Member login

Username
Password

» Lost your Password?



FOODTRENDS Let’s  healthify!

De rol van voeding wordt steeds belangrijker. We kiezen ook steeds meer voor een gezonde levensstijl. Sporten is bij velen niet meer weg te denken en is tot een religie verheven. Zitten of stilstaan is het nieuwe roken. Alcohol; van hero naar zero. Het is dan ook niet zo raar dat voeding steeds meer een substantieel onderdeel is van het streven naar die gezonde levensstijl. We kennen allemaal de kreet wel: “Je bent wat je eet” of ‘eten met een geweten’. Het moet lekker zijn, maar ook gezond en gewetensvol. Wil jij weten welke trends er zijn en wat bij jouw levensstijl past? Lees dan met me mee!

De healthify-trend

We maken steeds meer een switch van voedend naar helend en reinigend. Dit is de zogenaamde healthify-trend, voeding als innerlijke cosmetica. In deze trendfase moet voeding zuiverend en helend zijn voor lichaam een geest. Er wordt steeds meer bekeken wat een product nu echt met je lichaam doet. En wat is de verhouding tussen calorieën en nutriënten. Wat voor gevoel krijg je van de genuttigde voeding? Krijg je er energie van of word je er juist rustig van? Brengt het je meer in balans wat leidt tot rustigere gedachten? Heeft een product wel een clean label? Kortom, niet alleen van buiten willen we ons mooi voelen maar ook de binnenkant is van groot belang. Wij willen tegenwoordig ‘feel good food’, niet alleen iets dat onze maag vult!

I-Food,de robotische keuken

Wat we ook zien in de foodwereld is een doorbraak in innovatieve technieken van artificial intelligence, big data tot robotisering. Denk hierbij aan geautomatiseerde restaurants met gezichtsherkenning, een digitale diëtist op je smartphone of customized food-suggesties op basis van data.

Spyce

In Boston bestaat een tof concept waarbij ze gebruik maken van robotica. Ingenieurs hebben de samenwerking opgezocht met een echte sterren chef en een balans gecreëerd tussen gastronomie en technologie. Het restaurant heeft een volautomatische keuken in de vorm van een robot chef. Het restaurant biedt een snelle, gemakkelijke maaltijd voor weinig geld. Je hebt de keuze uit verschillende bowls (maximaal 800 calorieën) die bestaan uit natuurlijke en biologische ingrediënten.

Klik hier als je een kijkje wilt nemen in deze bijzondere keuken. 

En welke trends zijn er nog meer?

Function over flavour
Ook non-alcoholisch zal als trend de komende jaren definitief mainstream worden. Hoe zet zich dit door? Dit uit zich in de opkomst van function over flavour in de wereld. Dit houdt in dat wij als consument de functie van een drankje steeds belangrijker gaan vinden dan de smaak ervan.
Voorbeelden hiervan zijn matcha latte’s, proteïne shakes of zuivel met extra proteïne.  

Plant-based
In veel landen waaronder Nederland is nog een klein deel van de bevolking een echt vegan. Wel bijkt uit onderzoeken dat men plant-based als heel gezond beschouwd. Dus om die reden geven wij er ook geld aan uit. De vegan trends ontwikkelen zich verder en de vegan food festivals en kraampjes blijven komen.

Functional food
Er komen dus meer steeds meer gerechten op de kaart, waarvan ook aangegeven is welke ingrediënten er gebruikt zijn en waarom ze goed voor je zijn. Op de menukaarten ga je steeds meer omschrijvingen tegenkomen over de gezondheidseffecten van het gerecht.

Sippend in slaap vallen
Veel mensen komen niet goed in slaap door bijvoorbeeld stress of ‘blue light’. Daarom spelen bedrijven hierop in en is er op het gebied van drankjes waarvan je slaap krijgt steeds meer te vinden. Een drankje dat veel op instragram gepromoot wordt Som Sleep, een slaapdrankje met melatonine. Een andere drank is moon milk; warme melk met kruiden zoals kaneel of nootmuskaat en adaptogenen. Adaptogenen helpen je onder andere om helder na te denken, je stress te verlagen en je immuunsysteem te versterken. Voorbeelden daarvan zijn ginsing en maca.

De foodtrends zijn enorm divers en heeft daarom ook als thema diversiteit. Bijna alles kan en is mogelijk. Zolang het bijdraagt om betere persoonlijke voedselkeuzes te kunnen maken. Eten wat bijdraagt aan een betere gezondheid van mens, dier en planeet is de toekomst.

Mijn naam is Brigitte Hermelijn wonend in Amsterdam en heb als doel zoveel mensen te inspireren met mijn blogs over health en lifestyle. Momenteel werk ik in de beauty branche. Daarnaast ben ik actief in sport en voeding en ben op spirituele ontdekkingstocht. Het geeft me groot plezier om op deze manier verbonden met jullie te zijn en dat ik mijn ervaringen vanuit mijn perspectief kan delen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .