BOEKRECENSIE + WINACTIE! How to stop feeling like shit – Andrea Owen

Toen ik de titel van dit boek las werd ik meteen enthousiast en wilde ik meer weten. Bij het lezen van de eerste bladzijden werd ik meteen gepakt door het aangrijpende verhaal van Andrea. Het handige van dit boek is dat je eruit kunt halen waar jij behoefte aan hebt. Er staan namelijk 14 manieren om zelfdestructieve gewoonten te veranderen in en je kunt diegene pakken die jij vaak toepast om dit om te buigen en te veranderen. Ik kreeg er heel fijne inzichten door en kan niet wachten om je er meer over te vertellen. Lees je mee?

Omdat het boek zeer uitgebreid is, zal ik wat hoofdstukken toelichten die mij aangegrepen hebben;

Innerlijke criticus

We hebben allemaal af en toe wel een stemmetje in ons hoofd die zich af vraagt of we het goed doen of andere dingen aanhaalt die je kunt bedenken om jezelf naar beneden te halen. Maar als dit stemmetje te groot wordt of te vaak voorkomt, dan is er werk aan de winkel. Dit stuk was voor mij heel herkenbaar en dit had ik vroeger echt heel erg vaak. Ik heb er dan ook hard aan gewerkt om dit om te buigen naar positieve gedachten. Nu maak ik mezelf niet meer onnodig belachelijk en ga zelfs in de aanval als anderen dit wel doen. Wat mij erg geholpen heeft is de vraag of dit realistisch is  en of het mij verder helpt. Zo niet, dan gaan we er geen aandacht aan geven. Dit hoofdstuk zal voor veel vrouwen herkenbaar zijn en een grote hulp zijn om dit om te buigen naar positieve gedachten.

Ga weg en laat mij met rust

Zoals je het hierboven leest, hebben we allemaal weleens zo’n bui. We leven in een sociale wereld, terwijl je kunt zeggen dat we geïsoleerder leven dan ooit. Hoe zou dit komen? Veel vrouwen zijn eenzaam en durven hun problemen niet te vertellen tegen hun vriendinnen. Wat zullen ze dan wel niet denken? Gaan ze anders naar mij kijken? Hulp zoeken blijft enorm lastig en de schaamte speelt een grote rol. We willen onze onzekerheden niet laten zien en gebruiken vaak maskers om de pijn niet zichtbaar te maken. Dat herken ik tijdens mijn depressie(s), ik doe dan het liefst de gordijnen dicht, zoek weinig contact en wil het liefste slapen in de hoop dat het morgen beter is. Terwijl ik het eigenlijk stiekem heel fijn zou vinden als er iemand langs kwam of we erop uit gingen om iets te doen. Eigenlijk doe je het tegenoverstelde. Je bent vaak bang dat je te afhankelijk overkomt en angst speelt een grote rol. Je wilt iemand niet te veel belasten met jouw worstelingen, pijn en verdriet. Dat terwijl die persoon tegenover jou misschien wel iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en jullie elkaar kunnen ondersteunen. Eigenlijk is het heel raar als we ons niet goed voelen, dat we ons dan gaan verstoppen. Dit terwijl we eigenlijk een steuntje in de rug nodig hebben en iemand die ons begrijpt en niet gelijk oordeelt. Dit hoofdstuk raakt mij en ik ga mij nog eens hierin verdiepen. Is dit voor jou ook herkenbaar?

Ik beloof je dat je door te blijven oefenen om je kwetsbaar op te stellen, met vallen en opstaan, de liefde en verbinding zult krijgen die je verdient en waar je zo oprecht naar verlangt

Pleasen en bevestiging zoeken

Dit hoofdstuk komt mij bekend voor, vroeger deed ik namelijk niet anders. Ik wilde met iedereen vrienden zijn en aardig geworden worden door iedereen. Ondanks dat ik nog steeds geen zin heb in conflicten of onnodige ruzies, please ik soms nog steeds een beetje. Maar gelukkig niet zo erg meer als vroeger, ik ken mijn grenzen nu beter. Het hangt samen met het zoeken naar bevestiging. Bevestiging om gezien te worden, bevestiging om leuk gevonden te worden, bevestiging om te zijn zoals je bent. Maar daar heb je eigenlijk geen bevestiging voor nodig, snap je mij nog? Het hangt soms ook samen met veiligheid. Ik vind het nog steeds moeilijk om op te schrijven wat ik vind en denk en de enige reden is dat anderen het dan misschien kunnen lezen. Mensen vatten dingen verkeerd en persoonlijk op en worden gekwetst omdat ze niet perfect genoeg zijn in hun ogen. Ik wordt vaak “te lief” genoemd, terwijl ik dit vroeger verschrikkelijk vond vind ik het nu iets wat bij mij hoort. En geloof mij als je mij echt kent, ben ik niet altijd even lief hoor 😉 Onthoud goed: Jij bent niet verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen.

Het boek is fantastisch! Je leert ontzettend veel door de inzichten die je krijgt. Je kunt precies de hoofdstukken uitkiezen die bij jou aansluiten. Het is een geweldig boek om meer inzichten te krijgen in jezelf en zo te groeien naar een nog betere versie van jezelf. Het is geen moeilijke taal, er staan voorbeelden in en het geeft je veel stof tot nadenken. Dit boek zou iedere vrouw moeten kopen of cadeau moeten krijgen. Het is een grote aanwinst en inspiratie naar een nog gezondere mindset!

Winnen?

Wil jij een exemplaar winnen van dit geweldige boek? Laat dan hieronder weten waarom jij wilt winnen en deel het bericht op social media! We maken aanstaande vrijdag de gelukkige winnaar bekend via Facebook!

How to stop feeling like shit |14 manieren om zelfdestructieve gewoonten te veranderen | Andrea Owen | Kosmos Uitgevers | 9789021570082 | 240 pagina’s | € 18,99 te koop bij o.a. Bol.com