Gelijkwaardigheid valt dan weg, gaat over in gebruiken tot je op het punt komt dat er geen afstemming meer is en je als object wordt misbruikt om behoefte(n) te bevredigen. Ik vind het ook schokkend om te lezen dat er therapeuten zijn die het volkomen ‘normaal’ vinden (en dat is het echt niet) om seks te hebben met hun cliënt. Maar ook de schrijver, Jan den Boer, geeft een praktijkvoorbeeld in het boek waarbij een cliënt van hem refereert naar een toespeling naar wat voor haar grensoverschrijdend gedrag is terwijl hij dit zelf totaal niet heeft ervaren. Dit was voor mij een eye-opener: iets kan van de een grensoverschrijdend gedrag zijn terwijl het voor de ander nog niet zo hoeft te voelen. Schrijnend is het ook om te lezen hoe moeilijk het soms kan zijn om erover te praten, zowel voor slachtoffers als daders. Aan het einde geven de schrijvers aan hoe je van #MeToo naar #WeToo zou kunnen veranderen, zowel van gedachtengoed in de maatschappij als op kantoor. Verschillende oefeningen reiken ze je aan, waar je mee aan de slag kunt. Sommige oefeningen kunnen heftig zijn, vooral als je zelf te maken hebt (gehad) met grensoverschrijdend gedrag en dit nog niet goed hebt verwerkt.

De auteurs

#MeToo is geschreven door Jan den Boer en Caroline van Wijngaarden. Zij geven samen in Nederland al langere tijd succesvol trainingen en therapie op het gebied van verlangen, grenzen en seksualiteit. Met dit boek willen zij ons allemaal uitnodigen om echt in gesprek te gaan met elkaar. Er zijn zoveel mensen, vrouwen én mannen, die een verhaal hebben maar er zo lang over hebben gezwegen. Recht doen aan elkaar en elkaars verhaal. Doe je dit vanuit je eigen plaatje of ook vanuit die van de ander?

Aanbeveling?

Ja, een absolute aanrader! Het boek is confronterend, maar tegelijkertijd zet het je met beide benen op de grond. Het houd je een spiegel voor, laat je nadenken over jezelf en over hoe jij in relatie staat met de ander. Het is een boek dat zeker ook gelezen kan en moet worden door professionals die te maken hebben met daders en slachtoffers. Ook daders en slachtoffers zelfs raad ik het boek aan, maar dan wel met voorzichtigheid. De verhalen kunnen namelijk wel als trigger werken! Zeker de oefeningen achterin het boek zou ik dan niet aanraden om alleen te doen, maar echt te doen onder begeleiding van een professional (psycholoog bijvoorbeeld) die jou daarbij kan begeleiden. Dit omdat ik heb gemerkt dat het boek echt heel veel kan losmaken. Maar het boek maakt ons ook bewust dat we als maatschappij echt gewoon normaal moeten doen en we ons weer bewust moeten worden van onszelf en elkaars grenzen.

#MeToo. Over seks, macht en verandering
Door Jan den Boer en Caroline van Wijngaarden (2017)
Uitgeverij London Books