Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: 8 x ontstekingsremmende voeding

Wist je dat veel moderne ziekten komen door ontstekingen in ons lijf? Ontstekingen liggen aan de basis van zowel diabetes, hartziekten, artritis, hoge bloeddruk en astma. Met ontstekingsremmende voeding hebben we niet alleen minder last van deze kwalen. We kunnen ze met voeding ook nog eens genezen!

Deze voedingsmiddelen gaan ontstekingen tegen:

1.    Groene bladgroenten

Groene bladgroenten, zoals spinazie en sla, zijn rijk aan ontstekingsremmende stoffen en antioxidanten die je cellen gezond houden. Vooral snijbiet bevat veel vitamine A en C, evenals vitamine K, die je hersenen beschermt tegen ontstekingen door vrije radicalen.

2.    Ananas

Wist je dat ananas een heel gezond stofje bevat? Deze lekkere zoete vrucht zit namelijk vol bromelaïne. Dit spijsverteringsenzym werkt niet alleen ontstekingsremmend, maar gaat ook onnodige en ongewenste ontstekingsreacties tegen. Neem ananas dus op in je dieet om optimaal te profiteren van dit gezonde fruit. Wil je snel afvallen, neem dan niet meer dan een portie (200 gram) ananas per dag. De vrucht bevat namelijk ook behoorlijk wat snelle koolhydraten. Om die reden past hij ook minder goed in een koolhydraatarm dieet.

3.    Paksoi

Paksoi is uitzonderlijk rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen. De groent bevat maar liefst zeventig verschillende stoffen antioxidanten, die je lichaam effectief beschermen tegen vrije radicalen.

4.    Selderij

Selderij bevat zowel antioxidanten als ontstekingsremmende stoffen en is daarnaast rijk aan kalium. Kalium helpt je lijf om gifstoffen uit te scheiden en zo gezond te blijven. Kaliumrijke voedingsmiddelen brengen bovendien de mineralen in je lichaam in balans, wat eveneens een positief effect heeft op ontstekingen. We krijgen namelijk met bewerkte voeding veel natrium binnen. Kaliumrijke groenten zoals selderij, heffen die onbalans op.

5.    Bietjes

Bietjes zitten boordevol antioxidanten, die de schade aan je cellen door ontstekingen herstellen. Ook bevatten bietjes veel kalium en magnesium. Deze mineralen gaan eveneens ontstekingen tegen. Bietjes heffen bovendien het tekort aan magnesium op, wat ook verband houdt met ontstekingen.

6.    Broccoli

Broccoli bevat eveneens krachtige antioxidanten en daarnaast kalium en magnesium. Ook is broccoli rijk aan vitamines, die allemaal ontstekingen bestrijden. Met broccoli in je dieet heb jij minder kans op chronische ontstekingen, zoals een lekkende of prikkelbare darm.

7.    Bosbessen

Bosbessen bevatten quercetine, een sterke antioxidant die ontstekingen en zelfs kanker tegengaat. Alle reden dus om dagelijks een handje bosbessen te eten! Bosbessen verbeteren bovendien je geheugen. Handig als je wat vergeetachtig bent.

8.    Zalm

Zalm staat bekend om zijn ontstekingsremmende omega-3 vetzuren. Het beste is wilde zalm, want deze bevat vaak meer voedingsstoffen dan gekweekte zalm. Zet deze gezonde vis dus regelmatig op je menu, net als andere gezonde vissoorten als sardines, haring en paling.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om ontstekingen tegen te gaan en gezond te blijven. Weet jij nog meer ontstekingsremmende voedingsmiddelen? Deel ze hieronder bij de reacties!

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .