` HEALTH: 6 tips om de slaapkamer slaapklaar te maken - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 6 tips om de slaapkamer slaapklaar te maken

Moeilijk in slaap kunnen komen. Liggen woelen in de nacht. Wakker worden uit je slaap. Moe zijn in de ochtend als het tijd is om op te staan. Het is mij allemaal niet vreemd. Bij mij hadden ook stress en lichamelijke klachten hiermee van doen, net als de invloed van de maan en andere energieën. Evengoed zijn er wel basisvoorwaarden voor mij gebleken die bijdragen aan een betere nachtrust. Deze deel ik graag met jou. 

Licht: In de slaapkamer en ook erbuiten kan verlichting zorgen voor een gebrekkige nachtrust. Hoe? Wanneer de lampen te fel zijn, krijgen je hersenen het seintje dat het nog steeds dag is en nog geen tijd om te slapen. Hierdoor wordt er geen melatonine aangemaakt, waardoor je nachtrust verstoord kan raken. Dat geldt ook voor het felle, blauwe licht dat van beeldschermen komt. Een amber filter kan helpen, maar nog beter is om schermen van je laptop, gsm en tablet uit de slaapkamer te weren en ook minstens een uur je gaat slapen schermen uit te zetten.

Lucht: Voor mij helpt het om met een raam of deur (liefst allebei) open te slapen. Daardoor is er voldoende ventilatie en schone lucht in de ruimte waar ik slaap. Wanneer het te bedompt of te  benauwd is, kan ik niet slapen of word ik wakker met hoofdpijn. Ook gedurende de dag lucht ik mijn slaapkamer. Oude lucht er uit en nieuwe er in!

Geur: Misschien ben je bekend met aromatherapie of essentiële olie. En ook als dat niet zo is, kun je je wel voorstellen dat de geur lavendel rustgevender is dan pepermunt. Er zijn verschillende geuren die de nachtrust kunnen verbeteren. Naast lavendel gebruik ik graag salie en palo santo om energie in de kamer te reinigen en ze ruiken ook nog lekker.

Kleur: Rood of paars in de slaapkamer schijnen niet de beste kleuren te zijn voor de slaapkamer. Daar mag je natuurlijk je vragen over stellen en voor jezelf ontdekken (graag!) al merk ik zelf dat mijn witte slaapkamer wonderen doet. Ook lichte kleuren, blauw, groen, geel schijnen bij te dragen aan een het verbeteren van de nachtrust.

Temperatuur: Wanneer het te warm is, zoals in de zomer, of juist te koud, zoals in de winter, dan kan dat je nachtrust verstoren. Het kan zijn dat je doordat de temperatuur niet juist voor je is niet of moeilijker in slaap valt, niet kunt doorslapen of moe wakker wordt. Er is niet een absolute waarde te noemen voor de temperatuur, want dat is voor iedereen anders. Zelf uitproberen en ontdekken wat voor jou juist is om een goede nacht te kunnen maken.

Matras, kussen, dekbed: Als mijn matras te hard of te zacht is, kan ik niet slapen. Dat gaat ook op voor een hoofdkussen. Als het dekbed niet voldoende warmte geeft of me juist doet klappertanden, dan draagt dat ook niet bij. Heel belangrijk om de juiste materialen te vinden die voor jou werken. 

Ik slaap steeds vaker als een blok en als een roosje. Dat gun ik jou ook en ik hoop van harte dat de tips van hierboven daar een bijdrage aan leveren. Mocht je vragen hebben, iets willen aanvullen, delen of weten, dan hoor ik het graag. Samen op weg naar een betere nachtrust!

Hallo mooi mens! Mijn naam is Vera en graag deel ik hoe essentieel rust en ontspanning voor ons zijn voor een liefdevol, gelukkig, gezond leven. Hoe waardevol ons leven is, ontdekte ik toen ik met uitvalsverschijnselen in het ziekenhuis belandde. Vanaf toen ben ik een andere weg ingeslagen en ik neem je graag op reis om stapje voor stapje te ervaren hoe onder andere yin yoga, meditatie, ademwerk, voeding en meer een grote bijdrage leveren aan rust en ontspanning. Uit eigen ervaring met een deel oosterse wijsheid en een vleug wetenschap. Ik hoop je onderweg te mogen ontmoeten, liefdevolle en ontspannen groet, Vera

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .