Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Tips om nu echt stress te verminderen en meer ontspannen te leven

We leven in een maatschappij vol met prikkels. We hebben dagelijks ontzettend veel gedachten, prikkels en dingen die we van onszelf moeten doen. Maar op een gegeven moment merk je dat de emmer vol aan het lopen is en dat je actie moet ondernemen om minder stress te ervaren. Maar hoe doe je dat eigenlijk en waar begin je mee? Ik heb het zelf ervaren en nog steeds heb ik af en toe dat het te veel is met alles om mij heen (ook omdat ik hoog sensitief ben) en dan ga ik weer terug naar de basis. Lees mee en pas deze 5 tips toe als je ook minder stress wilt ervaren in je dagelijks leven.

Rust in je hoofd

Het belangrijkste is om meer rust te creëren. Als er bij jou thuis altijd mensen, prikkels en volop leven in de brouwerij is (soms wel leuk, maar met stress dus niet!) vlucht dan letterlijk even weg van alle drukte. Ga even buiten in de natuur wandelen, of als je niet weg kan ga naar je slaapkamer met een koptelefoon (tegen geluid) of trek je terug op de toilet. Even helemaal niets. Plan vaker van dit soort momenten om meer rust te ervaren en zo meer overzicht te krijgen in wat jouw stress geeft. 

Ademhaling

Goed ademhalen is zo belangrijk! De meeste mensen hebben een vrij hoge ademhaling, dit komt vaak doordat ze een druk leven hebben of stress ervaren. Op den duur ga je hier ook lichamelijke klachten van ervaren en kan het er zelfs voor zorgen dat je last krijgt van paniekaanvallen. Als ik veel stress ervaar ga ik naar een rustige plek en adem een paar keer diep in en uit. Ik probeer dat vast te houden en op een moment dat ik het weer druk heb weer toe te passen, zo hoop ik dat het een gewoonte wordt en ik straks meer diep adem kan halen dan dat ik nu doe. Vaak merk je ook dat als je beter en dieper adem haalt je de spanning gelijk wat weg haalt uit je lichaam en soms kunnen er ook wat emoties boven komen drijven. Geef daar gewoon aan toe en laat het er even zijn. Voor het slapen is het ook heel fijn, soms kun je dit vast houden en val je ook dieper in slaap.

Wandelen en yoga

Als je minder stress wilt dan is het goed om meer te gaan bewegen. Wandelen en yoga zijn hier uitermate geschikt voor. Natuurlijk kun je ook voor een intensievere workout kiezen, maar je hebt dan kans dat je cortisol omhoog gaat en je hier nog meer stress van kunt ervaren. Wandelen is heel goed om meer ontspanning te krijgen, je hoofd leeg te maken en even helemaal niets te hoeven behalve genieten van de omgeving waarin je wandelt te observeren. Yoga brengt je meer in contact met je lichaam en leer je bewuster ademen bij elke oefening die je doet. Bewegen kan je helpen om meer contact te leggen tussen je lichaam en je gedachten en deze weer samen te brengen.

Gewoon even niets

We zijn soms echt de kunst kwijt van het even niets doen. We moeten namelijk zoveel van onszelf en kunnen echt niet even 5 minuten zitten en uit het raam staren. We leggen onszelf echt een moeten op en zouden vaker tot rust komen als we gewoon even helemaal niets hoeven. Gewoon even rustig buiten in de natuur zijn, zitten en uit het raam staren, genieten van de stilte om ons heen en even te voelen hoe het nu “echt” met ons gaat zowel geestelijk/emotioneel als lichamelijk. Het vele bezig zijn zorgt er namelijk ook voor dat we niet hoeven te voelen wat er is en er geen tijd voor vrij willen maken als het minder goed gaat. Maar aan jezelf werken en goed voor jezelf zorgen betekend ook even helemaal niets doen.

Goed slapen is een must

Goed slapen zorgt ervoor dat we de dag energiek en ontspannen beginnen. Als je te weinig slaapt, moeilijk in slaap komt of regelmatig wakker wordt kom je niet in volledige rust en dat is zo belangrijk voor je gezondheid. Als je meer uitgerust bent kun je meer aan, loop je minder te snaaien – suikers zorgen ervoor dat je het even langer vol kunt houden maar bieden geen oplossing tegen slaapproblemen – en kun je ook beter ontspannen op momenten dat het even niet zo goed met je gaat. Niet goed slapen of onvoldoende slapen breekt je op en je denkt misschien dat haal ik wel weer in, maar als je dit lange tijd niet doet krijg je gegarandeerd gezondheidsproblemen. Zorg daarom goed voor jezelf en ga bij langdurige slaapproblemen ook even langs bij je huisarts en blijf er niet mee worstelen. Je ontspanning en rust is dé belangrijkste factor voor een energiek en vitaal leven.

Pas jij deze tips al toe? Deel het hieronder met ons!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .