Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BOEKRECENSIE: Stress; de psychologie van het omgaan met druk – Karakter Uitgevers

We leven in een drukke maatschappij waarin veel van ons verwacht wordt, maar waarin we onszelf ook veel opleggen om het uiterste uit onszelf te halen. Stress is dan ook niet weg te denken en ondanks dat iedereen weleens stress ervaart is de manier waarmee je ermee omgaat cruciaal. Dit boek belicht alle factoren die stress kunnen veroorzaken en hoe je dit tevens kunt aanpakken of verminderen. Kortom, hoe ga jij om met druk in je dagelijks leven? Lees gauw verder en lees hoe je dit kunt verminderen!

Wat is stress precies?

Vaak wordt het woord “stress” ook door mensen gebruikt wanneer ze zorgen, angst en ongerustheid bedoelen. Maar in de kern is stress onze overtuiging dat we de uitdagingen die op ons afkomen niet (meer) aankunnen. Het is altijd fijn als we onze eigen emoties goed kennen en weten hoe we hiermee om moeten gaan. Stress kan leiden tot angst, ongerustheid en zorgen, maar dat zijn totaal andere emotionele reacties. Door ons bewust te maken van de verschillen en verbanden tussen deze emoties plaatsen we onze problemen in het juiste perspectief. Je zorgen maken is een poging om onplezierige gevolgen te ontlopen door herhaalde denkpatronen te ontwikkelen. Je kunt hierbij ook de cirkel doorbreken en je problemen aan te pakken om zo je zorgen te verminderen of zelfs weg te halen.

We gaan niet dood aan stress, maar aan onze reactie erop – Hans Selye


Stress hoort bij het leven

Natuurlijk hoort stress bij het leven, maar wanneer is het dan ongezond en hoe kun je dit aanpakken. Vaak is het verschil in de duur van het moment goed te bepalen of iets gezond is of niet. Als je een stress moment hebt bij een korte gebeurtenis, bijvoorbeeld of je een examen wel haalt of niet, dan is het prima en worden je hersenen zelfs alert en presteer je beter als je alert bent. Als je een voor een langere periode stress hebt door een slechte familieband, een slechte relatie of geldzorgen, dan is dit niet goed voor je en moet je kijken hoe je dit kunt aanpakken, hulp moet vragen en dit op kunt gaan lossen of zelfs los kunt laten.

Veerkracht ontwikkelen – buigen maar niet breken

Veerkracht is niet ongevoelig zijn voor stress, maar in staat zijn te herstellen van negatieve gebeurtenissen. Het is dan ook een kracht als je goed met moeilijke dingen om kunt gaan, zonder deze op te kroppen of niet goed te verwerken. Hierbij is de kracht van zelfeffectifiteit een belangrijk aspect. Het geloof dat we in staat zijn invloed uit te oefenen op onze omstandigheden is belangrijk. Er zijn diverse manieren om dit op te bouwen, dus wees alert op mogelijkheden om je zelfvertrouwen te vergroten wanneer je met stress te maken hebt.

Herken je stressoren

Een stressor is een gebeurtenis die je homeostase verstoort, de toestand waarin je lijf in balans is. Bij homeostase zijn factoren als lichaamstemperatuur, bloedsuiker, bloeddruk en hormoonspiegels relatief onstabiel. Zo kun je relatie stressoren, persoonlijke stresssoren en werk- en geld stressoren hebben. Deze worden in het boek uitgebreid beschreven.

Stress op dit moment

Hoofdstuk 3 wordt gewijd aan stress op dit moment en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Er komen omstandigheden voorbij waarin je kunt verkeren en er worden heel handige tips gegeven om je niet te laten verleiden om bij de pakken neer te zitten. Heel handig en effectief als je ineens zeer stressvol bent door een bepaalde situatie en graag handvatten wilt hebben.

Een leven zonder stress

In het hoofdstuk “Een leven zonder stress” worden handvatten gegeven om je lever minder stressvol door te komen en te kijken wat daarvoor nodig is. Het is natuurlijk aan jou om dit daadwerkelijk toe te passen in je leven en zo je stress te verminderen. Het is heel duidelijk en goed weergegeven en kan zeker hulpzaam zijn.

Wat vind ik van het boek?

Het boek geeft handig weer wat je zelf kunt aanpakken bij (acute of langdurige) stress en hoe je hiermee om kunt leren gaan om het beter te behappen en met meer zelfvertrouwen door het leven kunt gaan. Het boek is echt een aanrader voor iedere vrouw ( of man) die zelf wilt ondervinden hoe ze stress kunt verminderen en anders met stress om kunt gaan om haar leven meer in balans te houden. Ik houd hem in ieder geval op mijn nachtkastje, als ik dan stress ervaar pak ik hem er snel weer even bij. Heel handig!

Titel: Stress – de psychologie van het omgaan met druk – Praktische oplossingen om druk om te zetten in positieve energie
Door: Diane McIntosh & Jonathan Horowitz
Uitgeverij: Karakter Uitgevers B.V.
Prijs: โ‚ฌ 22,99 te koop bij o.a. Bol.com

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate ยป
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .