Member login

Username
Password

» Lost your Password?



BOEKRECENSIE+WINACTIE: Legale Pep by Willem Koert

Sommige mensen nemen bewust geen supplementen, omdat ze denken dat dit makkelijk uit gevarieerde voeding gehaald kan worden. Andere mensen zijn weer fanatieke gebruikers van supplementen. Zelf geloof ik dat bepaalde supplementen je gezondheid zeker kunnen ondersteunen. Maar weten we eigenlijk wel welke we het beste kunnen nemen bij gezondheidsklachten of tekorten? Ik dook in de wereld van de legale pep – een boek van Willem Koert – met daarin alle in’s en out’s over het nemen van supplementen. En het leuke is dat we ook een exemplaar cadeau mogen geven! Lees je mee?

In het boek “Legale PEP” vind je honderd manieren om met behulp van voedingssupplementen een beter versie van jezelf te maken. Slimmer, mooier, relaxter, fitter, sterker, slanker, doortastender of gewoon gezonder. Het heeft dan ook mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Belangrijk om te weten

Neem GEEN supplementen in als je:
  • ziek bent;
  • als je medicijnen gebruikt;
  • Als je in verwachting bent;
  • Als je borstvoeding geeft.

Het boek bestaat uit de volgende hoofdstukken:

  • Fitter
  • Slanker
  • Gespierder & Sterker
  • Mooier
  • Slimmer & Alerter
  • Innerlijke rust
  • Beter slapen
  • Gezonder

Ik zal hieronder uit elk hoofdstuk een favoriet voedingssupplement uitkiezen, waarvan je waarschijnlijk niet wist dat het zoveel voor je gezondheid kan doen.

Fitter

Spirulina – De groene fitmaker

Spirulina is een bacterie die groeit in zoetwatermeren in warme landen. Het zorgt ervoor dat de spieren wat meer en langer vet als brandstof te gebruiken. Vooral als je wilt afvallen en veel sport is dit dus een handig supplement. 

Slanker

L-Histidine – Een aminozuur dat lichaamsvet afbreekt

Histidine is een aminozuur dat vooral in vlees, vis en zuivel ruimschoots aanwezig is. In epidemiologische studies zijn mensen die relatief veel histidine consumeren slanker zijn dan mensen die dit weinig binnenkrijgen. In 2013 publiceerden Chinese onderzoekers een experimenteel onderzoek, waarin ze zwaarlijvige vrouwen gedurende twaalf weken elke dag 4 gram histidine in capsulevorm gaven. Een controlegroep kreeg capsules zonder actieve stof. De vrouwen namen de capsules in bij de grote maaltijden. Toen de twaalf weken voorbij waren, waren de vrouwen die histidine hadden geslikt bijna 2 kilo kwijt geraakt, terwijl de vrouwen in de andere groep er een kilo vetmassa bij hadden gekregen. 

Gespierder & Sterkter

Leucine – Beroerd eten, toch een goed spierherstel

Leucine is een aminozuur dat in alle voedingsmiddelen met hoogwaardige eiwitten zit. Vooral zuivel is een goede bron van leucine. In poedervorm is het niet echt lekker en smaakt het bitter, maar je kunt het ook in supplementen krijgen. Gezonde maaltijden leveren meer eiwitten en slecht samengestelde maaltijden leveren meestal niet meer dan 10 gram eiwitten (denk dan aan friet of pizza). Door die eiwitarme maaltijden aan te vullen met 3 gram leucine, neemt de aanmaak van spiereiwitten echter toe tot op het niveau dat je normaliter ziet na het nuttigen van een evenwichtig samengestelde maaltijd. 3 gram Leucine per dag geeft geen bijwerkingen.

Mooier

Silicium – Rimpels bestrijden van binnenuit

Silicium is een belangrijke bouwsteen van onze planeet. Zo kun je het terugvinden in rotsen, zand, en kleine hoeveelheden in planten en nog kleinere hoeveelheden bij dieren en mensen. Ook hier hebben ze een test met vrouwen gedaan en die gebruikten het in de vorm van “orthosilicic acid” en andere gebruikte een placebo en bij de vrouwen die het wel gebruikten zag je dat de groeven in het gezicht minder diep was geworden en hun huid minder ruw. Belangrijke silicium-bronnen zijn bier en bonen 🙂

Slimmer & Alerter

Tyrosine – Beter studeren

In het nieuws komt vaak naar voren dat studenten vaak rentalin gebruiken of volop aan de red bull gaan om wakker te blijven en beter hun leerstof op te nemen. Maar je kunt het met Tyrosine natuurlijk doen, wat een hele verbetering is. Tyrosine is een aminozuur, dat in vrijwel alle eiwitrijke voedingsmiddelen voorhanden is. Een portie kipfilet van anderhalve ons bevat al anderhalve gram. Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt dat een dosis van 2 gram zuivere tyrosine, opgelost in een vloeistof, binnen een uur hersenfuncties verbetert die belangrijk zijn bij intensief denkwerk. Kijk of je lichaam er goed op reageert, sommige gevallen ervaren een enorm hyper gevoel en een versnelde hartslag.

Innerlijke rust

Ginko – Een schild tegen stress voor mannen

De uit China afkomstige ginkoboom is een levend fossiel. Dat de boom het al miljoenen jaren heeft kunnen uithouden, komt waarschijnlijk door de bijzondere stoffen die hij aanmaakt in zijn bladeren en takken. Ze beschermen de boom tegen alle mogelijke ziekten. Uit onderzoek bleek dat het supplement voorkwam dat de cortisolspiegel steeg. Ginko beschermde alleen mannen tegen stress. Bij vrouwen had het supplement geen effect. Helaas zijn ze er nog niet uit waarom dit alleen bij mannen werkt en niet bij vrouwen.

Beter slapen

DHA – Nooit meer te vroeg wakker

Misschien heb ik deze wel uitgelicht omdat mijn dochter nu al bijna 4 jaar iedere ochtend standaard om 4 uur wakker wordt. DHA is, naast EPA, één van de belangrijkste functies in de hersenen. Het is dan ook niet voor niets dat hersenen vol DHA zitten. Een relatieve nieuwkomer op de supplementenmarkt is DHA uit speciaal gekweekte algen. Ze hebben het getest bij kinderen (Jeej!) en de kinderen die gedurende 16 weken 600 milligram per dag namen daar werd de slaap met maar liefst 46 minuten verlengt. Op de kwaliteit van de slaap heeft het supplement echter geen invloed. Dat is zeker het proberen waard, jullie horen hier binnenkort meer over 🙂

Gezonder

SAM-e – Pijnlijke gewrichten? Misschien heb je geen pijnstiller nodig

SAM-e is een afkorting van S-adenosylmethionine. Het is een stof die in het lichaam voorkomt en in kleine hoeveelheden in dierlijke voedingsmiddelen zit, en die in het lichaam tientallen functies heeft. Kleine studies suggereren dat SAM-e onder meer depressies kan verzachten. Volgens een kleine trial, die verscheen in 2004, vermindert een dosis van 1200 milligram SAM-e per dag gewrichtspijn. De onderzoekers vergeleken de werking van het supplement met de pijnstillende werking van celecoxib, en constateerden dat beide middelen even goed werken. Ze merken daarbij wel op dat celecoxib vrijwel direct na inname de pijn gaat bestrijden. De pijnstillende werking van SAM-e was daarentegen pas na acht weken aanwezig. SAM-e kan inslapen bemoeilijken. Als je dat wilt voorkomen, neem SAM-e dan ‘s morgens in.

Wat vind ik van het boek?

Ik heb natuurlijk een aantal dingen uitgelicht, maar in dit boek kun je zoveel belangrijke informatie terugvinden om je gezond te verbeteren. De supplementen zijn allemaal natuurlijk en bieden tal van mogelijkheden om eventuele gezondheidsproblemen aan te pakken. Maar dit niet alleen. Er zijn ook vele voedingssupplementen die je ondersteunen bij het slapen, afvallen, een betere gezondheid, een helder brein en noem maar op. Ik ben groot fan van dit boek en houd het zeker dicht in de buurt. Het is zo fijn om een uitgebreid naslagwerk te hebben op dit gebied. Er zijn namelijk nog veel te veel mensen die gewoon maar iets slikken en met dit boek kun je kijken wat het beste bij je past. Een echte aanrader!

WINACTIE!

Wij mogen een exemplaar verloten aan jullie, hoe gaaf is dat?!

Wat moet je hiervoor doen?
  • Laat hieronder weten welke voedingssupplementen je nu slikt en eventueel waarom;
  • Deel deze blog op social media.

Wij maken de gelukkige winnaar bekend op vrijdag 14 juni aanstaande via Facebook!

Legale PEP | Willem Koert | Scriptum Publishers | Prijs € 16,99 | Te koop bij o.a. Bol.com

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Comments: 4

  • reply

    Karin

    6 juni 2019

    Ik gebruik magnesium voor de spieren,want ik sport 4x per week.Ook d-10 en b-12 omdat ik geen vlees eet.En maxim eyes voor de ogen,preventief,omdat mijn moeder macula heeft.Membrasin tegen droge ogen.

  • reply
    6 juni 2019

    Momenteel slik ik geen supplementen maar denk er wel al tijdje over na! Dit boek lijkt me mega interessant, ik doe graag mee!

  • reply

    Marieke

    6 juni 2019

    Hoi lieve meiden, wat een tof boek om te winnen! Ik ding mee want dit is een mooi naslagwerk voor bij mij adviezen. Ik gebruik vit B12 injecties (omdat ik door een genetische mutatie vit b12 oraal niet opneem. Magnesium voor (spier) ontspanning, selenium voor mijn schildklier, omega 3 voor het optimaliseren van mijn cholesterol en breinfunctie, vit d omdat ik dit zelf ook onvoldoende aanmaak ivm genetische mutatie, multivitamine en probiotica.

  • reply

    ineke

    9 juni 2019

    Momenteel slik ik geen supplementen omdat ik nog steeds zoekende ben en ik ook erg gezond eet en denk zo daar ook veel uit te halen .
    Maar ben wel volop aan het onderzoeken of ik wat ondersteuning nodig zou kunnen hebben ook omdat ik dagelijks sport .
    En ik toch best regelmatig last heb van mijn spijsvertering dus dit boek zou heel welkom zijn .

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .