Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 5 x Eerste hulp bij een beginnende depressie

Soms overvalt het je zomaar en kun je de schijn niet meer ophouden. Je zakt in elkaar en voelt de bodem onder je verdwijnen. De leegte, het altijd maar moeten, de eenzaamheid en het intense verdriet komen je tegemoet. Je wilt zo niet verder gaan, al deed je dit misschien al een hele lange tijd. Dit is het moment om het te erkennen en hulp te zoeken. Het is heel moeilijk, maar alleen dan gaat er iets veranderen. Kleine stapjes vooruit, een kleine glimlach, een twinkeling, de liefde voor je kinderen en het vechten naar jouwzelf, verborgen onder verdriet, angst, leegte en eenzaamheid. Het wordt beter, echt beloofd! Lees mijn handige tips nadat ik zelf ook meerdere keren heb gekampt met een depressie.

Te lang somber

Als je te lang somber bent, gaat het aan je vreten. Je wordt verbitterd, blijft veilig in je coconnetje en het ergste is als je er niet doorheen komt of leert om dingen anders te zien op sommige momenten. Ik heb zelf een postnatale depressie gehad en herken dit helemaal. Ik wilde alleen maar rust, mijn verhaal kwijt, wat extra liefde en hopen dat het snel voorbij zou gaan. Maar ik had genoeg vechtlust om eruit te komen, hulp te zoeken, medicijnen te nemen (dit is bij iedereen weer anders) en te gaan bewegen.

Blijf in beweging

Stilstaan is killing als je verder wilt komen. Soms sta je even stil en moet je eerst dingen oppakken of leren om weer verder te gaan of zelfs een stapje terug te nemen en dan weer harder vooruit te komen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar kleine stapjes verder brengen jou ook naar je doel toe. Wandelen in de natuur, sporten of lekker stoeien met de kids, het kan allemaal en zorgt ervoor dat je niet stil zit, in het moment bent en volop geniet! Dus het geld niet alleen voor onze mindset, maar zeker ook voor ons lichaam. Zet maar eens een lekker muziekje op en dans en ga helemaal los in de woonkamer als niemand er is, het voelt zo goed!

Herken de signalen

Ik kan heel goed alleen zijn en herken de signalen (van een depressie) als ik te lang de veiligheid van thuis op zoek. Ik kies er dan voor om met vriendinnen leuke dingen te doen, lekker even uit te waaien met het gezin, even naar buiten te gaan en het zonnetje op mijn huid te laten komen en te sporten om mijn boosheid er even lekker uit te gooien. 

Gooi je emoties eruit!

Ik zie om mij heen veel mensen die hun emoties weinig laten zien. Stel jezelf open om ze de vrije loop te laten. Huil eens flink, dat lucht enorm op en is zeker geen teken van zwakte! Veel mensen voelen zich boos en machteloos en kunnen moeilijk hun lichaam en geest aan elkaar verbinden. Toen ik depressief was kon ik bijna niet stoppen met huilen en voelde ik mij enorm machteloos. In plaats van de juiste hulp kreeg ik gelijk medicijnen (wat voor sommigen misschien juist wel heel goed werkt!) en daardoor voelde ik helemaal niets meer en had ik geen emoties. Dit voelde niet als mij, aangezien ik van mijzelf al een heel gevoelig en hoog sensitief persoon ben. Daarom is het belangrijk om de juiste hulp te zoeken!

Zoek de juiste hulp!

Hier zitten enorme verschillen in. Waar sommige al verbetering ervaring door met een psycholoog te praten, moeten anderen echt intensieve therapie, naar de psychiater voor medicijnen en extra hulp of langdurige opname of therapie. Dit is ook meteen het gevaar, ook mensen die heel positief in het leven staan en veel lachen kunnen een depressie krijgen en soms met suïcidale gedachten erbij. Het is belangrijk dat zowel de hulpverlening als de omgeving open staat voor communicatie en heel veel begrip. Mensen weten vaak niet wat ze moeten zeggen of doen, wat ik dan adviseer is dat je het gewoon moet vragen. Wees open en stel jezelf open, kan ik iets voor je doen? Zullen we even gaan wandelen of wil je er iets over zeggen?

Hopelijk zijn deze tips handig voor jou of iemand in jouw buurt die kampt met depressie, veel liefde en sterkte gewenst!

Disclaimer: Depressie is bij iedereen anders en verschillend. Dit zijn willekeurige tips die handig kunnen zijn. Voor echte hulp adviseren wij je naar je huisarts te gaan en die verwijst je dan door naar de hulp die jij nodig hebt op dat moment. Kortom; altijd eerst een arts raadplegen!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .