Dat afvallen niet zo makkelijk of eenvoudig gaat dat zijn velen met mij eens. Maar waar kan het aan liggen als je toch gezond eet en voldoende beweegt en je verliest hierbij geen gewicht maar wilt dit wel graag. Je hoort vaak van die opmerkingen als “ieder pondje gaat door het mondje” of “kom van die bank af”. Uit eigen ervaring weet ik dat ik zelfs weinig afviel toen ik 4 dagen per week intensief sportte en gezond at. Ik kreeg het gewoon niet voor elkaar en begon mijzelf af te vragen of ik hierin de enige was. Het leek ook wel hoe meer ik ermee bezig was hoe slechter het ging. Nu ik eindelijk de sleutel heb gevonden ga ik langzaam naar benden met mijn gewicht en is het ook geen noodzaak meer om dit te versnellen. Ik deel 3 redenen waarom dit bij sommige vrouwen zo moeizaam gaat en hoe ze dit eventueel kunnen aanpakken, lees je mee?

Laten we voorop stellen dat iedereen anders is en dat zelfbeeld en zelfvertrouwen los staat van gewicht. Ondanks dat ik nog wel wat gewicht wil verliezen vind ik mijzelf en mijn lichaam mooi en heb ik een goed zelfbeeld. Natuurlijk ben ik net als andere vrouwen ook weleens onzeker, maar dat is normaal en dat heeft iedereen weleens. Mocht je dus willen werken aan een beter zelfbeeld, een gezonde relatie met je lichaam of meer zelfvertrouwen dan is het belangrijk om daar eerst aan te werken voordat je je bezig houd met je gewicht en je relatie met eten.

Stress maakt meer kapot dan je lief is

Stress, ik weet er alles van. Het heeft mij dan ook even geduurd om te kijken hoe ik dit aanzienlijk kon verminderen. Toen ik eenmaal begon met meer buiten wandelen, ademhalingsoefeningen, meditaties en vroeger (of voldoende) gaan slapen ging dit eindelijk de goede kant op. De stress werd minder en dat gun ik jou ook. Stress hangt ook samen met problemen die je ervaart. Soms zijn dat dingen waar je geen invloed op hebt en dat is het belangrijk dat je hier zelf ook bewust van bent. Als je er zelf niets aan kunt veranderen, dan is het beter om het los te laten. Hoeveel mensen zijn niet bang voor de tandarts, en als ze dan eenmaal geweest zijn dan begrijpen ze niet waarom ze bang waren. Wees je dus bewust van waar je wel of geen invloed op hebt en neem mijn tips ter harte. Met minder stress verbeter je je gezondheid en gaat het afvallen ook makkelijker.

Te weinig eten of/en te weinig gezonde voedingsstoffen

Te weinig eten zorgt ervoor dat je lichaam in overlevingsstand gaat en alles vast houd wat hij vast kan houden. Je gezondheid gaat achteruit en je stofwisseling wordt behoorlijk op de proef gesteld. Ook te weinig voedingsstoffen zorgen ervoor dat je moeilijker kunt afvallen, door gezond en gevarieerd te eten zul je eerder resultaat zien en de sleutel vinden naar gezond gewichtverlies. Let daarom op en eet zeker niet te weinig, gezond en voedzaam en wees er ook niet te veel mee bezig. Dat laatste heeft ook invloed op het gezond gewicht verliezen, door er te veel mee bezig te zijn neemt de stress weer toe en lukt het juist niet.

Loslaten is de sleutel

Het is belangrijk om dingen meer los te laten. In de maatschappij willen we allemaal zo veel mogelijk perfect zijn, in een bepaald plaatje of beeld passen of streven naar wat anderen van ons verwachten. Dit is niet realistisch en zeker niet goed voor je eigenwaarde, zelfbeeld en de wens om gezond gewicht te verliezen. Blijf daarom dichtbij jezelf, heb niet te hoge verwachtingen, denk in kleine stapjes (dat worden vanzelf grote successen!) en laat los wat je niet kunt veranderen.

Nog een extra belangrijk punt om te vermelden is als je merkt dat je naast moeilijk gezond afvallen nog meer gezondheidsklachten hebt, wees dan niet bang om hulp te vragen en langs te gaan bij de huisarts. Blijf ook hierin dichtbij jezelf en noteer je klachten voordat je langsgaat. Het kan zijn dat er meer dingen spelen die de weg naar een gezond gewicht tegenwerken en dat zou zonde zijn. Wacht dus niet te lang als je meerdere (ernstige) gezondheidsklachten hebt.

 

Deel deze post!