Vegan Vibes - Lisa Steltenpool

BOEKRECENSIE: Vegan Vibes – Lisa Steltenpool

Waar begin je als je (vaker) plantaardig wilt eten? Is het lastig om (bijna) nooit meer dierlijke producten te eten? is er wel genoeg variatie waardoor je geen tekorten krijg? En wat als er mensen komen eten, kan ik dan wel wat lekkers op tafel zetten? Allemaal vragen die wellicht wel door je hoofd schieten als je denk aan veganistisch eten. Gelukkig biedt Vegan Vibes uitkomst! Nieuwsgierig geworden naar deze handige “bijbel”? Lees dan snel verder!

Ik eet thuis veel plantaardig, ben ik vegan? Nee, dat niet, maar ik kies er bewust voor om 4 a 5 dagen per week plantaardig te eten. Voor mijn eigen gezondheid, voor het welzijn van de dieren en voor het milieu. Ik kan wel zeggen dat ik het plantaardig eten goed onder de knie heb, maar het was in het begin ( 4 a 5 jaar geleden) flink zoeken naar mogelijkheden en vond dat deze toen erg beperkt waren. Ook heb ik heel erg lang het idee gehad dat plantaardig koken moeilijk was en dat je puur aangewezen was op “konijnenvoer” en tofu. Stiekem denk ik dat veel mensen nog steeds zo denken.

Gelukkig is er zoveel meer keus in plantaardig eten en kun je bij alle “ normale” supermarkten makkelijk terecht voor je boodschappen en hoef je er tegenwoordig niet meer speciaal voor naar een bio/natuurwinkel. Het boek Vegan Vibes kan je daarnaast hele fijne handvatten geven als het gaat om een switch maken in je voedingskeuzes. Zo legt ze in het boek uit waarom mensen massaal vegan worden, maar ook waarom het zo goed is voor jezelf, de dieren en de aarde.

Het meest interessante hoofdstuk uit het boek, en denk ook het belangrijkste hoofdstuk gaat over hoe je gezond vegan eet. Het gaat van eiwitten tot vitamine B12. Het laat handige lijsten zien wat je allemaal kunt eten, bijvoorbeeld wat je op je brood kunt eten, of wat je als tussendoortje kunt pakken. Maar bijvoorbeeld ook waar je je proteïne uithaalt. Je leert in dit hoofdstuk daarnaast heel veel over macro- en micronutriënten en hoe je dit in de praktijk kunt brengen. Om alles duidelijk voor jezelf te maken zijn er “plantaardige checklisten” in het boek die je weer kunt downloaden waardoor je dagelijks kunt zien of je goed hebt gegeten.

Het boek zou natuurlijk niet compleet zijn als er geen recepten in zouden staan. Je vindt ruim 60 recepten in Vegan Vibes,  voor ieder moment van de dag en super makkelijk en vlot te maken. Natuurlijk heb ik ook een gerecht gemaakt uit het super boek van Lisa Steltenpool, geniet ervan!

Boerenkoolstamppot met pittige vegan shoarma

Ingrediënten voor 2 a 3 personen:

• 500 gram kruimige aardappelen
  • 300 gram boerenkool
  • 2 – 4 el plantaardige melk (ik gebruikte sojamelk)
  • peper en zout naar smaak
  • 1 grote ui
  • 2 teentjes knoflook (ik gebruikte er stiekem 3)
  • 1 el olijfolie
  • 2 tl sambal oelek of badjak (ik gebruikte 3 tl sambal badjak)
  • 175 gr vegan shoarma (ik gebruikte de plant shoarma van Vivera)
  • Eventueel kun je er appelmoes bij serveren (bijvoorbeeld die van Servero)

Bereidingswijze:

• Snijd de aardappelen ongeschild in 4 stukken en doe ze met de boerenkool in een hoge pan. Voeg water toe totdat de aardappelen goed onder water staan en kook in 20 minuten gaar;
  • Snijd ondertussen de ui en knoflook fijn. Verhit de olijfolie in een koekenpan en voeg daar de ui en knoflook aan toe en bak dit een paar minuten op middelhoog vuur. Voeg dan de sambal en de vegan shoarma toe en bak net zolang tot de shoarma krokant is;
  • Giet nu de aardappelen en de boerenkool af en voeg de plantaardige melk toe. Stamp alles fijn en breng op smaak met peper en zout;
  • Schep de stamppot op een bord of serveer het in een kommetje met daarbovenop de heerlijk pittige vegan shoarma. Je kunt er, zoals ik dit gedaan heb, ook nog lekker appelmoes bij doen.

Dit boek, en deze recepten, laten zien dat plantaardig eten niet ingewikkeld en/of moeilijk hoeft te zijn! Zeg jij al JA tegen (vaker) plantaardig eten?!

Vegan Vibes | Lisa Steltenpool | Uitgeverij Lev | ISBN 9789400511569 | Prijs € 24,99 | Te koop bij o.a. Bol.com

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.