Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: Dit moet je weten over eiwitten

Aan alle kanten word er advies gegeven over het fenomeen “eiwitten”. De een zegt dit, de ander zegt weer wat anders. Iedereen heeft er een eigen kijk op. Zeker in deze tijd van alle fitgirls, sportfanaten en health guru’s kunnen we er niet omheen. Maar wat is nou juist of onjuist? Ik weet het soms echt niet meer en ga op onderzoek uit. Lees je snel verder?

Veel levensmiddelen bevatten eiwitten, en waar we wel zeker over kunnen zijn is dat eiwitten belangrijk zijn. Het levert calorieën en aminozuren op. Om het heel makkelijk uit te leggen zijn aminozuren bouwstenen die zorgen voor het eiwit in lichaamscellen. Nu zijn er sommige aminozuren die het lichaam zelf kunnen aanmaken en andere moeten weer uit eten komen. Dit zijn de essentiële aminozuren.

Sinds mijn gastric bypass moet ik altijd zorgen dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg om niet aan tekorten te komen. Regelmatig heb ik het gesprek met mijn moeder over eiwitten. Zij is bang, dat nu ik zelden meer vlees of vis eet, en met meer regelmaat veganistische dagen inplan, ik niet voldoende binnenkrijg.

Nu probeer ik altijd uit te leggen dat er dierlijke en plantaardige eiwitten zijn. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten voornamelijk in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Wat mij vooral verbaasd dat ik lees dat je gemiddeld 0.8 gram eitwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt. in mijn geval is dat dus 64 gram eiwitten. Wowww dat is behoorlijk veel. Nu hebben sommige mensen meer nodig.Dit zijn de vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen met bepaalde aandoeningen, wonden en kracht – en duursporters hebben iets meer nodig. Ik kom erachter dat vegetariërs en of veganisten 15 gram extra eiwitten per dag moeten eten om geen tekorten te krijgen.

Ik begin me nu toch wel af te vragen… kom ik wel aan die 64 gram? Plantaardige bronnen waar eiwitten zijn brood, granen (rijst en pasta), peulvruchten (bonen en linzen), noten, en paddenstoelen (en producten die hiervan zijn gemaakt). Rijst en pasta eet ik gelukkig bijna dagelijks. Noten eet ik ook iedere dag en ben dol op champignons en alles wat daarop lijkt en die eet ik dan ook een aantal keren per week. Het feit blijft dat in vlees het meeste eiwitten zit ( 20 tot 30 %), en dat eet ik maar 1 x per week of 1 x per 2 weken. Ook vis eet ik ongeveer net zoveel.

Voldoende eiwitten helpen bij hart – en vaatziekten, overgewicht, botontkalking, diabetes type 2, meer energie.

Krijg je te weinig eiwitten binnen dan kun je dit vooral gaan merken aan de afbraak van het spierweefsel wat natuurlijk lijdt tot gebrek aan spierkracht en een verminderde weerstand. Als je vanaf kinds af aan tekorten hebt kan dit zelfs een groeiachterstand als gevolg hebben.

De komende weken ga ik voor mezelf eens bijhouden wat ik aan eiwitten binnenkrijg, en hoe ik eventueel mijn “dieet” kan aanpassen als blijkt dat ik structureel te kort kom. Weten jullie hoeveel eiwitten je eet? En denken jullie dat dit voldoende is? Laat het hieronder achter in de reacties. 

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Comments: 1

  • reply

    Marian zw

    8 juli 2018

    Ik denk dat ik die 64gram per dag ook nie haal, eet maar een of twee keer per week vlees, wel vaak rijst, volkoren pasta en 2 boterhammen per dag. S morgens vaak een schaaltje groejse yoghurt met granen… ik ga ook eens kijken hoe ver ik kom

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .