BOEKRECENSIE: Variatie op de plank by Floor van Dinteren

Wij houden in Nederland wel van borrelen, maar zien helaas ook weinig variatie plaatsvinden dan de meest gekozen bitterbal. Daarom eindelijk een boek die de plank niet mis staat en ervoor kiest om diverse variatie aan te brengen in de (gezonde) borrel. Laat de kerstborrel of nieuwjaarsborrel maar komen, met dit boek wordt het zeker een feest!

Vormgeving

De cover, uitnodigend en anders als andere kookboeken. Niet 1 gerecht maar heel veel kleine gerechtjes op een “plank”. Hierdoor sluit het dus ook perfect aan bij de titel. Voor de cover is gekozen voor een matte foto, voor de titel is gekozen voor een glimmend vlak. Hierdoor lijkt het 3d. Ook de lettertypes zijn speelse, duidelijk en gevarieerd. Ook de binnenkant van het boek is overzichtelijk 2 bladzijden voor 1 gerecht 1 duidelijke mooie foto en op de andere bladzijde het recept in stappen en met ingrediëntlijst. De fotografie en styling is overzichtelijk en zonder poespas.

Mijn zelfgemaakte pittige kokossoep was erg lekker!

Indeling

Ook de indeling is overzichtelijk en wordt verdeelt in de hoofdstukken op thema, seizoen of feestdagen. De hoofdstukken zijn, zomerse lunch, zomers diner, winterse feestplank, vrolijk paasontbijt, oosterse plank, mediterrane plank, Italiaans dessert. In de inhoud en op de beginpagina van deze hoofdstukken worden de recepten met bladzijde ook nog weer apart vermeld. Daardoor kun je dus snel en makkelijk ene bepaald gerecht weer vinden. Op de laatste bladzijde van het boek staat de index, hier staan de recepten onderverdeeld in soep, salade, vlees, vis, vegetarisch, brood, zoet en drankjes.

Mijn zelfgemaakte rozijnen roggebrood was ondanks de lange bereiding heel erg lekker 😉

Diversiteit

Je hebt in dit boek dus een diversiteit aan recepten, het mooie hiervan is dat het mooie kleine hapjes zijn en je dus heel veel soorten kunt maken op 1 “plank. Het boek bestaat uit 191 pagina’s en bevat 32 recepten. Van zoet tot hartig. Maar van sapje tot brood. En ondanks dat het veel kleine hapjes zijn kun je natuurlijk de recepten ook prima voor het avondeten inzetten. Zelf heb ik het rozijnenroggebrood (blz. 44)  en de pittige kokossoep met kip en garnalen gemaakt (blz 64). Wel zonder garnalen, omdat ik die zelf niet lekker vind, ondanks dat ik dat heb weggelaten was het een heerlijk soep. Had nog nooit kokossoep gemaakt, maar het was niet echt moeilijk, ook de ingrediënten heb ik makkelijk bij de plaatselijke supermarkt kunnen kopen. Ook de bereiding was niet zo moeilijk en stond duidelijk omschreven. Wat mij wel op viel bij het rozijnenbrood maken was dat ik ineens zag dat het 8 uur moest rijzen. Dus wellicht even een vermelding bovenaan bij het recept? Of een puntje voor mezelf om eerst het recept te lezen voor beginnen met maken? Ook zag ik in de tekst dat het brood de volgende dag in bloem op het aanrecht gerold moest worden. De bloem stond niet in de ingrediëntenlijst, voor mij geen probleem maar zou het wel kunnen zijn als je niet vaak zelf wat bakt. Verder vindt ik het een leuk boek vol met variatie op het gebied van borreltijd en lunch en diner.

Variatie op de plank ISBN 978 94 6333 2804 | € 14,95 te koop bij o.a. Bol.com| 96 pagina’s | reeds verschenen

Anoek Staphorst-Meijer (1983), woonachtig in Drenthe, geregistreerd partnerschap en moeder van een volwassen zoon. Passies crossfit, hardlopen, zwemmen, fitness, weightlifting, kortom veel sport. En ik houd van het leven dus ook van gezelligheid, uiteten, feestjes. Sinds 2012 heb ik CVS en fibromyalgie na een auto ongeluk en daardoor weet ik hoe belangrijk gezondheid en een goede balans in je leven is. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot gewichtsconsulent met specialisatie sportvoeding en supplementen en vitaliteitscoach io. en is mijn levensmotto: If you can dream it you can do it!