Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 10 Tips voor betere nachtrust

Kennen jullie het? Avonden waarbij je met moeite wakker kunt blijven, je vervolgens naar bed gaat en er daar helemaal niets gebeurt, of dat je eigenlijk helemaal niet moe bent maar je weet; ik moet nu echt naar bed want morgen is het weer vroeg dag. Het licht in je bovenkamer is weer volledig aangegaan en je bent klaarwakker. En dan begin je met malen, en piekeren. Je bent boodschappenlijstjes aan het maken en er komen ineens allemaal dingen omhoog wat je eigenlijk nog moet doen. Zulke nachten heb ik heel veel. Maar je kunt er ook zeker wat aan doen met behulp van de onderstaande 10 tips!

Bekijk ze hieronder en doe er je voordeel mee! ūüôā

  • Sporten en bewegen overdag of vroeg in de avond is een goede optie. Dan is bij het slapen niet alleen het lichaam maar ook de geest moe.
  • Het is een beetje een voor de hand liggende, maar vermijdt cafe√Įne in de avond. Gelukkig bestaat er cafe√Įnevrije koffie en zijn er theesoorten op de markt die voor een extra slaperig gevoel zorgen.
  • Probeer een uur voor het slapen gaan te ontspannen. Bijvoorbeeld kort wandelen, een warm bad of douche nemen of je lekker laten masseren met bijvoorbeeld een lavendelolie.
  • Vermijd vanaf 1 uur voor het slapen licht van de tv, smartphone, tablet of computer maar zet bijvoorbeeld een lekker rustig muziekje op en pak er een boek bij.
  • Het is misschien een beetje een vreemde tip, maar zorg voor lekker zittende nachtkleding. Als je in bed gaat liggen en een pyjama knelt, of je voelt de randjes van je onderbroek kan dat een hele storende factor zijn.
  • Zorg voor een donkere kamer met een prettig klimaat. Het kan beter iets te koel zijn dan te warm.
  • Gebruik de slaapkamer alleen voor slapen en seks en niet als werk, studeer, tv of waskamer en ga ook niet met je telefoon naar bed.
  • Probeer in een vast slaapritme te komen. Houd je aan een vaste slaap tijd en een vaste tijd van opstaan.
  • Ook al heb je een nacht slecht geslapen probeer die slaap overdag niet in te halen en doe ook geen dutjes. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je in de avond weer wakker ligt.
  • Lukt het slapen niet na een kwartier wat het inslapen normaal duurt ga dan even wat lezen of muziek luisteren in een andere kamer. Sta de volgende dag wel weer op een vast tijdstip op. In het begin ben je misschien moe maar het helpt wel om in een beter slaapritme te komen.

EXTRA TIP

Deze tip kreeg ik van een kennis op Facebook nadat ik een berichtje had geplaatst over het slechte slapen dat ik deed. Zij gaf mij de tip op Youtube te zoeken naar ‚Äúsleeping music‚ÄĚ. Je komt dan op een pagina met filmpjes met ontspannende klanken music zoals je die ook wel in relaxruimtes in de sauna hoort. Sommige video‚Äôs duren wel 8 uur en ik merk dat ik er rustig van word. Wel heb ik mijn¬† telefoon dan aan de andere kant van de slaapkamer liggen met een handdoek eromheen zodat ik het licht van de telefoon niet kan zien.

Ik wens jullie een hele goede nachtrust!

Bewaren

Bewaren

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Translate ¬Ľ
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .