Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: De verrassende voordelen van groen sap

Wie meer vitaminen en groenten wil toevoegen aan zijn eetpatroon, doet er goed aan het groene sapje of de groene smoothie regelmatig terug te laten keren. Er zijn diverse manieren om een groen sapje klaar te maken, met verschillende groente – en fruitsoorten. Je kunt een blender gebruiken, maar bijvoorbeeld ook een (stevige) staafmixer. Maar wat zijn precies de voordelen van groen sap? En wat is een goede combinatie van ingrediënten?

Vezels
In groen sap zitten veel ingrediënten die vezelrijk zijn. Vezels bevorderen de spijsvertering en voorkomen constipatie. Maar misschien wel het allerbelangrijkste is dat vezels je snel een vol gevoel geven. Dit zorgt ervoor dat je minder snel geneigd bent om te overeten, of onnodig te snacken wat ideaal is als je gewicht wilt verliezen.  Een vezelrijk sapje maken? Dit recept is een ware bulk van vezels: citroensap, limoensap, appel, peterselie, gemberwortel, komkommer, selderij en spinazie. Let op: gebruik geen juicer als je een vezelrijk sapje wilt maken, want die gaan door het juicen verloren.

Chlorofyl
Chloro-watte? Chlorofyl (ook wel ‘bladgroen’ genoemd) is de stof die bepaalde bladgroente zijn groene kleur geeft. Het helpt je lichaam te detoxen en het verbetert de zuurstoftransport in het lichaam wat voordelig is als je buikvet wilt verbranden. Een groen sapje dat rijk is aan chlorofyl is de volgende combinatie: wortel, selderij, komkommer, spinazie, venkel, gemberwortel, peterselie en alfalfa.

Antioxidanten
Naast vezels en chlorofyl bevatten veel soorten groen sap een ruime hoeveelheid antioxidanten. Antioxidanten zijn erg belangrijk voor een gezond lichaam, voor een gezonde stofwisseling en ze zijn te vinden in alle cellen van het lichaam. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen. Die worden geproduceerd wanneer je lichaam voedsel afbreekt of worden veroorzaakt door bepaalde milieufactoren, zoals tabaksrook. Vrije radicalen kunnen onder andere een rol spelen bij kanker. Een groen sapje kan een ware antioxidantboost geven en je weerstand hoog houden.

Groene smoothie recepten voor beginners
Geen idee wat een lekker groen sapje is, of eerst eens simpel beginnen? Dan zijn deze recepten iets voor jou. Met al het goede wat groene sapjes te bieden hebben en dat in een eenvoudig jasje.

Groen sap van bladspinazie en kiwi (lekker zoet):
– Een flinke hand bladspinazie
– ½ banaan
– 1 kiwi
– Scheut kokoswater of ongezoete amandelmelk

Groen sap van andijvie en avocado (heerlijk romig):
– Een flinke hand gesneden andijvie
– 1 avocado
– 1 banaan
– Scheut kokoswater of kokosmelk

Kijk hier voor meer recepten voor heerlijke smoothies of juices!

Neem jij ook regelmatig een groene juice of smoothie?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .