BOEKRECENSIE: Oogstkoken – Puur oogsten, koken en inmaken

Staan bij jou ook de moestuintjes te verpieteren en hangen de bloemen er slap bij? Met dit boek; ‘Oogstkoken’ ben je in no time een stuk wijzer en is de kans groot dat de moestuin dit jaar wel lukt! Een boek over puur oogsten, koken en inmaken vol met prachtige foto’s en fijne en verrukkelijke recepten.  Na het lezen en doorbladeren van dit boek sta je in no time alle tegels uit je tuin te halen om een moestuin te creëren. Zelfs mijn niet zo groene vingers gaan hiervan jeuken!

Oogstkoken: uit de bodem zo op je bord en van de boom meteen in je mond. Een compleet kookboek voor liefhebbers van puur eten.

Mijn eerste reactie als ik het boek uitpak is er één van puur geluk. Het boek heeft een mooi formaat, is lekker zwaar en alleen al van de kaft krijg ik zin om zelf aan de slag te gaan. Ik ben verrast door de prachtige foto’s die door het gehele boek te vinden zijn. Al gauw verlies ik mijzelf in het boek en merk ik dat het alleen al een genot is om te lezen welke groentes en fruit vrienden van elkaar zijn, wat je vooral wel en niet moet doen en verbaas ik mij over de recepten in het boek. Deze zijn stuk voor stuk namelijk vrij eenvoudig maar zelfs voor een grote thuischef nog verrassend.

Willemijn ter Hart is samensteller van het boek oogstkoken. Als tuinontwerper focust ze zich op het ontwerpen van plukbare ecologische tuinen die ook de klimaatveranderingen het hoofd kunnen bieden.
Door middel van een handige inhoud vind je per kool, kruid, groente of fruit een hoofdstuk terug over de door jou te planten zaadjes. Bijvoorbeeld over tomaat vind je een fijn schema met wanneer te zaaien, uitplanten, oogsten en uiteindelijk hoe je ze kunt bewaren. De beste plek en goede buren worden genoemd en tussen de recepten door staan handige tips en weetjes over de tomatenplant. De recepten worden prachtig gepresenteerd met mooie en landelijk gestylde foto’s. Ik krijg gelijk zin om aan een lange tafel in een bloemenveld te zitten in het zonnetje.

Na alle hoofdstukken over het zaaien, planten en verwerken van je gewassen volgt er een hoofdstuk over het bewaren in inmaken van ‘de restjes’. Super leuk en informatief. Ook dit hoofdstuk is duidelijk en helder geschreven, niet te veel informatie maar kort en krachtig. Precies zodat het voor mij uitnodigt om dit eens te gaan proberen. Groenten inmaken is iets wat ik nog nooit gedaan heb maar na dit hoofdstuk krijg ik het gevoel dat ik dat gewoon eens moet gaan proberen. Bij elke vorm van inmaken staat een kort recept zodat je gelijk inzicht hebt hoe lang het duurt. Ook tijdens deze pagina’s vind je korte en fijne tips terug.

Kortom, ik ben fan! Wat een fantastisch boek en ik pak het geregeld uit de kast om eens door te bladeren. Ook als house warming cadeau is dit een goede tip. Een (kook)boek die mensen echt niet op de grote stapel kunnen leggen, dit boek vraagt erom om gebruikt te worden en de boer(in) in jezelf los te laten. Terwijl ik dit typ zit ik tegen 2 thuiskassen aan te kijken. Project mini moestuin is van start!

Oogstkoken
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers B.V.
Prijs: € 24,95 te koop bij o.a. Bol.com