Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOOD: Voedingspatroon van iemand die het FODMAP Dieet volgt

Ik ben Lucienne de Swart, 50 jaar en ik werk als zelfstandig online personal assistant en officemanager. Ik ben een alleenstaande moeder met één zoon van 14 jaar. Al jaren heb ik PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom) Tijdens een zoektocht naar hoe ik mijn klachten kon verminderen, ontdekte ik 2,5 jaar geleden het FODMAP-dieet.

Het Fodmap dieet draait om bepaalde koolhydraten in de voeding. Bij mensen met PDS komen die deels onverteerd in de dikke darm terecht waardoor allerlei klachten ontstaan. Doel van het dieet is in eerste instantie dan ook te onderzoeken welke groepen koolhydraten klachten veroorzaken. Fodmap bestaat uit drie fases; de eerste fase is de eliminatiefase. In deze fase schrap je heel veel voedingsmiddelen waarvan onderzocht is dat deze klachten kunnen geven. De eliminatiefase is een soort detoxen van je darmen. In de tweede fase, de herintroductie, ga je diverse groepen zoals lactose en fructose weer testen. Dit is om erachter te komen welke producten je niet, een beetje of goed kunt verdragen. Zo ontstaat er een heel persoonlijk voedingspatroon dat je in de derde fase ‘the way of life’ in je dagelijkse leven in kunt passen.

Mijn lijf reageert o.a. slecht op koolzuur, 100% tarwe, uien, knoflook en polyolen. Polyolen zijn suikeralcoholen die van nature in bepaalde vruchten zitten maar zijn ook zoetstoffen die aan bepaalde voedingsmiddelen worden toegevoegd zoals lightproducten en kauwgom.

Maar er blijven, met wat zoeken en creativiteit, genoeg lekkere en gezonde dingen over die ik kan eten. Ik heb heel lang gezocht naar vervangende producten die net zo lekker smaken als de gewone voedingsmiddelen en zo heb ik inmiddels mijn favoriete adresjes en merken gevonden.

Dit is mijn dag!

Ontbijt

Zeker doordeweeks is dit standaard. Lekker, makkelijk en het vult goed.

Kwark met glutenvrije cornflakes en een banaan. Ik wissel regelmatig af met ander fruit of pak in plaats van cornflakes bijvoorbeeld chocopops of spelt crunchy van Zonnatura.

Daarnaast drink ik een groot glas thee of lauw water met citroen.

 

Tussendoor

Frisdrank drink ik niet meer vanwege het koolzuur. Verse jus d’orange kan, maar niet te veel en niet te vaak. Dus ik drink eigenlijk altijd thee en water. Ik ben een enorme theeleut. Je kunt me er ’s nachts voor wakker maken. Het liefst haal ik goeie, smaakvolle thee bij Theemaas in Rotterdam. In de winter maak ik heel af en toe warme chocolademelk van lactosevrije melk en cacao. Lekker voor de afwisseling en zo krijg ik dan toch dat koek en zopie gevoel.

 

Lunch

Van mais- of speltbrood krijg ik geen buikpijn. Een bijkomend voordeel van voornamelijk vanuit huis werken is dat ik af en toe tussen de middag de oven aan kan zetten. Zo ook vandaag voor een speltbroodje dat ik heb belegd met ham en een gekookt ei.

 

Tussendoor

Hmm, ’s middags wordt het vaak moeilijk en krijg ik rond een uur of 4 trek. Ik neem vaak fruit, worteltjes/tomaatjes of 1 plakje ontbijtkoek. Vandaag neem ik wat Japanse mix.

Diner

De favoriet van mijn zoon; lasagne! Peak’s free from heeft goeie lasagnevellen. Ik mag alleen het groene deel van de bosui en niet te veel knoflook. Met veel verse kruiden, een goede basissaus en door een knoflookteen mee te laten sudderen, krijg ik mijn gerecht toch lekker op smaak.  

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .