Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Tips om gewicht te verliezen als je PCOS hebt

Helaas lijkt PCOS bij vrouwen steeds vaker voor te komen. De symptomen zijn dan ook overbeharing, toename in gewicht, verminderde vruchtbaarheid, hormoonschommelingen, geen of wisselende menstruatie en langdurige stress. Wij hebben speciaal voor die vrouwen 5 tips samengesteld om te helpen hun overgewicht in bedwang te houden of te verminderen, ondanks dat ze PCOS hebben. 

Ga voor een voedingspatroon die de insuline verlaagt
Zowel PCOS en gewichtstoename leiden tot insuline resistentie. Insuline-resistentie verhoogt de productie van androgenen en dat leidt tot extra gewichtstoename. Zelfs een bescheiden gewichtsverlies zal helpen lagere insuline resistentie te krijgen. Dat betekent dat een voedingspatroon met een laag vetgehalte of een vegetarisch eetpatroon zouden kunnen helpen. Denk hierbij aan Paleo of een mediterraan voedingspatroon. Er zijn ook bepaalde voedingspatronen die speciaal bestudeerd zijn voor personen met PCOS, zoals het low-carb en het ketogeen voedingspatroon. Hoewel de eerste optie low-carb nu veel voorkomt en makkelijk vol te houden is, zou dit kunnen werken om meer gewichtsverlies te bewerkstelligen. Echter het ketogeen dieet is moeilijker vol te houden en veel proefpersonen die het dieet volgen konden er niet in slagen om dit voedingspatroon toe te passen in hun dagelijks leven. 

Beweeg met regelmaat
Ondanks dat voeding het belangrijkste is om succes te boeken, is beweging daar ook zeker één van. Door regelmatig te sporten en daarbij een combinatie te doen van cardio en krachttraining bereik je mooie resultaten. Met krachttraining zorg je ervoor dat je buikvet sneller verdwijnt en tevens je insulineresistentie verbetert. In een recente studie werden vrouwen gevolgd terwijl ze 3 keer per week 4 maanden lang krachttraining deden en dit zorgde voor verbeteringen in de tailleomtrek en een grotere spiermassa wat bijdraagt aan een vermindering van de PCOS klachten.We weten allemaal dat meer spiermassa voor een hogere verbranding zorgt en dat je dan ook meer calorieën in rust verbrand. 

Denk aan de hoeveelheid: portie controle
We eten zo makkelijk en houden eigenlijk niet precies de hoeveelheid bij. Om gewichtsverlies te bespoedigen is het handig om de juiste porties in acht te nemen en zo te voorkomen om meer te eten dan je nodig hebt. Hieronder kun je een handig voorbeeld zien van hoe groot je porties ongeveer moeten zijn:

Zorg voor voldoende ontspanning
Probeer dagelijks te mediteren en je te focussen op het hier en nu. Dit zorgt voor meer ontspanning en rust en minder stress en het zorgt er minder voor dat je gaat overeten of emotie eten gaat gebruiken om de stress te verwerken. De app Headspace is een goede introductie voor meer ontspanning in het dagelijks leven, zodat dit je extra helpt naast voeding en beweging om de PCOS klachten te verminderen.

Drink voldoende water
We kunnen het eigenlijk niet genoeg zeggen om meer water te drinken, vooral met dit warme weer! Als je onvoldoende drinkt kun je honger, vermoeidheid en duizeligheid worden verward met dat je eigenlijk nodig water moet drinken. Het zorgt ervoor dat alles goed werkt in ons lichaam en de afvalstoffen uit ons lichaam weer verwijderd, daarnaast zorgt voldoende drinken ook voor een goede spijsvertering en helpt het natuurlijk om meer gewicht te verliezen en de PCOS symptomen te verminderen.

Ga jij ook met deze handige tips aan de slag? Laat het ons hieronder weten!

Bron: https://www.dietvsdisease.org/lose-weight-pcos/

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Comments: 2

  • reply
    22 mei 2018

    Ook ik had PCOS..
    Door nog meer op te letten op mijn voeding, goed om te gaan met stress, natuurlijke supplementen te slikken (die de vruchtbaarheid bevorderen) en behandelingen van alternatieve geneeswijze, toch op een natuurlijke manier zwanger geworden! 🙂 Dat terwijl ze in het ziekenhuis tegen ons zeiden dat wij waarschijnlijk zonder hormoonbehandelingen van het ziekenhuis niet zwanger zouden kunnen worden. Het traject in het ziekenhuis voelde voor ons niet goed. Daarom het ziekenhuistraject geparkeerd en naar alternatieven opzoek gegaan, naar manieren die wel bij ons passen. Binnen 3 maanden na dat besluit, waren we al zwanger! 🙂
    In juli 2017 is onze mooie dochter geboren.:)

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .