Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 10 Tips om koolhydraatarm eten vol te houden

Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een koolhydraatarm voedingspatroon, maar dit kan in het begin best wel lastig zijn als je dit niet gewend bent. Om dit makkelijker en langer vol te houden hebben wij 10 handige tips voor je op een rij gezet, lees je mee?

1. Zorg dat je genoeg gezonde vetten en eiwitten eet

Een van de belangrijkste dingen die helpen om een koolhydraatarm dieet vol te houden, is ervoor te zorgen dat je veel eiwitten en vetten eet. Je lichaam heeft brandstof nodig en als je geen (of minder) koolhydraten eet, gebruikt je lichaam vetten en eiwitten. Eet je ze te weinig, dan zal je snel honger krijgen.

Een andere reden dat het eten van eiwitten en vetten je kan helpen om het vol te houden, is dat deze goed vullen. Ze verteren langzaam, dus blijven ze langer in de maag. Hierdoor krijg je na een eiwitrijke en/of vetrijke maaltijd minder snel honger. Bij veel andere diëten staat afvallen gelijk aan honger hebben. Dat hoeft bij het koolhydraatarme dieet dus zeker niet zo te zijn. Hierdoor is het juist gemakkelijker om vol te houden.

 

2. Kijk na wat er in je eten zit

Het beste is het, om verse en onbewerkte voeding te eten. Koop je toch eens producten uit een potje of zakje, controleer dan goed wat erin zit. Let vooral op koolhydraten, suikers, maar ook op suikervervangers (zoals glucosestroop en aspartaam). Als je toch nog verborgen suikers binnenkrijgt, maakt dat het moeilijker om koolhydraatarm eten vol te houden.

3. Zorg voor een voorraadje makkelijke gezonde snacks in huis

Je zult met het koolhydraatarme dieet niet vaak last hebben van lekkere trek of honger tussen de maaltijden door. Toch is het handig om te zorgen voor een voorraad gezonde en lekkere tussendoortjes. Dit kunnen noten zijn, maar ook snelle snacks die je zelf kunt maken. Denk aan een cracker met hüttenkäse, zelfgemaakte groentechips (recept kun je hier vinden) of een augurk met een plakje ham. Zo zal je minder makkelijk kiezen voor een ongezonde snack, die het je moeilijk maakt om je dieet te blijven volgen.

 

4. Niet zomaar opgeven

Op een andere manier gaan eten, is niet altijd even gemakkelijk. Je moet een manier van eten loslaten waar je helemaal aan gewend was. Dus misschien lukt het een dag niet zo goed. Misschien heb je een pizza gegeten of een zak chips. Maar dat betekent niet, dat je koolhydraatarme dieet geen zin meer heeft. Vergeef jezelf en ga de volgende dag weer door.

 

5. Plan je maaltijden

Het kan omslachtig lijken om elke keer te moeten nadenken over wat je gaat eten. Hoewel het eerst wat meer tijd kost, wen je hier snel aan en hoef je er niet zo lang over na te denken. Als je koolhydraatarm eet, zijn vooral de lunch en het avondeten anders dan je gewend was. Daarom is het goed elke dag van tevoren te bedenken wat je gaat eten. Zo kun je je lunch meenemen naar je werk en kun je ook daar gezond eten. En ‘s avonds weet je wat er op het menu staat en heb je alles in huis om dat te kunnen koken.

 

6. Zondigen mag soms

Als je je erg strikt houdt aan het koolhydraatarm eten, kan het zijn dat je jezelf in de vingers snijdt. Je gaat toch bepaalde producten missen. Als je je deze blijft ontzeggen, loop je het risico dat je het niet meer volhoudt. Dan zou je uit de bocht kunnen vliegen en je volstoppen met het ongezonde lekkers. Gun jezelf zo af en toe, bijvoorbeeld een keer in de week, iets dat je erg lekker vindt. Dan is het makkelijker de rest van de week gezond te eten.

 

7. Kies het juiste koolhydraatarme dieet

Er zijn verschillende manieren waarop je koolhydraatarm kunt eten. Van paleo tot ketogeen, van eiwitrijk tot gewoon koolhydraatarm. Niet elke manier van eten is geschikt voor jou. Wat voor je vriendin werkt, hoeft niet voor jou te werken. Dus probeer het uit, maar pas het dieet aan als het niet goed voelt. Je kunt om te starten eens kijken naar het koolhydraatarm dieet van verantwoord-afvallen.nl. Hier kun je een gratis koolhydraatarm dieetschema downloaden.

 

8. Bepaal zelf wat je eet

Zowel in je eigen huis, als wanneer je bij iemand anders bent, is het verstandig om wat je eet zelf te bepalen. Ga na wat je in je kasten hebt liggen en doe weg wat niet goed voor je is: koek en snoep dat veel suiker bevat, chips en cake en ijs in de vriezer. Als je dat nu laat liggen, ga je het koolhydraatarm eten echt niet volhouden. Maak het jezelf dus gemakkelijker door het niet in huis te hebben.

Deze controle zou je ook buitenshuis zoveel mogelijk moeten behouden. Als je moet eten op je werk, neem dan je koolhydraatarme maaltijd mee en zorg ook voor gezonde tussendoortjes. Neem je je voeding echt serieus, doe dit dan ook als je naar een feestje gaat. Aan de andere kant is een keer zondigen ook geen ramp. Als het je eigen beslissing maar is.

 

9. Luister naar je lichaam

Koolhydraten kunnen het gevoel van honger en verzadigd zijn in de war gooien. Door koolhydraatarm te eten, kun je beter nagaan hoe je je voelt na een maaltijd. Probeer je dus bewust te zijn of je goed vol zit na het eten, en hoe lang dat zo is. Je zult merken dat je hier steeds beter naar kunt luisteren en alleen zult eten als je ook echt honger hebt.

10. Geef het de tijd

Als je wilt afvallen is het belangrijk de tijd te nemen en niet te verwachten dat je binnen een paar maanden op je streefgewicht zit. Natuurlijk kun je in de eerste paar weken flink afvallen. Maar de beste manier om kilo’s kwijt te raken is als dit op een rustige, gelijkmatige manier gebeurt. Des te groter de kans, dat je daarna ook op je ideale gewicht kunt blijven. Neem de tijd en houd je gewicht in de gaten. Je komt er uiteindelijk echt als je koolhydraatarm blijft eten.

Eet jij ook koolhydraatarm? Laat het hieronder weten in de reacties!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .