Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: Blijf gehydrateerd door dit te eten!

We weten inmiddels dat het belangrijk is om dagelijks minimaal 1,5 liter vocht te drinken. Ons vrouwelijk lichaam bestaat voor 52% uit vocht. Maar op sommige dagen heb ik echt moeite met voldoende drinken. Niet om de hoeveelheid zelf, maar omdat ik het eigenlijk te druk heb. Wist je dat er in bepaald voedsel ook zoveel vocht zit dat het ook bijdraagt aan het op peil houden van je vochthuishouding? 

Vocht in eten

Via ons eten krijgen wij dagelijks ongeveer 900 milliliter vocht binnen. Deze verhouding hangt namelijk erg af van het voedsel dat wij eten. Bepaalde voedingsmiddelen bevatten namelijk meer water dan anderen. Het meeste vocht krijgen we binnen via ons drinken, namelijk 1,5 tot 2 liter (bron: Voedingscentrum). Maar eerlijk gezegd heb ik er nooit echt bij stilgestaan dat ik via voedsel ook ervoor kon zorgen dat mijn lichaam gehydrateerd blijft. Wel in de zomer, dan eet ik liever bepaalde groente- en fruitsoorten omdat deze veel water bevatten en dorstlessend werken, maar er zijn ook genoeg van deze soorten die je het jaar door kan eten. Ik heb een lijst gemaakt van groente- en fruitsoorten die voor 90% of meer uit water bestaan. Bekijk eens voor jezelf hoe je meer van deze voedingsmiddelen aan je menu kan toevoegen. 

Top 15 

  1. Komkommer, bestaat voor 96,7% uit water 
  2. IJsbergsla, bestaat voor 95,6% uit water 
  3. Bleekselderij, bestaat voor 95,4% uit water 
  4. Radijs, bestaat voor 95,3% uit water 
  5. Courgette, bestaat voor 95% uit water
  6. Tomaten, bestaat voor 94,5% uit water 
  7. Groene pepers, bestaat voor 93,9% uit water 
  8. Bloemkool, bestaat voor 92,1% uit water 
  9. Watermeloen, bestaat voor 91,5% uit water 
  10. Spinazie, bestaat voor 91,4% uit water 
  11. Aardbeien, bestaat voor 91,0% uit water 
  12. Broccoli, bestaat voor 90,7% uit water 
  13. Grapefruit, bestaat voor 90,5% uit water 
  14. Parijse wortels, bestaat voor 90,4% uit water 
  15. Cantaloupe, bestaat voor 90,2% uit water 

Veel meer fruit en groenten bestaan uit water, maar het percentage is lager. Het wil niet zeggen dat deze niet goed zijn, je kan deze ook prima eten! Voor dit alles geldt dat het belangrijk is om een evenwichtig en gevarieerd menu is. Wanneer je namelijk teveel zout eet, dan hoopt het vocht zich op in het lichaam en kan je last krijgen van oedeem in uiterste gevallen. Ons lichaam zit zo bijzonder in elkaar, vinden jullie ook niet? 

Wist je dat…

… een schaaltje yoghurt van 250 gram zo’n 88% water bevat?

… een kop soep van 250 milliliter zo’n 92% water bevat? 

… het drinken van bouillon tijdens de zomer een optie is? 

… cottage cheese voor zo’n 80% uit water bestaat?

Tips

  • Maak een boodschappenlijst waarbij je tenminste twee soorten fruit en twee soorten groenten hebt staan uit de bovenstaande lijst voor je weekmenu. 
  • Maak eens een verfrissende salade als lunch of bij het diner met sla, komkommer, bleekselderij en tomaat. Op onze website staan verschillende recepten en er komen nog meer recepten aan! 
  • Worteltjes, komkommerschijfjes, snacktomaatjes, bleekselderij en radijsjes zijn ook ideale groenten die je kan eten als snack. Houdt je er niet van om ze rauw te eten, dan kan je er een magere dipsaus bij maken of kopen (op yoghurtbasis bijvoorbeeld). 
  • Maak eens een heerlijke fruitsalade! Met warme dagen kan het heerlijk zijn, vooral als je de salade in de koelkast zet. Dan is deze lekker koud en extra verfrissend.

Verder bevat een glas water of een kop thee natuurlijk het meeste water! Voor de verandering zou je natuurlijk ook eens kunnen gaan voor kokoswater. Bij steeds meer supermarkten, markten, foodhallen en groenteboeren zijn kokosnoten of kokoswater te koop. Of als je op vakantie bent in een land waar je ze zo bij de locals kunt kopen. Ik heb het zelf nog nooit op, maar laat het me vooral weten hoe jij het hebt ervaren om het water uit een kokosnoot te drinken!

Houdt je inname bij

Mijn ervaring leert dat, met name tijdens de wat minder warme dagen, ik minder water drink dan tijdens warme dagen. Tegenwoordig kan je met behulp van apps bijhouden wat je eet en drinkt per dag. Als je moeite hebt met voldoende water drinken kan het misschien helpen om eens een app te downloaden die je reminders stuurt en waar je kan bijhouden hoeveel water je hebt genuttigd per dag. Houdt er wel rekening mee dat deze apps ervan uit gaan dat je water drinkt, dus het eten van gehydrateerd voedsel telt vaak niet mee. Dit kan jijzelf natuurlijk wel meerekenen. De volgende apps die je hierbij kunnen helpen, zijn:

  • Mijn water balans
  • Water herinnering
  • Water alert
  • Daily water-drink reminder

Deel je tips en tops!

Wij van Boost Your Health zijn heel benieuwd hoe jij ervoor zorgt dat je lichaam gehydrateerd blijft. Het delen van jouw tips en tops vinden we heel waardevol. Het delen van ervaringen werkt namelijk inspirerend en motiverend! Dit kan je doen door dit bericht te delen op social media en ons te taggen #boostyourhealth in jouw foto of bericht.

Hoe zorg jij dat jij voldoende vocht binnenkrijgt? Welke voedingsmiddelen helpen jou daarbij? Geef ons een inkijkje in jouw leven! 

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .