Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: Snackmomentjes zonder rotgevoel

Met dit warme weer heb ik persoonlijk geen zin in warme maaltijden, of grote porties eten. Maar doordat ik veel sport, moet ik wel zorgen dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg. Zodat ik niet alleen de trainingen goed vol hou, maar ook goed herstel naderhand.
Daarom zijn gezonde tussendoortjes heel belangrijk.

Ik woon in Lent en op de racefiets rij ik vaak richting Millingen of over de dijk naar Arnhem. Momenteel kom ik langs allerlei kraampjes of tafels die in voortuinen staan. Met daarop bakjes aardbeien of zakjes pruimen of walnoten. Vers uit de tuin bij de verschillende boeren. Geld in een leeg jampotje, en ik heb mijn gezonde tussendoortje zo bij elkaar gefietst!

Fruit

Aardbeien, pruimen….ik hoor je denken en die fruitsuikers dan? De fruitsuikers die je binnenkrijgt via fruit zijn veel beter voor je dan gewone suiker. Bovendien bevat fruit veel vitamines en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Wil je afvallen, eet dan niet meer dan 1 stuks fruit per dag. Sport je veel, dan kun je gerust 3 of 4 stuks fruit per dag eten. 

Noten

Een handje noten is een prima tussendoortje of als snack later op de avond. Ze  werken  verzadigend  door  de  hoeveelheid  eiwit,  vet  en  vezels  die  ze  bevatten. Ze bevatten weinig koolhydraten en passen dan ook prima in een koolhydraatarm dieet. Noten worden langzaam verteerd en de vezels trekken vocht aan waardoor je een lange tijd een vol gevoel houdt.  Dit is dus handig als je wilt afvallen. Als tussendoortje kun je denken aan (ongezouten) amandelen, pecannoten, cashewnoten, walnoten en hazelnoten. En als je walnoten koopt die je nog moet kraken, eet je ze veel minder snel op!

Rijstwafel met gezond beleg

Een laatste tussendoortje is de rijstwafel. (daarvoor moet je naar de supermarkt fietsen) Een wafel is niet veel meer dan een rondje gepofte rijst. Er zitten vrij weinig voedingsstoffen is, en worden daarom vaak aangeraden als je wilt afvallen. Maar dit is ook direct een nadeel, aangezien je hierdoor soms weer snel trek hebt. En dan of meer rijstwafels gaat eten of toch nog iets anders pakt!

Beleg een rijstwafel dan ook, zodat het beter vult. Hierbij wat suggesties:

  • Eet je wafel met een gekookt eitje of mager vlees zoals kip- of kalkoenfilet.
  • Snij wat rauwkost in dunne plakjes, zoals komkommer, tomaat en paprika.
  • Maar een stukje vis, zoals zalm, witvis of makreel is ook een prima optie.

Let op, je kunt in de winkel ook veel varianten kopen, zoals de wafels met een smaakje: paprika, kaas, chocolade of yoghurt. Neem deze niet als tussendoortje! Deze soorten bevatten al gauw veel meer voedingsstoffen, zodat je ook weer een hoop zout, smaak- en kleurstoffen binnenkrijgt.

Genoeg suggesties om de dag mee door te komen!

En wat is jouw favoriete gezonde tussendoortje?

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .