Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 10 Tips om gezond te eten buiten de deur

Voor veel mensen herkenbaar: je bent goed op weg met gezond eten, maar zodra je buiten de deur eet, maak je ongezonde keuzes. Uit onderzoek blijkt dat uit eten gaan gelinkt kan worden aan te veel en ongezond eten.[1][2]

Gelukkig kan je ook prima op een gezonde manier genieten van een gezellig diner buiten de deur. In dit artikel geven we je daarom 10 adviezen om gezond uit eten te gaan.

1: Bekijk van te voren de menukaart

Bekijk van tevoren alvast de menukaart, zodat je een restaurant kan kiezen waar je genoeg gezonde opties hebt. Je kan eventueel ook alvast van tevoren bepalen wat je gaat bestellen. Zo voorkom je dat je op het laatste moment toch voor een minder gezonde bestelling gaat.

2: Vermijd all-you-can-eat buffetten

All-you-can-eat restaurants zijn een echte no go als je gezond uit eten wilt gaan. Deze buffetten stimuleren overeten namelijk. Als je gezelschap toch graag naar een all-you-can-eat restaurant wil, kan je het beste een klein bord kiezen en minimaal de helft van je bord vullen met groentes of salade.

3: Ga niet met honger de deur uit

Met een lege maag de deur uit gaan is geen goed idee. Als je honger hebt, maak je namelijk sneller ongezonde keuzes. Zorg er daarom voor dat je voordat je vertrekt alvast een gezonde snack eet. Bijvoorbeeld een gekookt eitje, snackgroentes of een handje nootjes.

4: Drink water

De meeste drankjes bevatten veel suiker en calorieën en geen of weinig gezonde voedingsstoffen. Om je calorie-inname tijdens het uit eten gaan wat te beperken, doe je er daarom goed aan om water bij je maaltijd te bestellen in plaats van bijvoorbeeld een glas cola.

Probeer ook voor de maaltijd alvast een glas water te drinken. Dat helpt je om tijdens de maaltijd minder te eten.[3]

5: Sla het broodmandje over

In de meeste restaurants krijg je een broodmandje terwijl je op je eten wacht. Dat is een slechte start: brood bevat namelijk veel simpele koolhydraten en heeft een relatief lage voedingswaarde. Laat het brood daarom staan. Als je het moeilijk vindt om de verleiding te weerstaan, kan je gewoon aan de bediening aangeven dat je het broodmandje liever overslaat.

6: Kies voor soep of salade

Soepen en salades zijn goede keuzes als voorgerecht. Ze bevatten veel gezonde voedingsstoffen en helpen je om niet te veel te eten tijdens het hoofdgerecht. [4] Let bij salades wel altijd op de dressing, aangezien die vaak wat minder gezond is. Zie hiervoor tip 9.

7: Groenteruil

Wees niet beschaamd om te vragen of je een deel van je gerecht in mag ruilen voor wat extra groente. Je kan bijvoorbeeld vragen of je in plaats van frietjes of aardappels een extra portie salade bij je maal kan krijgen. Zo krijg je minder simpele koolhydraten en calorieën binnen en juist meer waardevolle vitamines en mineralen.

8: Eet niet te snel

Als je snel eet, ben je geneigd om meer te eten. Dit komt doordat je hersenen het verzadigingssignaal dan niet op tijd kunnen verwerken. Rustig de tijd nemen om je eten goed te kauwen zorgt er juist voor dat je minder eet en verbetert meteen je spijsvertering. [5]

9: Sausjes en dressings apart

Vraag of je de saus of dressing apart bij je gerecht kan krijgen, zodat je deze zelf kan doseren. Daarnaast is natuurlijk ook de keuze van je saus belangrijk. Over het algemeen zijn sauzen op basis van tomaten een betere keuze dan room- of kaassauzen.

10: Neem koffie of thee als dessert

Desserts zijn vaak calorieënbommen met veel suikers en ongezonde vetten. Een kop koffie is daarom een veel gezondere keuze. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft koffie namelijk veel gezondheidsvoordelen.

Koffie heeft een stimulerende werking op je hersenen, beschermt tegen diabetes type 2 en helpt bij het verbranden van vet.[6][7] Natuurlijk is het wel belangrijk om voor zwarte (en liefst biologische) koffie te kiezen. Naast koffie is thee uiteraard ook een gezonde keuze.

Conclusie

Uit eten gaan hoeft zeker niet te betekenen dat je ongezonde keuzes maakt. Met de tips uit dit artikel houd je jouw gezonde eetgewoontes ook buiten de deur vol. Zorg er in ieder geval voor dat je van tevoren de menukaart checkt, ga niet met een lege maag naar een restaurant, neem rustig de tijd voor je maaltijd en sluit de avond af met een kop koffie of thee in plaats van een ijsdessert.

Bronnen:

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16698116

[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2248784/

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661958

[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2128765/

[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24215801

[6] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x/full

[7] https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/increasing-daily-coffee-intake-may-reduce-type-2-diabetes-risk/

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Comments: 1

  • reply
    19 december 2017

    Ik ben er het helemaal mee eens dat het verstandig is om de menukaart van tevoren te bekijken! Ik probeer af te vallen, en het is altijd moeilijk voor mij om de keuze in het café te maken omdat ik een dieet volg. Ik zal ervoor zorgen dat ik weet wat er op het menu staat voordat ik uit ga eten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .