` BOEKRECENSIE: The Money Issue - Hanneke van Onna - Boost your Health

BOEKRECENSIE: The Money Issue – Hanneke van Onna

Je zult misschien denken dat dit het zoveelste boek over geld is, maar dit boek gaat daarnaast vooral over het vinden van innerlijke kracht, vrijheid, veiligheid en zekerheid. Hanneke deelt haar aangrijpende verhaal met ons over hoe haar reis is verlopen naar financiële vrijheid en dit gaan zeker niet zonder de nodige hobbels op de weg. Je wordt direct meegenomen in het boek en het leest fijn en makkelijk weg. Daarnaast komen er ook heel veel handige tips voorbij, dus als je net zo benieuwd bent als ik, lees dan gauw verder!

Money Issues

Ondanks dat geld vaak een grote rol speelt in ons leven, is het nog steeds een groot taboe. Net als praten over seks, geloof of politieke voorkeur is ook geld een taboe. Iedereen denkt er anders over en heeft bepaalde overtuigingen. Zo heb ik nooit leren sparen en ik zag het alleen als een middel om leuke dingen te doen. Totdat het een groot ding werd en ik op de blaren moest zitten. Nu ben ik sinds een paar jaar aan het opkrabbelen na een zware financiële periode. Ondanks dat ik nog geniet (gierigheid ken ik niet), let ik nu wel meer op de uitgaven dan daarvoor. Ook omdat ik mijn kinderen wel bewust wil maken wat geld betekend en wat je ermee kunt.

De sleutel naar financiële vrijheid is niet het veranderen wat je doet met geld. Het is veranderen hoe je je voelt over geld

Aangrijpend verhaal

In heb boek verteld Hanneke wat haar verhaal is met geld. De relatie tussen het gezin, haar ouders, maar ook haar worsteling met haar eigen leven en de invloed van haar verleden en de relatie met geld.

Geldblauwdruk

Jouw geldblauwdruk bestaat vooral uit informatie die je uit je verleden hebt meegekregen. Vooral als jong kind. Hoe je geleerd hebt om over geld te denken, hoe het je gevormd heeft  en hoe je als volwassene denkt over financiële zaken. Jouw geldblauwdruk kan zowel positief als negatief zijn. Meestal is dit negatief en dan bied dit boek een uitkomst. Vervolgens ga je aan de slag met jouw patronen

Patronen

In het boek staan handige oefeningen waarbij jij je valkuilen en bepaalde patronen onder de loep gaat nemen. Door je relatie met geld en dus vastgeroeste patronen te (h)erkennen, krijg je beter overzicht en kun je met de handvatten en tips uit het boek actie nemen om deze patronen te doorbreken.

Jezelf onnodig klein houden

Helaas is het nog steeds zo dat veel vrouwen zich onnodig klein houden. Ze durven geen opslag te vragen, geven mega waarde voordat ze daadwerkelijk hun tarieven eindelijk verdubbelen. Kortom er is echt werk aan de winkel. Wij mogen ons laten zien, ons hoofd uitsteken boven het maaiveld en genieten van het geld wat we daadwerkelijk ontvangen.

Ik vind het een heel mooi, inspirerend en toegankelijk boek. Ik heb dingen geleerd die ik nog niet wist en werd zelf ook op de feiten gedrukt. Ik ben zelf nogal impulsief en geef zelf ook vaak dingen weg. Ik heb zeker veel geleerd van dit boek en ga stap voor stap met deze dingen aan de slag. Ik denk dat heel veel mensen last hebben van money issues, maar dit niet durven te vertellen. Dit boek is een aanrader voor elke vrouw die worstelt met money issues, maar zelfs als je denkt dat JIJ er geen last van hebt, kom je er in dit boek achter dat er toch wat verbeteringen zijn op dit gebied. Een must have, zeker in deze tijd!

The Money Issue | Hanneke van Onna | Novum Publishing | Prijs €20,90 | Te koop bij o.a. Bol.com