Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: Groentes drinken

Afgelopen week kreeg ik van mijn zus catusvijgen. Zelf had ik er nog nooit van gehoord of in de winkel gezien. Maar je kunt hier dus schijnbaar heerlijke smoothies van maken! En de laatste tijd blender ik wat af in de keuken!

Want een snelle manier om veel groentes en fruit binnen te krijgen, is om groene smoothies te drinken! Groene smoothies geven je energieniveau een boost, verbeteren je algehele gezondheid en je kunt er ook prima mee afvallen.

De groene smoothie is een drankje met als basis rauwe bladgroentes, zoals spinazie, sla, boerenkool en andijvie. Je herkent rauwe bladgroentes doordat je deze om je vinger kunt wikkelen.

Bladgroenten zijn enorm gezond, want er zitten een hoop voedingsstoffen in zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels, en ze bevatten weinig calorieën.

Maar waarom rauwe bladgroentes? Deze zitten namelijk nog vol met de vitaminen, mineralen en vezels. Als we groentes verhitten, gaat een belangrijk deel hiervan verloren.  Door de bladgroentes krijgt de smoothie een groene kleur, voor mij persoonlijk niet het meest aantrekkelijke om te drinken.

Gelukkig smaakt een smoothie heerlijk, juist door de toevoeging van 1 of 2 stuks fruit.

Beperk je wel met het fruit. Fruit zit boordevol vitamines en mineralen, dus dit is heel gezond. Maar teveel fruit is vanwege de fruitsuikers niet verstandig.

Maak je een smoothie met 2 stuks fruit, dan zit je al aan je dagelijks hoeveel fruit.

Sommige soorten fruit bevatten meer fruitsuikers dan andere. Het beste is om zoveel mogelijk zuur fruit te kiezen hier zit meestal relatief minder fruitsuikers in.

Voorbeelden van fruit met relatief weinig fruitsuiker: citroen, passievrucht, pruim, grapefruit, abrikoos. Fruit met veel fruitsuikers zijn bijvoorbeeld watermeloen, peer, druiven en mango.

Maak de smoothies altijd zelf. Je kunt hem helemaal naar je eigen voorkeur maken maar is ook een stuk gezonder dan de versie in de supermarkt. Hierin zit vaak veel vruchtensap en suiker verwerkt. Ook in lunchrooms kun je vaak heerlijke smoothies krijgen, maar hier wordt vaak ijs of suikerhoudende siropen aan toegevoegd.

En daarmee zijn deze smoothies niet meer gezond, maar zoete suikerbommen!

Groene smoothies zijn prima als maaltijdvervanger met een eiwitpoeder als toevoeging.  Maar je kunt deze ook nemen als gezond tussendoortje, of hersteldrank na het sporten.

Volg onderstaande 5 stappen en maak je eigen groene smoothie.

Je hebt nodig: een blender, een snijplank, een mes en verse ingrediënten; zoals fruit, bladgroenten, extra groenten, water of melk en eventueel zaden, noten, eiwitpoeder of havermout.

 

Stap 1: Kies je groente

Gebruik minstens 1 hand rauwe, groene bladgroenten

Kies uit bijvoorbeeld spinazie, rucola boerenkool, andijvie of bladsla.

 

Stap 2: Kies extra groenten (optioneel)

Je kunt extra groente aan je smoothie toevoegen als je dat wilt. Let wel op dat je niet meer dan een handje ervan toevoegt, anders krijg je een XXL-smoothie.

Ter inspiratie; komkommer, avocado, courgette, gekookte wortelen of pompoen.

 

Stap 3: Voeg 200 ml vocht toe

Voeg 200 ml water toe of magere/ plantaardige melk (zoals amandelmelk, kokosmelk etc)

Zet de blender aan om dit al te mixen.

 

Stap 4: Kies je fruit en voeg toe.

Kies 1 tot 2 stuks fruit.

Denk bijvoorbeeld aan banaan, blauwe bessen, nectarine, appel, aardbeien, sinaasappel, een mango of kiwi.

 

Stap 5: Gebruik gezonde vetten of eiwitten (optioneel)

Wil je een smoothie die nog beter vult? Voeg er dan een eetlepel zaden of noten aan toe. Zoals lijnzaad, hennepzaad, ciazaad, amandelpasta of cashewnoten. Ook een avocado is een bron van gezonde vetten. Je lichaam neemt vitamines beter op uit de groenten als het tegelijkertijd ook gezonde vetten binnenkrijgt.  

 

Wil je je smoothie vervangen voor een maaltijd, meng er dan een schep eiwitpoeder doorheen. Andere gezonde toevoegingen kunnen zijn, havermout of tarwegras.

Zet de blender opnieuw aan om alles te mixen.

Drink smakelijk!

En dan uiteraard nog het recept van de Cactusvijg-smoothie:

Ingrediënten:

  • Cactusvijg
  • Handje blauwe bessen
  • Handje spinaziebladeren
  • Avocado (in stukjes gesneden, pit verwijderen)
  • 200 ml melk

Bereiding:

Voordat je de smoothie maakt van de cactusvijg is het belangrijk om de pitten eruit te halen. Deze blenden niet goed en smaken in je mond net als kleine steentjes; niet lekker!  Als je de cactusvijg open hebt gesneden, snij je het vruchtvlees in kleine stukjes.

Stop de spinazie, de avocado en de melk in de blender. Zet deze kort aan zodat er al een vloeibare groene smoothie ontstaat. Voeg dan de stukjes cactusvijg en de blauwe bessen toe. Mix dit nog kort samen en je smoothie is klaar!!

Ben heel benieuwd wat jouw favoriete smoothie is, deel het met ons hieronder in de comments!

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .