` BOEKRECENSIE: Welterusten - 222 manieren om goed te slapen - Kim Jones - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BOEKRECENSIE: Welterusten – 222 manieren om goed te slapen – Kim Jones

Slaapgebrek; het meest besproken gezondheidsprobleem tegenwoordig. Om mij heen hoor ik steeds meer en meer mensen praten over het feit dat ze slecht slapen of gewoonweg te weinig. Ook ik moet eraan geloven, aangezien mijn dochter mij al ruim 4 jaar uit mijn slaap houd. Ze is namelijk standaard tussen 3 en half 5 wakker in de nacht en slapen lukt haar dan niet meer. Ze staat dan echt AAN! Dit boek geeft je handige tips en manieren om goed te slapen en is tevens wetenschappelijk onderbouwd en begrijpelijk geschreven. Kortom, ik kan niet wachten! Lees je mee? Misschien kun je jou slaapgewoonten ook weleens onder de loep nemen? 😉

Graag help ik je eraan te herinneren ( de meeste weten het wel, maar doen blijft nog een dingetje!) dat we het beste onze gezondheid in tact houden als we iedere nacht 7 of 8 uur moeten slapen. Mensen die deze uren aanhouden, hebben minder kans op een hoge bloeddruk, hartaandoeningen, depressie, obesitas en hebben tevens een beter immuunsysteem. In het boek staat dan ook beschreven dat je beter geen slaappillen kunt nemen, maar de handige wetenschappelijke en informatieve tips in het boek beter kunt opvolgen.

Voor het slapen gaan

Het is belangrijk om voldoende tijd uit te trekken om te onthaasten en te ontspannen voordat je naar bed gaat. Zo is het belangrijk om van te voren de blauwe schermen (oftewel, de televisie, telefoon, laptop of andere apparaten) uit te zetten. Als je dit niet doet, maak je minder melatonine aan en wordt slapen al een stuk moeilijker als je er al problemen mee hebt. Jezelf in slaap wiegen? Baby’s zijn er al bekend mee, maar weet je dat er nu ook bedden zijn die dit mogelijk maken? Mocht je daar geen zin in hebben, dan kan een hangmat of schommelstoel ook uitkomst bieden. Daarnaast is het belangrijk om na ongeveer een half uur in bed slapen nog even een plasje te plegen, je lichaam ontdoet zich dan van afvalstoffen zodat je in de nacht niet meer zo nodig hoeft. Andere tips uit het boek zijn, neem anderhalf uur voor bedtijd een bad, geniet van de afwas, leg ruzie bij voor je gaat slapen, lees een boek voor het slapen gaan, zet de wekker vóór bedtijd, geef jezelf een gezichtsmassage, ontspan met lavendel en nog veel meer handige tips! 

Meer ontspanning

Stop met schaapjes tellen en tel je zegeningen. Bedenk 5 fijne dingen waarvoor je dankbaar bent of waar je trots op bent deze dag. Ook is het belangrijk om minder te piekeren en meer te praten, zo verwerk je de dingen en blijft het niet in je hoofd malen. Andere handige tips om meer te ontspannen zijn, leg pen en papier naast je bed, speel een spelletje, denk aan een mantra, klop jezelf in slaap met EFT, gebruik positieve affirmaties en nog veel meer handige tips kun je terugvinden om lekker te ontspannen.

Slaapkamer check

Je zult misschien denken, wat kan een slaapkamer nu voor mij betekenen om beter te slapen. Nou meer dan je denkt en wij geven de meest handige tips aan jou! Het is belangrijk om je slaapkamer goed te verduisteren, zo blijft het lekker donker en maak je meer melatonine aan en dat helpt je ook beter in slaap vallen. Zet daarnaast alle schermen in de slaapkamer uit, dek je wekker af, kies rode nachtlichtjes, gebruik je telefoon niet als wekker en speel met kussen, vervang je oude matras, kies een royaal bed, zorg dat het niet te warm is in de slaapkamer. Deze tips en nog veel meer kun je in het boek terugvinden.

Voeding kan veel voor je betekenen

We weten (bijna) allemaal wat gezonde voeding voor je kan betekenen en dit geldt zeker ook voor slaapproblemen. Zo is het handig om niet te veel cafeïne tot je te nemen en niet te pittig te eten. Daarnaast ligt er gevaar op de loer als je slecht slaapt je dan ook meer hunkert naar veel suiker. Wees daar dus behouden in! Eet je maaltijden niet te laat, eet veel groenten en fruit, probeer prebiotica, eet meer vezels, knabbel op walnoten, eet kiwi’s en meer vette vis.

Neem je lichaam in acht

Je lichaam kan meer dan je denkt en in dit boek worden handige tips gegeven om het slapen te bevorderen. Zo kun je jezelf slaperig maken door te doen alsof je moet geeuwen, vaak gebeurd het daarna ook echt. Je kunt je ogen omhoog rollen, je tong uitsteken, je ogen verwarmen met je handpalmen, ontspannen door aan te spannen, verwarm je voeten, versmelt met je bed, ontvang een massage, raak vertrouwd met je hartslag, zet een oogmasker op, gebruik oordoppen, sluit je zintuigen af en nog vele andere tips met uitgebreide informatie om dit daadwerkelijk toe te passen.

Tips voor je ademhaling

Zelf weet ik uit ervaring hoe belangrijk het is om goed adem te halen. Door de dagelijkse stress zijn wel allemaal geneigd om een snelle hoge ademhaling te hebben, maar dit kost je naast heel veel energie ook je gezondheid. Je krijgt bij langdurig verkeerd ademen namelijk gezondheidsproblemen en dat wil je natuurlijk niet. Je kunt het proberen met de 4-78 ademhaling, deze wordt in het boek handig uitgelegd en is makkelijk toe te passen. Daarnaast staan er nog vele andere handige tips in om je ademhaling eens onder de loep te nemen. Groot pluspunt is dat je dan zeker ook beter gaat slapen.

Wat vind ik van het boek?

Het boek zit echt mega vol met fantastische en handige tips om beter te gaan slapen. Ik ga er zeker voor mijn dochter een aantal uitproberen. Dit boek is een grote aanwinst voor mensen (en kinderen) die moeilijk in slaap vallen en daardoor slecht of te kort slapen om overdag energiek de dag door te komen of zelfs gezondheidsproblemen hierdoor ervaren. Het boek is prettig geschreven en de tips zijn makkelijk toepasbaar, waardoor iedereen met slaapproblemen op makkelijke wijze verbetering van hun slaap kan realiseren door middel van de vele tips en handvatten.

Weltrusten |Kim Jones | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | € 17,50 | Te koop bij o.a. Bol.com

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .