Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Tips om langzamer te eten en waarom dit belangrijk is

Bewust eten is heel belangrijk. Daarvoor voldoende de tijd nemen nog meer. We drinken vaak juices en smoothies en naast dat deze zeker gezond en lekker zijn, zorgt het er minder voor dat we daadwerkelijk vol zitten en gaat het vaak in rap tempo naar binnen. Maar is dit wel zo goed en hoe kun je langzamer en met aandacht eten en bewuster kauwen op je eten. Wij geven je 5 handige tips om dit te realiseren, lees je mee?

We hebben vezels nodig

Als je meer en goed kauwt op je eten komen er meer enzymen vrij en zorgt het ervoor dat je darmen meer en beter geactiveerd worden. Vezels spelen hier ook een belangrijke factor in. Het is belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen door middel van gezonde voeding op een dag. Als je te weinig vezels eet, dan gaat je stofwisseling ook langzamer werken en kan het zijn dan je darmklachten krijgt. Mocht je het niet voldoende binnenkrijgen, dan kun je het ook een beetje op weg helpen met psylliumvezels (zowel direct toe te voegen in water of je voeding en tevens ook mogelijk in tabletvorm), lijnzaad(olie) of neem bijv. een kiwi (daar zitten zowel vitamines als vezels in).

Langzaam eten helpt je eten beter te verteren

Ik zelf heb geen moeite met langzaam eten, ik doe dit namelijk al heel mijn leven. Dan gaat het voornamelijk om de grote maaltijden, de gezonde snacks of tussendoortjes gaan iets sneller naar binnen. Mijn moeder zei vroeger al dat ik moest trouwen met de dominee omdat ik gewoon langzaam eet. Ik doe gerust over een groot bord boerenkool 40 minuten en ondanks dat ik geniet vind ik het gewoon niet fijn om te haasten. Als je langzamer eet, dan maal je alles fijner en gaat het verteringsproces ook voorspoediger. Je maag en darmen hoeven dan iets minder te werken en kunnen alles sneller verwerken en de afvalstoffen sneller uitscheiden.

Neem de tijd om rustig te eten

Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen voor een maaltijd. Als je altijd onderweg eet, met veel stress of even snel alles naar binnen werkt dan worden je darmen niet blij. Je kunt last krijgen van een opgeblazen buik, obstipatie, maagzuur en winderigheid. Neem dus bewust de tijd om een maaltijd te eten, liefst aan tafel, zonder afleiding en eventueel gezellig met anderen. Leg tussendoor even je bestek neer, voer een goed gesprek en geniet bovenal van je eten.

Sneller voldaan

Als je rustig en bewust je maaltijd nuttigt, dan ben je ook sneller voldaan. Je krijgt dan eerder een seintje dat je vol zit. Maak de maaltijden niet te fijn, zodat je echt moeite moet doen om goed te eten en te kauwen. Proef, ruik en geniet rustig van je eten, zodat al je zintuigen worden geprikkeld. Proef ook nieuwe dingen en kijk of je dit vaker wilt eten door het echt te proeven.

Afvallen gaat makkelijker

Afvallen gaat een stuk makkelijker als je bewust bent van wat je eet. Je met heel je aandacht eet, rustig kauwt, proeft en ruikt en geniet van je maaltijd. Je lichaam geeft dan makkelijker een seintje als je vol zit. Mocht je dit in het begin nog niet zo goed voelen, dan is het verstandig om voor de maaltijd 1 of 2 glazen water te drinken, zo voorkom je dat je te veel eet en zit je sneller vol. Het is sowieso belangrijk om altijd eerst water te drinken voordat je denkt dat je trek heeft, dit wordt namelijk vaak verward met trek terwijl je eigenlijk gewoon heel veel dorst had.

Eet jij ook langzaam of ga je met de tips aan de slag?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .