` HEALTH: 5 Tips voor een gezonde(re) relatie met eten - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 Tips voor een gezonde(re) relatie met eten

Met mijn ervaring als iemand met de eetstoornis boulimia, emotie eten en een enorme haat/liefde verhouding met eten, is het soms heel lastig om niet terug te vallen en te kiezen voor een gemakkelijke weg. Soms heb ik dagen dat ik te weinig eet, maar ik probeer altijd de draad weer op te pakken en mezelf liefdevol te voeden. In het nieuws zien we steeds meer extremen, maar ook fijne nieuwe inzichten met hoe wij eigenlijk met onszelf en ons eten omgaan. Hoog tijd voor 5 handige tips om een gezondere relatie met eten te krijgen en geloof mij deze werken echt! Lees gauw verder!

Stop met extremen

Pas las ik in het nieuws een man die een totale detox deed en maar 4 uur per week sliep, niet at en niet dronk. Of het nu om extreem detoxen gaat, een intensief dieet, het uitsluiten van voeding of bewegingsdrang. Het is NIET goed voor jouw lichaam! Zodra je er niet mee kunt stoppen, het de hele dag door je hoofd gaat, als je naar de supermarkt gaat en juist loopt naar hetgeen je nu niet mag van jezelf gaat het mis. Door extremen gaat je lichaam ook in deze extreme stand. Je krijgt vitamine tekort, je hebt veel meer kans op eetbuien en emotie eten en je kunt er zelfs lichamelijk en geestelijke problemen van ervaren, wat tevens ook vaak leidt naar een eetstoornis.

Ontzeg jezelf niets

Juist als je bepaald voedsel niet mag, wat gebeurd er dan? Dan wil je het juist! Ik heb weleens in het verleden kort het Atkins dieet gedaan en mocht toen geen yoghurt hebben, nou na ruim een week snakte ik werkelijk naar yoghurt terwijl ik er normaal niet altijd de behoefte voel voor yoghurt. Zo gaat het dus echt mis! Stop ook met het woord “cheatmeal”, het is gewoon balans als je naast groenten ook eens een frietje eet en daar hoef je je zeker niet voor te schamen. Vaak komen eetbuien ook voor doordat iemand zo lang zichzelf restricties oplegt door bepaalde voeding te vermijden wat bijvoorbeeld heel calorierijk is en dan komt er na een korte periode een eetbui voorbij met al die dingen die je jezelf eigenlijk had verboden. 

Balans

Ondanks dat niemand altijd in balans is, is het wel goed om de balans voor jouw eten terug te vinden. Je kunt dit doen door op vaste tijden te eten. Ervoor te zorgen dat je altijd iets bij je hebt voor onderweg en zo voorkomt om te weinig of te veel te eten. Te kiezen voor voeding die je lichaam voedt zodat je je energiek voelt en je niet schuldig voelt als je eens wat lekkers eet.

Intuïtief eten

Probeer eens te voelen waar je lichaam behoefte aan hebt. Eet zonder afleiding en kauw goed je voedsel. Als je eenmaal merkt dat gezonde(re) voeding je lichaam meer kracht en energie geeft heb je weinig behoefte meer aan minder goed voedsel. Maar ook genieten van een heerlijk taartje, een handje chips, een frietje of iets anders lekkers is welkom. Het gaat om balans en voel eens goed waar jou lichaam behoefte aan heeft tijdens een eetmoment. Zo kan ik genieten van een groentesapje, terwijl mijn eerste gedachten uit gingen naar chocolade. Natuurlijk is chocolade ook prima, maar mijn lichaam wilde meer energie en daardoor koos ik hier bewust voor. Het maakt niet uit waar je voor kiest, voel wat voor jou goed voelt en waar je lichaam fijn op reageert.

Leer om in het openbaar te eten

Doordat er veel oordelen heersen over voeding hebben voornamelijk vrouwen veel moeite met het eten in het openbaar. Gezellig met vriendinnen uit eten zit er dan vaak niet bij. De gedachten beheersen je lichaam en je eetgedrag en dat moet je doorbreken. Probeer eens alleen te gaan lunchen en schrijf achteraf op hoe moeilijk je het vond, maar ook hoe goed het eigenlijk ging. Kijk of je je kunt richten op de positieve punten en langzaam aan weer een stap kunt nemen door gewoon in het openbaar te gaan eten. Mensen vinden overal wat van en probeer daarom altijd dichtbij jezelf te blijven. Je bent het waard om gezien te worden en een fijne relatie met eten te hebben.

Heb jij een gezonde relatie met eten? Laat het ons hieronder weten!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment