Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Selfcare tips bij Oestrogeen Dominantie

Oestrogeen dominantie is een veel voorkomende hormonale disbalans bij vrouwen, hierbij is het evenwicht tussen de hormonen oestrogeen en progesteron uit balans. Veel vrouwen met overgewicht (vooral rondom de buik) worstelen hiermee en vinden het lastig om deze hormonen weer in balans te brengen. Vandaag delen we 5 handige selfcare tips om de hormonen een beetje te helpen met het vinden van de juiste balans. Lees je mee?

Stimuleer het lymfestelsel

Jullie hebben er vast vaker over gehoord; droogborstelen. Het is goed voor de doorbloeding en de algehele gezondheid van het lichaam. Een zelfmassage of massage door je partner kan ook dagelijks. Het liefst minstens 10 minuten om zo je lymfestelsel te stimuleren en giftige stoffen vrij te maken. Borstel niet als je huid nat is en begin vanaf je voeten met lang vegende opwaartse bewegingen in de richting van je hart. De slagen moeten druk toevoegen, maar moeten voorzichtig genoeg zijn om uw huid niet te beschadigen. Douche als je klaar bent. Oefen elke dag en let hierbij ook op je ademhaling. 

Blijf in beweging!

Ons lichaam heeft beweging nodig voor een optimale gezondheid. Trainen vergemakkelijkt de ontgifting van de lever, helpt de stoelgang te normaliseren, reguleert de bloedsuikerspiegel en ondersteunt bij het afvallen. Het bewegen speelt dan ook een cruciale rol bij het verplaatsen van overtollig oestrogeen uit het lichaam. Een dagelijkse workout kun je starten met slechts 30 minuten stevig wandelen. Maar ook deze sporten zullen bijdragen aan je gezondheid: yoga, zwemmen, hardlopen, pilates en krachttraining. Wat je ook kiest, blijf gewoon in beweging! 

Verminder stress

De bijnieren zijn onze stressklieren en ze helpen het lichaam stress te beheersen door hormonen af ​​te geven zoals cortisol, insuline en adrenaline. Als we altijd gestrest zijn, zijn deze klieren overwerkt en vermoeid en lenen ze progesteron uit het lichaam. Dit creëert een onbalans in de beschikbaarheid van progesteron waardoor de voorwaarden voor oestrogeendominantie ontstaan. Het is dus belangrijk om stress te verminderen.

Actief ontspannen

Buiten in de natuur kun je actief ontspannen, dit verlaagt cortisolspiegels en stimuleert het immuunsysteem. Diep ademhalen, mediteren, lang baden en luisteren naar kalmerende muziek kan tevens helpen hormonen in balans te brengen. De sleutel is consistentie, dus voeg een van deze rituelen toe aan je dagelijkse routine om je gezondheid een flinke boost te geven! 

Goed slapen doet wonderen

Indien je dagelijks niet voldoende en goed slaapt draagt dit bij aan een hormonale disbalans. Onze hormonen herstellen en reguleren terwijl we slapen, vooral onze stresshormonen. Een combinatie van hoge stress en slechte slaap vermindert de immuniteit, veroorzaakt angst en verhoogt de secretie van cortisol (het stresshormoon), wat in wezen zorgt voor een disbalans in alle hormonen, inclusief oestrogeen. Om te voorkomen dat er nog meer oestrogeen disbalans optreedt, kun je proberen om een vast slaapschema te creëren. Houd hierbij rekening dat de ideale tijd om naar bed te gaan 22.00 uur is en streef naar een consistente slaap- en waakcyclus die 7 tot 8 uur slaap biedt. Dit zorgt voor een optimale hormoonfunctie en helpt oestrogeen in evenwicht te houden.

Welke tips ga jij toepassen voor meer hormonale balans in jouw leven?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .