` BOEKRECENSIE: Vast wel! - Brenda Frunt & Marieke de Groot - Boost your Health

[wlm_loginform]

BOEKRECENSIE: Vast wel! – Brenda Frunt & Marieke de Groot

Als iemand met een eetstoornis verleden ben ik huiverig om nieuwe dingen toe te passen op eetgebied om te kijken of het werkt. Toch triggerde dit boek iets in mij, waardoor ik er meer over wilde lezen en weten. Dit boek vertelt je hoe je met minder vaak eten meer energie krijgt en wat de magie is van periodiek vasten. Kortom, ik ben heel benieuwd en vertel je er alles over. Lees je mee?

De basis moet goed zijn

Dit is best een kritiek punt, want naast mijzelf worstelen heel veel vrouwen met de basis. Ze eten te weinig of te veel, niet voedzaam genoeg of hebben een slechte relatie met eten of andere eetproblematiek zoals een eetstoornis of eetbuien die hun leven beheersen of dit gedaan hebben. Het is goed om te weten dat je voordat je met dit boek aan de slag gaat de basis al heel goed op orde moet zijn.

7 Stappenplan

Voordat je begint met het vasten is het belangrijk dat je deze 7 stappen doorloopt, welke in het boek nog verder worden uitgelicht:

1. Je lichaam voeden;
  2. Herstellen van je bioritme;
  3. Tussendoortjes afbouwen;
  4. Je vetverbranding op gang brengen;
  5. Je vetverbranding trainen;
  6. Metabole flexibiliteit;
  7. Perodiek vasten een vaste plek in je leven geven,

Het stappenplan wordt uitgebreid toegelicht om je zoveel mogelijk tips en handvaten te geven en de stappen makkelijk te doorlopen. Aan het einde van ieder hoofdstuk vind je een korte samenvatting terug om dingen zo makkelijk te onthouden en toe te passen.

Waarom we meer eten dan ons voedt

Dit is een belangrijk stuk. We eten met z’n allen een stuk minder voedzaam dan jaren geleden. Er komt meer rommel in de supermarkt en sommige dingen die gezond lijken zijn eigenlijk gewoon heel slecht. Het is heel belangrijk dat je daarom bewust kiest en etiketten leert lezen. We kiezen meer voor vullen en minder voor voeden en dit heeft effect op onze gezondheid. Je herkent het vast wel dat je na een een hamburger bij de gele M nog steeds trek hebt en dit totaal niet vult. Of dat je juist als je even weg bent ook wilt kiezen voor een gezondere maaltijd, dat lijkt bij pretparken en dierentuinen helaas niet het geval. Natuurlijk is een frietje voor de kids een keer geen probleem, maar er moet balans zijn waarin je zelf de keuze maakt of dat je voedzaam of vullend wilt eten. Dit boek licht dit verder uit en vertelt je hoe het komt dat we toch blijven dooreten vanuit voeding die niet gezond voor ons is.

Gastschrijvers

Wat ik ook leuk vind aan het boek is dat er een aantal toffe gastschrijvers hun mening en visie delen en tips of handvaten geven. Denk hierbij aan Edward Blommaart, Rineke Dijkenga, Siebe Hannosset, Koen de Jong, Richard de Leth en Janneke Poort.

Wie wilt vasten, moet loslaten..

We leven in een stressvolle maatschappij en veel vrouwen ervaren veel stress. Hierdoor kan het zijn dat je lichaam je hormonen, hersenen en darmen in de war schopt en daardoor je lichamelijke problemen gaat ervaren zoals het wegblijven van de menstruatie, migraine of het ervaren dat je ineens veel erger geprikkeld bent dan anders en heel erg moe. Door het afbouwen van je eetmomenten en het bewust kiezen van weinig momenten waarin je heel voedzaam eet geef je je lichaam een flinke boost. Je geeft het de rust waar die om vraagt en de voeding die je lichaam daadwerkelijk nodig hebt. Dit kan vasten voor jouw lichaam betekenen. Het is dus goed om dit eens te proberen. Je kunt er in dit boek alles over lezen en bovendien staan er heel veel heerlijke recepten in die zowel lekker als voedzaam zijn voor je lichaam.

Ik vind het een mooi en compleet boek over vasten en wat dit kunt betekenen voor je gezondheid. Wel moet je er even goed de tijd voor nemen om alles door te lezen. Wat daarom heel fijn is zijn na elk hoofdstuk de korte samenvattingen die het geheel compleet maken. Ook vind ik het leuk dat gastschrijvers terug te vinden zijn en je hier ook weer van kunt leren. Ondanks dat het voor mij nog wel pittig is kijk ik altijd naar verbeteringen in mijn voeding en ga ik zeker op een later moment die eens toepassen. Het geeft hele waardevolle inzichten en laat zien dat het mogelijk is om je nog energieker en fitter te voelen. Durf jij de uitdaging aan te gaan? Deel het met ons hieronder!

Vast wel! | Brenda Frunt & Marieke de Groot | Hoe minder vaak eten je energie geeft | Uitgeverij Lucht | Prijs € 29,95 | Te koop bij Bol.com