` HEALTH: 5 Tips om fit en vitaal thuis te werken tijdens Corona - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Tips om fit en vitaal thuis te werken tijdens Corona

Thuiswerken is het nieuwe normaal. Voor sommigen is dit nieuw en anderen zijn hier al aan gewend en werkten voor de crisis ook al veel thuis. We zitten vaak te lang achter de laptop en het is dan ook zeker waar dat te langdurig en te vaak zitten ongezond voor je is. Je blijft nu eenmaal fitter als je buitenshuis werkt, maar hoe kun je dit veranderen? Hoe houd je balans tussen werk en privé en hoe voorkom je verrassingen als je onverwachts een ongeluk krijgt en geen AOV verzekering hebt afgesloten? Wij geven jou 5 handige tips om jezelf te ontzorgen, fit te blijven en de balans te bewaren als je thuis werkt. Lees je mee? 

Kies een goede werkplek

Het is belangrijk om een goede werkplek te creëren, waarbij je rustig kunt werken, de ruimte hebt en je thuis voelt. Zorg ervoor dat je niet te veel rommel om je heen hebt en bewaar het overzicht over je werkzaamheden. Check daarnaast ook of je goed kunt videobellen vanuit je werkplek, zonder dat iedereen wordt afgeleid door andere dingen in je huis. Maak het gezellig en echt jouw plek, neem er de tijd voor en kijk wat het beste bij je past!

Neem bewuste pauzes

We horen het zo vaak, we eten even snel achter de laptop en gaan weer verder. Misschien leuk voor een keer als je een belangrijke deadline hebt, maar maak hier zeker geen gewoonte van! Neem echt even gebruik van je pauze en ga even de benen strekken of maak tussendoor een korte wandeling. Je zult zien dat je daarna meer werk kunt verzetten en soms nog meer inspiratie hebt. Ook helpt het om tussendoor even wat anders te doen en je benen te strekken, ga even koffie halen, doe even een was of ga even stofzuigen. Gewoon even wat anders, gewoon omdat het kan als je thuis werkt. Daarna kun je met een opgeruimd hoofd weer aan het werk en behoud je een goede balans tussen zitten en bewegen.

Ontzorg jezelf tegen eventuele risico’s

Als je eigen ondernemer / zzp-er bent kun je wat risico’s tegenkomen. Zo kun je onverwacht arbeidsongeschikt worden door een ongeluk en is het belangrijk om hiervoor een AOV af te sluiten. Ook is het belangrijk om geld opzij te zetten voor je pensioen. Vele ondernemers of zzp-ers doen dit niet en komen later in problemen en dat zou zonde zijn. Daarnaast is het verstandig om tevens een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.

Inspanning vs ontspanning

Het is belangrijk om een goede balans te houden tussen inspanning en ontspanning. Dit houdt in dat je thuis best wat werk kunt verrichten, maar dat het ook goed is om voldoende te bewegen en/of te sporten. Ook is het belangrijk om werk en privé gescheiden te houden en te kijken of dit in balans is. Natuurlijk heb je af en toe wat meer werk en af en toe wat meer privé tijd nodig, maar het is goed om hier voldoende inzicht in te hebben. Zo voorkom je dat je overbelast raakt of zelfs een burn-out krijgt.

Voorbereiding is het halve werk

Ben je makkelijk en kies je vaak voor die snelle hap, ga dan eens de avond van tevoren aan de slag en zorg dat jouw lunch al gereed staat voor de volgende dag. Zet een grote kan met water (met of zonder smaakje) naast je of een heerlijke pot kruidenthee en zorg dat je voldoende blijft drinken, dat is belangrijk om je afvalstoffen uit je lichaam te krijgen. Neem als tussendoortje een heerlijk stuk fruit, wat noten, een plak bananenbrood of wat rauwkost en zorg dat je per dag minimaal aan 350-500 gram groente komt. Zo blijf je tijdens het thuiswerken energiek, gezond en vitaal en kun je meer werk in minder tijd verzetten!

Welke tip(s) ga jij toepassen?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment