` HEALTH: 3 Tips tegen blauw licht - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 3 Tips tegen blauw licht

Veel mensen, waaronder ik, vinden de herfst en wintermaanden heerlijk. Lekker knus, korte dagen en veel binnen zitten. Maar dit is niet enorm bevorderlijk voor de gezondheid. Ikzelf merk het bijvoorbeeld als ik in de ochtend met donker naar werk ga en ik met donker in de avond de deur weer achter me dicht trek, dan mis ik het natuurlijke licht enorm. Het licht wat we missen doordat de zon er niet is wordt opgevangen door kunstlicht. Zowel van lampen als van onze telefoon, computer en tv. Maar doordat we hier ook in de avond gebruik van maken kan dat onze bioritme verstoren en kan het zijn dat door het blauwe licht de aanmaak van melatonine niet meer voldoende gaat zijn. De kans op gezondheidsklachten is hierdoor aanwezig, en dat wil je absoluut zien te voorkomen. Maar wat kun je hieraan doen? Wij geven je graag wat simpele tips die zeker zijn toe te passen. Lees je mee?

Ik zou willen zeggen, zet in de avond je telefoon uit en laat je tablet/laptop aan de kant liggen. Maar voor veel mensen, en ook voor mij, is dat niet haalbaar. Gelukkig zijn er zeker wel dingen die je kunt doen om het blauwe licht te verminderen. Het gebruik van veel apparaten met blauw licht in de avond kan echt zorgen voor een slechte nachtrust, en daar staan veel mensen niet bij stil. Een slechte nachtrust kan namelijk niet alleen leiden tot (over) vermoeidheid, maar kan ook leiden tot stress, depressiviteit, hart en-vaatziekten en concentratieproblemen.

Tip 1

Zet 1 uur voor het naar bed gaan al je devices uit. Geen tv, geen telefoon en geen laptop. Neem lekker een boek mee naar bed, of breid je avond routine uit met een douche met fijn ruikende etherische oliën. Zorg dat je rust creëert. Hierdoor zal je vanzelf vermoeider raken en dus heerlijk sneller kunnen slapen. Een avond routine veranderen kan iedereen, ook jij. Je zult merken dat er door het niet gebruiken van je telefoon in de avond en het eerder uitzetten van je tv, tijd vrijkomt voor een hele hoop andere dingen.

Tip 2

Wil je nou toch van alles gebruik maken totdat je gaat slapen denk er dan over na om het licht van je apparatuur zo veel mogelijk te dimmen. Zo krijg je minder blauw licht je ogen in wat een negatief effect heeft op je nachtrust. Een kleine verandering kan al een groot verschil maken.

Tip 3

Wat fantastisch kan werken is een blauw licht bril. In een blauw licht bril (die je tegenwoordig hebt in hele leuke monturen) zit een filter die ervoor zorgt dat de blootstelling van het blauwe licht in de avond wordt geblokkeerd. Een blauw licht bril is voor iedereen geschikt. Maar vooral ideaal voor mensen die vaak in de avond nog gebruik maken van (veel) beeldschermen. Je hebt verschillende soorten modellen met elk hun eigen bijzonderheden. De een heeft bijvoorbeeld een sterkere filter (super geschikt voor bijvoorbeeld gamen), en de ander is weer meer geschikt bij vermoeide ogen, hoofdpijn en wazig zicht.

Welke tip(s) ga jij toepassen?

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment