Member login

Username
Password

» Lost your Password?



Hoe maak je een goede squat?

Je kunt super zware squats maken, maar als je uitvoering niet op en top is kun je je tijd en energie (en zweet niet te vergeten) beter in iets anders steken. Ja echt! Pas als je een squat goed uitvoert train je optimaal je buik, benen en billen. En die drie B’s willen we allemaal toch lekker in shape? Hoe je een goede squat maakt? Dat doe je zo!

De 3 B’s

Omdat een squat een compound oefening is train je zowel grote en kleine spiergroepen in een oefening tegelijkertijd. Zelf dacht ik dat je tijdens een squat alleen je benen en billen traint. Zat ik er even naast! Je traint veel meer spieren: je zet ook je quadriceps, hamstrings, heupen, kuiten en buik aan het werk. En vooral de 3 B’s (buik, benen en billen) willen we allemaal wel lekker in shape, toch? Ik in ieder geval wel. De enige maar is dus wel dat je een squat goed moet uitvoeren. Als je techniek niet goed is, heeft het totaal geen effect. Je hebt meer kans op blessures en kunt dus eigenlijk beter thuis lekker op de bank blijven zitten.

effectief trainen

Hoe maak je een goede squat?

  • Ga rechtop staan, kijk recht voor je uit, focus op een punt en blijf je hier tijdens de hele oefening op concentreren.
  • Zet je voeten iets wijder dan schouderbreedte en je tenen wijzen een beetje naar buiten.
  • Span je buikspieren aan zodat je een rechte rug krijgt en buig langzaam door je knieën. Let op dat je rug recht blijft en dat je knieën niet voorbij je voeten komen.
  • Als je je knieën buigt, duw je je billen naar achteren door je heupen naar achter en naar beneden te brengen.
  • Zak langzaam naar beneden tot je dijen (bijna) parallel met de vloer zijn.
  • Op het laagste punt is het belangrijk dat je het gewicht verdeelt over de hele lengte van je voeten.
  • Vervolgens ga je langzaam terug naar de beginpositie. Let op dat je rug recht blijft en blijf je buikspieren aangespannen.

Heb je nog nooit een squat gemaakt? Oefen de squat eerst zonder gewichten en gebruik alleen je lichaamsgewicht. Als je de techniek goed onder de knie hebt, ga dan een stap verder en daag jezelf uit. Maak je squats zwaarder door bijvoorbeeld losse gewichten, een ViPR of een smith machine te gebruiken.

Als je vragen hebt over deze, of een andere oefeningen, just ask!

Hi ik ben Lianne, een vrolijke en enthousiastste spring-in-'t-veld met een enorme passie voor sporten, koken, mode, beauty, interieur, tuinieren; eigenlijk alles wat met een healthy lifestyle te maken heeft. En nu vergeet ik nog twee hele belangrijke dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen: schrijven en fotograferen! Het leuke is dat ik al deze passies ‘kwijt’ kan in het bloggen voor Boost your Health en op mijn eigen website llianne.com. Zelf word ik hier ontzettend blij van en ik hoop jij ook!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .