` De online diëtist vertelt: waarom je NIET moet diëten - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



waarom je NIET moet diëten

De online diëtist vertelt: waarom je NIET moet diëten

Er bestaan wel honderden diëten en allemaal vertellen ze ons haarfijn hoe we moeten afvallen. Typ ‘dieet’ in op Google, wandel naar de eerste de beste boekenzaak en daar zijn ze: diëten in allerlei soorten en maten. Online diëtist Jonathan Klaassen heeft hier een duidelijk mening over: ga NIET diëten, er schuilen namelijk veel addertjes onder het gras! In dit artikel legt hij uit waarom. Lees je mee?

Een dieet is niet persoonlijk

Al die honderden diëten houden geen rekening met jouw persoonlijke eigen- schappen. Er wordt niet gekeken naar lichaamstype, lichaamssamenstelling, voorkeuren, persoonlijke doelen en leefomstandigheden. Je krijgt een dieet met een standaarddagmenu en algemene richtlijnen die niks maar dan ook niks zeggen over jou als persoon. Een algemeen plan? Ja. Een persoonlijk plan? Nee!

Dieet = rantsoen

Het klopt, alle diëten hebben een eigen uitgangspunt en theorie. Het lijkt van buitenaf zelfs alsof ze allemaal een ‘magische methode’ verkondigen, die bij elk dieet weer anders is. Door weinig koolhydraten te nemen, veel eiwitten te eten, of door juist een sapkuur te doen, val je af. En dus werkt het dieet, zou je zeggen. We worden hier echter in het ootje genomen, want al die diëten hebben één sterke overeenkomst: als je ze volgt krijg je ontzettend weinig calorieën binnen. Dat je gaat afvallen is nogal logisch. Je krijgt minder calorieën binnen en dus verlies je gewicht. Dit heeft niks te maken met het ‘magische’ effect van het dieet. Het komt simpelweg doordat je minder eet.

Een rantsoen betekent vaak tekorten

Wil je gezond zijn, dan moet je die van alle voedingsstoffen die er zijn voldoende binnenkrijgen (logisch). Echter, zoals gezegd is een dieet een rantsoen en wordt de dagelijkse portie van producten drastisch verkleind of zelfs geschrapt. Daardoor krijg je te weinig binnen en kan je gezondheid in het geding komen. Je valt af, maar je lichaam werkt niet optimaal.

Diëten is niet praktisch

Of een voedingspatroon blijvend werkt, hangt af van of het praktisch en dus haalbaar is. Het moet passen in onze wereld en bij onze westerse levensstijl, bij jou persoonlijk en bijvoorbeeld bij jouw gezinssituatie. Is het dieet dat je kiest haalbaar, zou dan ook een belangrijke vraag moeten zijn.
 

Hoe haalbaar is het om je leven lang weinig koolhydraten te eten?
Hoe haalbaar is het om je leven lang weinig vetten te eten?
Hoe haalbaar is het om je leven lang volgens een vast dagmenu te eten?
Hoe haalbaar is het om je leven lang volgens restricties te leven?

Precies, dat is niet haalbaar.

Het is best haalbaar om een korte periode een bepaald dieet te volgen. Maar je ziet eigenlijk altijd, logisch ook, dat dat op een gegeven moment gewoon niet meer lukt. Je hebt geen zin om altijd producten te schrappen of om anders te eten dan de rest. Doordat het niet praktisch is, is het niet duurzaam.

Geen gedragsverandering

Wil je jezelf een nieuw voedingspatroon aanleren, dan moet je een gedrags- verandering ondergaan. Door je gedrag te veranderen kun je met nieuwe gewoontes resultaten boeken, zoals bijvoorbeeld het kwijtraken van een paar kilo’s. Om dat voor elkaar te krijgen moet je je gedragingen in kaart brengen. Welke gedragingen dragen bij aan het doel (bijvoorbeeld afvallen) en welke gedragingen doen dat niet? Als je dat weet kun je nieuwe (gezonde) gewoontes integreren in jouw levensstijl. Bij de meeste diëten wordt hier echter niks mee gedaan. Je krijgt een voedingsplan, een dagmenu of een methode, maar je krijgt niet te horen wat je op dit moment goed doet of wat juist beter kan. Stop je met het dieet, dan heb je geen handvatten voor hoe je nu verder moet. Het resultaat? Precies, je vervalt weer in dat oude gedrag.

Laat diëten passeren, maar ga er niet in mee!

Echt waar, iedere maand zijn er weer nieuwe diëten trending. En dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven. Ik hoop echter dat jij na het lezen van dit artikel wel beter weet en bovenstaande redenen om geen diëten te volgen onthoudt of terugleest. Laat je alsjeblieft niet beïnvloeden door een hippe dieetgoeroe of BN’er. Focus op de basis, zorg dat dát fundament staat. Dan ben je echt maar dan ook echt hartstikke goed bezig.

PS

Wat ik hier heb geschreven gaat uitsluitend over de populaire afvaldiëten. Er zijn ook specifieke voedingsplannen die zijn gericht op personen met bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, een verhoogd cholesterolgehalte of een ander medisch probleem. Wanneer zo’n voedingsplan is opgesteld door een diëtist is dat juist een goede zaak, en in dat geval zijn bovenstaande punten niet van toepassing.

Volg Jonathan op Instagram of Facebook

Jonathan Klaassen is online diëtist en schrijver. Als online diëtist helpt hij dagelijks mensen via zijn online programma’s. Daarnaast schrijft hij artikelen over voeding en voedselhypes die hij online deelt óf je kunt ze lezen in zijn boeken. Wil je alles weten over voeding, volg Jonathan dan op instagram of facebook. Wil je Jonathan als online diëtist? Klik hier voor meer informatie!

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .